با فرارسیدن ۲۷ دی‌ماه، روز شهدای جهاددانشگاهی بررسی شد؛

راه ادامه‌دار شهدا در جهاددانشگاهی؛ تقدیم ۱۰۳ شهید به انقلاب اسلامی و در راه آرمان‌های والای آن

۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۴ کد : ۲۷۰۵۹ عمومی تاپ خبر
تعداد بازدید:۵۱۵
در حالی روز ۲۷ دی‌ماه «روز شهدای جهاددانشگاهی» فرامی‌رسد که این نهاد انقلابی از اولین روزهای فعالیت خود که مصادف با ایام دفاع مقدس است و حتی سال‌های اخیر از سقوط هواپیمای C۱۳۰ در سال ۱۳۸۴ گرفته تا حمله تروریستی داعش در سال ۹۶ به مجلس شورای اسلامی درمجموع ۱۰۳ شهید به انقلاب اسلامی و در راه آرمان‌های والای آن تقدیم نموده است.
راه ادامه‌دار شهدا در جهاددانشگاهی؛ تقدیم ۱۰۳ شهید به انقلاب اسلامی و در راه آرمان‌های والای آن

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، 46 روز بیشتر از تشکیل جهاددانشگاهی در 16 مردادماه سال 1359 نگذشته بود که با حملات رژیم بعثی عراق به کشورمان، جوانان پرشور و دلداده به انقلاب در دانشگاه‌ها و به دستور امام خمینی (ره) که فرمودند: «جنگ و دفاع از میهن در جبهه اولویت اول است» رهسپار جبهه‌های حق علیه باطل شدند.

جهادگران این نهاد نوپای انقلاب اسلامی با این پیام چه در قالب رزمنده در گردان‌های مهندسی و یا در پشت جبهه‌ها برای آماده کردن ادوات جنگی فعالیت خود را آغاز کردند و درنتیجه 80 درصد فعالیت واحدهای جهاددانشگاهی در آن زمان به بحث جنگ و تجهیزات جنگی در قالب پروژه‌های تحقیقاتی، عملیاتی، ساخت و حتی تعمیرات متمرکز شد.

در این ایام، بخش اعظم توان جهاددانشگاهی معطوف به جبهه‌های حق علیه باطل است. تجهیزات و ادوات نظامی آسیب‌دیده تعمیر و بازسازی می‌شوند؛ با ابتکار محققان جوان، بسیاری از تکنولوژی‌ها بومی‌سازی می‌شود؛ مواد و قطعات موردنیاز ساخته می‌شود.

جهاددانشگاهی، دفاتر پشتیبانی از جبهه و جنگ را راه‌اندازی کرده و اعزام دانشجویان و اساتید را مدیریت و سامان‌دهی می‌کند. در کنار تعمیر و بازسازی ادوات نظامی و انجام پروژه‌های دانش‌بنیان جهاد از اوضاع فرهنگی و روحیه رزمندگان اسلام غافل نیست؛ مطبوعات و بازتاب حمایت‌های مردمی از جنگ را به خطوط مقدم منتقل می‌کند؛ گروه‌های تئاتر دانشجویی و موسیقی اصیل را بسیج می‌کند تا برای رزمندگان اجرای برنامه کنند و...

عملکرد جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس را می‌توان در سه بخش انجام فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی و خدمات‌رسانی دانش‌بنیان به جنگ با محوریت سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف و راه‌اندازی کارگاه تخصصی شهید شوریده باهدف پیوند دانشگاه و صنعت دفاعی کشور در دوران فشار تحریم‌های اقتصادی و تسلیحاتی؛ اجرای امور فرهنگی از سال 1361 تا پایان جنگ در دو ساحت دانشگاه و میدان‌های جنگ در مناطق عملیاتی و فعالیت کمیته جذب و توزیع نیروهای جوان تقسیم‌بندی کرد.

اما این مولود انقلاب اسلامی در کنار اقدامات اشاره‌شده در سال‌های دفاع مقدس و حتی سال‌های اخیر از سقوط هواپیمای C130 در سال 1384 گرفته تا حمله تروریستی داعش در سال 96 به مجلس شورای اسلامی درمجموع 103 شهید به انقلاب اسلامی و در راه آرمان‌های والای آن تقدیم نموده است.

از شهید حسین رنجبر، جهادگر سازمان جهاددانشگاهی تهران به‌عنوان اولین شهید این نهاد انقلابی نام‌برده می‌شود. او که در بهمن‌ماه سال 1358 در رشته ریاضی و علوم کامپیوتر از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد، پس از شروع جنگ تحمیلی پس از تلاش و کوشش بسیار با یک گروه از جانبازان اسلام و سربازان دلیر امام که همگی داوطلبانه آماده اعزام به جبهه جنگ بودند توانست به خوزستان اعزام شود و سرانجام در روز دوم آذرماه 1359 شربت گوارای شهادت را نوشید و در کربلای سوسنگرد به شهادت رسید.

پس‌ازاین شهید والامقام جهاددانشگاهی شهدای دیگری را نیز تقدیم انقلاب اسلامی نمود، اما روز 27 دی‌ماه 1365 برای جهادگران حکایت دیگری دارد
ساعت 10:30 شب، جنگنده متجاوز رژیم بعث عراق با گرا گرفتن از منافقان کوردل و وطن‌فروش با چهار بمب، دانشکده فنی دانشگاه تبریز و مناطق اطراف آن را هدف قرار می‌دهد که یکی از این بمب‌ها برخلاف سه بمب دیگر که در محوطه باز فرود آمد، به ساختمان کارگاه ساخت قطعات و مهمات موردنیاز جبهه‌ها اصابت می‌کند؛ کارگاهی که توسط جهاددانشگاهی استان آذربایجان شرقی باهدف پیوند دانشگاه و صنعت دفاعی کشور در دوران فشار تحریم‌های اقتصادی و تسلیحاتی راه‌اندازی شده است.

در این حمله ناجوانمردانه تعداد 33 تن از جهادگران جهاددانشگاهی که میانگین سنی آن‌ها 33 سال است به درجه رفیع شهادت نائل می‌شوند و به 31 هم‌رزم جهادگر خود که تا آن تاریخ از سایر واحدهای سازمانی این نهاد در سراسر ایران اسلامی پَرگشوده اند، ملحق می‌شوند؛ در سال‌های پس از این حادثه نیز جهاددانشگاهی شهدای دیگری را تقدیم انقلاب و دفاع مقدس می‌نماید اما تاریخ شهادت این گل‌های پرپرشده بوستان علم و ایمان و عمل به‌عنوان نماد پیشگامی و جهاد مقدس درراه خودباوری و خودکفائی دفاعی دانش‌بنیان «روز شهدای جهاددانشگاهی» نام می‌گیرد.

پس از ایام دفاع مقدس هم جهادگران دو روز غم‌انگیز را تجربه می‌کنند. ساعت 13:45 روز 15 آذرماه 1384 یک فروند هواپیمای نظامی C130 با 94 سرنشین و خدمه که عمده آنها را خبرنگاران رسانه‌های گروهی تشکیل داده و از تهران برای پوشش خبری رزمایش نظامی عازم منطقه چابهار بود، پس از نقص فنی، هنگام بازگشت به فرودگاه مهر‌آباد و فرود اضطراری در شهرک مسکونی «توحید» واقع در حوالی سه‌راه آذری، دچار سانحه شد و سقوط کرد.
در این حادثه دل‌خراش که یک روز قبل از ششمین سالگرد تاسیس ایسنا اتفاق افتاد محمدحسن قریب (عکاس) و اسماعیل عمرانی(خبرنگار) ایسنا نیز در کنار سایر خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های جمعی، به شهادت رسیدند.

روز غم‌انگیز دیگر جهادگران که به‌نوعی همه مردم ایران را در بهت و اندوه فرو برد، حمله تروریستی 17 خرداد 1396 گروه داعش به مجلس شورای اسلامی است.

شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی تقوی مدیرعامل سابق خبرگزاری ایکنای جهاددانشگاهی و از فعالان جامعه قرآنی کشور و از اعضای دفتر نماینده مردم شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در این جنایت عوامل داعش در اتاق محل کار خود به درجه رفیع شهادت نائل شد و نام او به‌عنوان صد و سومین شهید جهاددانشگاهی قرار گرفت.

در ایام دفاع مقدس سازمان‌های جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، صنعتی شریف و واحد آذربایجان‌غربی درمجموع با اهدای 53 شهید بیشترین سهم را در میدان فداکاری و جانبازی جهادگران جهاددانشگاهی داشته و 17 واحد سازمانی دیگر این نهاد در گستره‌ی کشور پهناور ایران، 50 شهید دیگر را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند. بیش از نیمی از شهدای جهاددانشگاهی را دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی تشکیل می‌دهند.

55 شهید فارغ‌التحصیل یا دانشجو در رشته‌های فنی و مهندسی، 16 شهید در رشته‌های علوم پایه، 11 شهید در رشته‌های علوم انسانی و هنر، 9 شهید تکنیسین، 7 شهید در مجموعه‌های علوم پزشکی و 5 شهید در سایر بخش‌های جهاددانشگاهی، افتخار این نهاد و گواه بر رهروی آن پاکان در مدار آیه شریفه وَ «یُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ» است که بر تارک نشان جهاددانشگاهی، نقش بسته است.


نظر شما :