معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی:

استفاده وسیع از سلول ها تا دو سال آینده در کشور

۱۲ دی ۱۳۹۸ | ۰۹:۱۲ کد : ۱۴۷۸۴ پژوهشی تاپ خبر
تعداد بازدید:۶۹۶
معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی به صورت صنعتی سلول ها را تولید می کند که طی یک یا دو سال آینده در کشور به صورت وسیع در بحث بالینی استفاده خواهد شد.
استفاده وسیع از سلول ها تا دو سال آینده در کشور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، 11 دی ماه، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برتر و حامیان پژوهش جهاد دانشگاهی واحدهای اصفهان و صنعتی اصفهان که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در دنیا دو دسته سازمان وجود دارند، دسته ای که با موضوع پژوهش فعالیت می کنند و دسته ای دیگر سازمان های بهره بردار هستد که از نتیجه پژوهش های گروه اول استفاده می کنند.

دکتر محمد رضا پورعابدی ادامه داد: متاسفانه از هر صد ایده، کمتر از پنج درصد آنها به بازار وارد می شوند و در نتیجه بسیاری از سازمانهایی که به امر پژوهش مشغولند در تله عدم موفقیت گرفتار می شوند، از سویی دیگر اغلب سازمان های بهره بردار نیز به دلیل عدم تشخیص پارادایم های آینده در تله شکست گرفتار و محو می شوند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه  چه کنیم سازمانی موفق داشته باشیم که در تله شکست و عدم موفقیت گرفتار نشوند، عنوان کرد: انسانها یا راست دست هستند و یا چپ دست، اما درصد کمی از افراد توانایی استفاده از هر دو دست را دارند.

پورعابدی افزود:  امروزه به دنبال انسان ها و سازمان های چیره دست و دوسو توان هستیم، سازمان هایی که علاوه بر پژوهش در زمینه بهره برداری، تجاری سازی و کاربردی کردن این پژوهش ها نیز موفق باشند.

وی تاکید کرد: اصولا جهاد دانشگاهی قراربوده اینگونه سازمانی باشد، لذا جهاددانشگاهی سعی کرده هم انسانهایی که در این نهاد هستند را چیره دست و دوسویه انتخاب کند و خود نیز اینگونه عمل کند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی  افزود: جهاد دانشگاهی در چهار عرصه پزشکی، فنی ومهندسی و  کشاورزی و علوم انسانی پژوهش و فعالیت میکند، البته جهاددانشگاهی سعی کرده در زمینه پژوهش های کاربردی فعالیت جدی تر کند ولی در زمینه پزشکی هم در مرز دانش حرکت کرده وتا لحظه بالینی بیمار فعالیت نموده است.

دکتر پورعابدی ابراز کرد:  براین اساس جهاددانشگاهی یک دهه پیش تشخیص داد که دنیا در آینده از دارو درمانی به سمت سلول درمانی می رود، جهاددانشگاهی با نهاد ستاد اجرایی حضرت امام(ره)، کارخانه ای ایجاد کرده است که به صورت صنعتی سلول ها را تولید می کند که در بحث بالینی از آن استفاده می شود.

وی با بیان اینکه این کار در حال حاضر در جهاد دانشگاهی به مرحله کارآزمایی بالینی وارد شده است، ابراز امیدواری کرد که طی یک یا دو سال آینده به صورت وسیع در کشور استفاده شود.

پورعابدی تصریح کرد: همچنین از دیگر سیاست های جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی این است که به جای کار بر روی بیماری بر روی بیمار پژوهش و فعالیت می شود، به عنوان مثال برروی زخم های مزمن وزخم دیابت، سلول درمانی و تولید گیاهان دارویی برای دیابت و آلزایمر و گوارش  فعالیت های جدی منجر به تولید محصول شده  است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت وتمرکز برروی هایتک ها در عرصه پزشکی سیاست جهاد دانشگاهی است گفت: جهاددانشگاهی همچنین در حوزه فنی ومهندسی در عرصه نفت و گاز به عنوان صنعت پیش ران فعالیت کرده که سیستم های حفاری و دکل های حفاری و نمک زدایی از آن جمله  است.

معاون پژوهش  و فناوری جهاددانشگاهی با اشاره به برخی از دستاوردها و محصولات جهاددانشگاهی در سطح کشور گفت: به طور مثال 95 درصد فرستنده های رادیویی کشور توسط جهادگران جهاددانشگاهی ساخته شده است.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی و تلفیق کشاورزی و IT ازدیگر عرصه های فعالیت جهاددانشگاهی است ، امروز بر امر کشاورزی هوشمند،کشاورزی گلخانه ای وکانتینری نیز تمرکز کرده ایم.

پورعابدی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی با سه پژوهشگاه،۲۳ پژوهشکده، ۱۴۶ گروه پژوهشی، ۱۷ مرکز خدمات تخصصی و ۲۳ مرکز رشد در حال فعالیت است. از روز اول شکلگیری جهاد دانشگاهی قرار بود، تحقیقات برای حل موضوعات جامعه شناسایی و معضلات برطرف شوند. جهاد دانشگاهی در پی این رسالت تلاش کرد، افراد را در اکوسیستم هایی با ساختارهای چیره دست تربیت کند

وی با اشاره به فعالیت های جهاددانشگاهی واحد صنعتی و واحد اصفهان ومجموعه محصولات تولید شده گفت: ما به طور کلی از تحریم ها خوشحال نیستیم ولی تحریم ها فرصت های خوبی برای جهاددانشگاهی ایجاد کرده است که توانمندی های جوانان براین اساس آشکار شده است.

 


نظر شما :