همایش "تالاب بین المللی گاو خونی" در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد

۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۸:۵۳ کد : ۵۱۹۳ تاپ خبر
تعداد بازدید:۱۸۷۳
همایش "تالاب بین المللی گاو خونی تهدیدها و امیدها" با مشارکت معاونت فرهنگی واحد صنعتی اصفهان، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان و اداره کل محیط زیست استان،۱۳ بهمن ماه در تالار شهید فتوحی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
همایش "تالاب بین المللی گاو خونی" در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد


به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، نماینده مردم شهرستان فلاورجان  و رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی،13 بهمن ماه در آئین افتتاحیه این همایش گفت: خشکیدن تالاب گاوخونی مشکلات زیست‏محیطی بسیاری نه تنها برای استان اصفهان بلکه برای استان‏های هم جوار به همراه داشته، و بارها در ادوار گذشته مجلس نیز در صحن مجلس اشاره داشته ام که اگر تالاب گاوخونی خشک شود و ریزگردهای سمی‏اش در هوا پراکنده شود، فقط اصفهان را تهدید نمی‏کند بلکه استان های همجوار و حتی تهران را تهدید می‏کند و شاید الان تهدیدهایش بیشتر هم شده به دلیل اینکه مدتی پساب وارد تالاب گاوخونی می‏شود، یعنی به جای آب پساب آمده وارد شده و خطرات زیست‏محیطی اثراتش بیشتر می‏شود.

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی افزود: هیچ دوره ای اتحاد و انسجام فعلی در میان نمایندگان استان وجود نداشته مخصوصاً برای آب بیش از 25 جلسه با مسئولین تراز اول کشور، رئیس مجلس، معاون اول رئیس جمهور و معاون اول رئیس قوه قضائیه و وزرای نیرو تشکیل شده و یکی از خواسته‏های نمایندگان استان،  بحث احیای زاینده‏رود و تالاب گاوخونی بوده که در خیلی از جلسات هر 20 نماینده شرکت داشته اند، اما بعد از پیگیری‏های زیاد نتیجه‏ای که انتظار داشتیم، حاصل نشد تصمیم به استعفای دسته‏جمعی که در تاریخ مجلس شورای اسلامی بی‏نظیر بود، گرفته شد و نمایندگان استان بصورت رسمی و کتبی استعفای خود را تقدیم هیئت‏رئیسه مجلس کرده و درخواست طرح در جلسه علنی مجلس را مطرح کردند.

 

وضعیت تالاب‏ها وضعیت در حوزه‏ی زاینده‏رود بحرانی است

 

همچنین رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: تلاش های صورت پذیرفته در دانشگاهها در طول 40 سال عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی، یکی از مهم ترین عوامل موفقیت نظام در حل معضلات و مشکلات بسیار بزرگی بوده که یا ایجاد شده یا (توسط دشمنان نظام ) بر ما تحمیل کرده اند .

دکتر ابراهیمی با بیان این مطلب که معضلی که امروز مورد بحث همایش است، موضوع چندان مشکلی نیست و در صورت اراده و تلاش همگانی این معضل قابل حل خواهد بود، افزود: ما وظیفه داریم با کمک و هم‏افزائی این مشکلات را حل کنیم، امیدواریم این نشست‏ها و گردهمایی‏ها فتح باب نگرش علمی و منطقی و هم‏افزائی در مدیریت منابع کشور و منابع آبی کشورمان باشد.

وی در قسمت دیگر سخنان خود تصریح کرد: وضعیت تالاب‏ها وضعیت در حوزه‏ی زاینده‏رود بحرانی است. اکثر تالاب‏های ما خشک شده و سطح آب پایین است.

وی افزود: بحث ما بحث حقوقی است و یک سوم آب سد زاینده‏رود بدون برنامه استفاده می‏شود و همچنین به بیان نظرات کارشناسی خود پرداخت.

 

احداث سدها و مدیریت ناقص بر سدها و رودخانه ها از جمله دلایل خشکی تالاب هاست

 

همچنین دکتر بصیری عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مسئله مهم این است که اهمیت محیط زیست را درک نکردیم و از همه محروم تر تالاب‏ها هستند. اهمیت تالاب ها کمتر از همه منابع طبیعی مورد توجه قرار می گیرد و باید این اهمیت نشان داده شود و در این میان رسانه ها بزرگترین رسالت را بر عهده دارند و متاسفانه به این رسالت خود عمل نمی کنند.در صداوسیما شما چقدر در رابطه با تالاب در این 40 ساله مطلب شنیده اید؟ اما در رابطه با پخش تبلیغات کالاهای مختلف چون پول دریافت می کنند، حجم زیاد تبلیغات را مشاهده می کنید، اما در رابطه با تالاب که پول زیادی نیست،کسی اهمیت نمی دهد و صدایش بلند نیست.

 

وی افزود: تالاب‏ها اکوسیستم‏ها منحصربه‏ فرد داشته و مولد نیز هستند و در حد فاصل زیست گاه‏های آبی و خاکی قرار گرفته اند، یعنی مرز آب و خاک هستند و در دو جبهه تنوع زیستی را در خاک و آب و هم در هوا حمایت می کنند. تالاب‏ها نقش کلیدی در نگهداری بسیاری از چرخه های طبیعت دارند و آب‏ها را به خاطر وجود گیاهان ارزشمند و یا ته نشستی که از رسوبات آب بوجود می آید، تسویه می‏کنند .

وی در بیان علت خشک شدن تالاب ها افزود: احداث سدها و مدیریت ناقص بر سدها و رودخانه ها ، طرح های استقرار مدیریت استانی آب ها و عدم در نظر گرفتن  ظرفیت محیط ورودخانه‏ها از جمله دلایل خشکی تالاب هاست.

 

این استاد دانشگاه بیان داشت: خوشبختانه در کشور ایران قوانین بسیار خوبی در خصوص آب وجود دارد و هیچ جایی اجازه تعرض به حقابه ها را نداده و اگر کسی به حقابه تعرض کند باید آنرا جبران و تامین نماید.اما متاسفانه با وجود اینکه شورای عالی آب بر حقابه های کشاورزان تصریح کرده، ولی وزارت نیرو و وزیر نیرو علاقه ای به تقویت این موضوع نداشته و به دنبال تضعیف موضوع حقابه هاست.

دکتر بصیری تصریح کرد: دولت در حوزه زاینده رود 384 میلیون مترمکعب ، توسط تونل دوم کوهرنگ و چشمه لنگان  تأمین آب کرده ولی یک میلیارد و نهصدو پنجاه میلیون متر مکعب آب واگذار کرده، یعنی کمبود آب را از حقابه های زیست محیطی و کشاورزی تامین کرده است.

وی، مدیریت آب را مهم تر از تامین آب دانست و تاکید کرد: فرهنگ سازی راهکار اول و اصلی حفظ و احیای منابع طبیعی و محیط زیست است و چنانچه فرهنگ سازی نداشته باشیم در این مسیر هیچ گاه موفق نخواهیم بود.

فرهنگ‏سازی اولین قدم در راه توسعه‏ی کشور است و با نهایت تأسف در کشور آخرین مقوله ای که به آن می پردازیم فرهنگ سازی است. ما توسعه را اشتباه تعریف کردیم و منابع پایه را از بین بردیم.

وی در ادامه به ارائه راهکارهای احیای رودخانه زاینده رود و تالاب گاو خونی اصفهان پرداخت.

گفتنی است؛ در این همایش مسئولین استانی، کارشناسان و اساتید دانشگاه به بیان گزارش اقدامات و دیدگاه کارشناسی خود در جهت احیای رودخانه زاینده رود و تالاب گاو خونی در اصفهان پرداخته و به پرسش های مطرح شده در همایش پاسخ دادند.


نظر شما :