اطلاعیه ها

توسط مدیر سایت 7 ماه قبل
در فیلم ها
643 بازدید

روز سه شنبه ساعت 14 از دانشگاه صنعتی اصفهان به قصد بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی پایتخت تاریخ و تمدن ایران حرکت کردیم. فضای صمیمی و شاد که همراه با لطیفه گویی ایجاد شده بود گل لبخند را در صورت ها شکوفا کرده بود- توزیع بروشور معرفی جاذبه های گردشگری همدان و توضیحات شفاهی شوق و هیجان سفر را بیشتر می کرد.

در بین راه از زیارت قبور شهدای گمنام در دلیجان بهره مند شدیم و توفیق اقامه نماز جماعت در ساوه از برکات این سفر بود.

ساعت 10 شب به محل اقامت رسیدیم که به دلیل هماهنگی قبلی با مهمانسرا همگی به استراحت کردیم.

صبح روز چهارشنبه پس از صرف صبحانه و چای بازدید ها آغاز شد. حضور در آرامگاه باباطاهر که از عرفای بنام بوده و دوبیتی های ایشان که با لهجه زبان لکی سروده شده و شهره عام و خاص است، فضای معنوی ایجاد کرد و برای ثبت و یادآوری آن عکس دسته جمعی گرفتیم. همدان1همدان2

در ادامه به آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا رفتیم. این فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی که 12 ستون یادمانش نماد 12 علم ایشان بود باعث تقویت روحیه بالندگی به ایران و ایرانی شد. کتاب شفا و قانون از معروف ترین آثار تاریخی پزشکی ، منتصب به ایشان است.

در آرامگاه بوعلی سینا توضیحات کارشناس مجموعه، مارا با عظمت این شخصیت بیشتر آشنا کرد. تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه، محل نگهداری سکه، سفال و اشیای کشف‌شده‌ی مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد است. در تالار شمالی، مجموعه‌ای نفیس از کتاب‌های خطی و آثار بوعلی سینا گردآوری شده بود.

به دلیل فشردگی برنامه معرفی بعضی از اماکن در طول مسیر انجام شد و از کنار آنها گذر کردیم. امامزاده عبداله، عین القضات و گنبد علویان که از آثار دوره سلجوقیان بود را به اختصار گفتیم و از داخل اتوبوس نظاره کردیم و پس از آن به سنگ نوشته های گنج نامه، نوشته ای از دوران داریوش و خشایار شاه هخامنشی رسیدیم که بر دل یکی از صخره‌های کوه الوند و در انتهای دره‌ی عباس‌آباد حکاکی شده‌اند. کتیبه‌ها هر کدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان‌های پارسی باستانی، عیلامی و بابلی نوشته شده‌اند.

یکی دیگر از توفیقات این سفر که در آستانه سالروز ورود آزادگان به ایران عزیز اسلامی بود بازدید از باغ موزه عظیم دفاع مقدس همدان بود و توفیق مضاعف زیارت شهید گمنام که سند اصلی خاطرات دفاع مقدس به شمار می رود.

توضیحات راوی که خود با آن مانوس بود از دل بر می‌خواست لاجرم بر دل می نشست و به اعتراف حاضران باید قدر این انقلاب را بدانیم و پیرو راه شهیدان باشیم که حق بزرگی بر گردن ما دارند.

هدان3

لالجین، این پایتخت سفال ایران که مرکز سفال و سرامیک در خاورمیانه شناخته شده است میزبان ما بود و صرف ناهار سنتی در دیزی سرای بزپاش خاطره خوشی را رقم زد.

همدان4

در ادامه به غار علیصدر که یکی از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است رسیدیم. علیصدر همچنین داراي طولاني‌ترين مسير قايقراني درون غار در جهان است. ارتفاع غار از سطح دریا ۲۱۰۰ متر و محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است.

غار علیصدر یکی از دیدنی‌های جهانگردی استان همدان است.

برگشت مجدد به شهر لالجین و صرف شام و خرید آخرین برنامه سفر بود.