اطلاعیه ها

مناسبت روز

  • مناسبت روز

چندرسانه ای

نوع رسانه
12
جزئیات
0 0
364 بازدید
نوع رسانه
11
جزئیات
0 0
397 بازدید
نوع رسانه
10
جزئیات
0 0
375 بازدید

آموزش تری دی مکس

جزئیات
توسط مدیر سایت 6 ماه قبل
در فیلم ها
0 0
541 بازدید

125استعداد و خلاقیت آبان ماه، پنجمین جلسه از دوره آموزشی پرورش استعداد و خلاقیت با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان توسط گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی واحد، در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، مدیر موسسه پرورش استعدادهای خلاق شهر اصفهان به تبیین مفاهیم پرورش، آموزش، استعداد و هوش و نقش آنها در خلاقیت پرداخت.

منصور شیروانی پرورش را تولید بستر و یا فراهم آوردن بستر دانست و افزود: اگر پدر و مادر در یک خانواده یا برنامه ریزان در یک جامعه، افراد را به حال خود واگذارند و مداخله ای در خصوص تولید بستر نداشته باشند، امکان بروز خلاقیت در آن جامعه وجود نخواهد داشت.

وی گفت: استعداد در حوزه هائی تعریف می شود که در آن ها اعضای یک جامعه امکان به کار گیری بیشتری از اطلاعات دریافت شده را در اختیار دارند، یعنی می توانند در به کارگیری موفق تر باشند و استعداد فقط در حوزه ی فرد تعریف نمی شود و در جامعه هم قابل تعریف است مثلا استعدادهای جامعه ی ایرانی.

این مدرس حوزه ی خلاقیت افزود: خلاقیت، تولید روش است و انسان خلاق روش های موجود را تنها راه ممکن نمی داند و همیشه به دنبال تولید روش های جدیدتر است، بنابراین پروش استعدادهای خلاق به این معنی است که در حوزه هایی که امکان به کارگیری بیشتر داریم، بتوانیم تولید روش بکنیم. لذا در مقوله خلاقیت، تمرکز باید بر پرورش باشد و نه آموزش، زیرا معمولا در آموزش توجه چندانی به استعداد نمی شود در حالی که در پرورش تمامی توجه به استعداد است.

ایشان، هوش را به معنی سرعت و دقت در دریافت اطلاعات و فراگیری دانست و افزود: لزوما آن کسی که با هوش تر است در به کار گیری اطلاعات دارای سرعت بالاتر نیست و استعداد در حوزه ی خلاقیت تعریف می شود، ولی اکثر افراد به اشتباه آن را در حوزه ی هوش بررسی می کنند و تفاوت نظام آموزشی کشورهای پیشرفته با کشورهای دیگر در همین نکته است.

شیروانی خاطر نشان کرد: داشتن جرات، جسارت و قدرت ریسک در حوزه ی خلاقیت ضروری بوده و چون ما انسان ها در همه حوزه ها قدرت ریسک نداریم بنابراین یک انسان فقط در یک یا نهایتاً چند موضوع محدود و مرتبط به هم می تواند خلاق باشد و مهم ترین سوال این است که بدانیم در چه موضوعی و چه مواردی می توانیم خلاق باشیم.

وی، فارغ التحصیلان دانشگاهی را به مراقبت از آفتی به نام "بحران تحصیل کردگی" در حوزه خلاقیت فراخواند زیرا که وجود دنیایی از روش های اثبات شده ممکن است باعث شود یک شخص تحصیل کرده دیگر به دنبال تولید روش های جدید و نوآورانه نباشد و به کارگیری صرفا منطبق با فراگیری های انجام شده، باعث جلوگیری از خلاقیت می شود ولی به کارگیری جدای از فراگیری های انجام شده ما را به سمت خلاقیت سوق می دهد.