محلول براق ‌‌کننده و لکه بردار فلزات مس، برنج و برنز

۲۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۷ کد : ۵۰۶۲۶ مقالات
تعداد بازدید:۱۷۴
امروزه محصولات زیادی از جنس مس، برنج و برنز ساخته می شود که به دلیل آلودگی جوی، شرایط محیطی و جابجایی‌ها مستعد کدر شدن و لکه‌دار شدن می باشند. این آلودگی های فلزی اغلب می‌ تواند رسوبات سطحی از یک یا چند اکسید فلزی یا سولفید فلزی تشکیل دهند که حذف آنها بدون تغییر در ظاهر، کیفیت و خلوص سطح فلز دشوار است.
محلول براق ‌‌کننده و لکه بردار فلزات مس، برنج و برنز

محلول براق کننده و لکه بردار:

پولیش فلزات به صورت مکانیکی و الکترولیتی سال هاست که شناخته شده است. در فرایند الکترولیتی ترکیب اسیدهای قوی و ولتاژ بالا خطرات مکانیکی و فیزیکی ایجاد کرده و اغلب منجر به از بین رفتن فلز می شود. یکی دیگر از مشکلات، وجود کروم شش ظرفیتی در برخی از فرمولاسیون‌ها است که به شدت برای انسان و محیط زیست سمی می ‌باشد. در این راستا مرکز خدمات تخصصی شیمی و مهندسی شیمی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان اقدام به تولید نسل جدید براق کننده با نام تجاری BRASSHIN BJ-11  نمود.

این محلول جهت پولیش مکانیکی می باشد که مانند اسیدهای غلیظ نظیراسید هیدروفلوئوریک و اسید هیدروکلریک با فلز واکنش نشان نمی دهد و همچنین از ایجاد لکه و خوردگی بعد از فرآیند پولیش جلوگیری کند. این محلول از تعداد مواد اولیه کمتر و غیرسمی تشکیل شده که از ایجاد لکه و تیرگی روی سطوح فلزات مس، برنج و برنز بعد از فرآیند پولیش جلوگیری می کند. همچنین مقدار مصرف و قیمت این محلول نسبت به محصولات مشابه موجود در بازار حدود 50 درصد کمتر است.
 

روش کار:

قطعات برنجی در مرحله اول درون ماشین ویبره به حجم 500 لیتر توسط شویندهای قلیایی چربیگیری شده و در مرحله دوم توسط اسیدهای معدنی مانند اسید سولفوریک رقیق اکسید زدایی و سپس آبکشی می ‌شود. در مرحله سوم یک لیتر محلول براق کننده اضافه کرده و به مدت ده دقیقه تحت ویبره قرار می ‌گیرد و سپس آبکشی می ‌شود. در مرحله آخر قطعات به مدت 30 دقیقه در دمای 70 درجه سانتیگراد و خشک می ‌شوند.


نویسنده: مهندس میثم گودرزی راد - کارشناس مرکز شیمی و مهندسی شیمی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان

 


نظر شما :