در نشست " نقش فرهنگ در رونق تولید " مطرح شد:

" تنبلی اجتماعی " یکی از آفت های نظام توزیع کالا در کشور است

۲۰ آبان ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۴ کد : ۱۳۰۱۵ فرهنگی
تعداد بازدید:۱۰۷۵
" تنبلی اجتماعی " یکی از آفت های نظام توزیع کالا در کشور است

محقق مسائل فرهنگی اجتماعی ،  " تنبلی اجتماعی " را یکی از آفت های نظام توزیع کالا در کشور دانست و افزود : چون توزیع در ایران راحت و پر سود است ، دلالی راحت ترین و پردرآمدترین شغل است .

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، 19 آبان ماه توسط گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی معاونت فرهنگی واحد و همکاری معاونت فرهنگی دانشجویی مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان اصفهان، نشست تخصصی " نقش فرهنگ در رونق تولید " در این مؤسسه برگزار شد.

در این نشست دکتر سعید شریفی دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی به تبیین نقش فرهنگ در تولید و رونق آن پرداخت.

وی ابتدا دو تعبیر پر مناقشه از فرهنگ یعنی نگاه انسان شناسانه و نگاه سیاسی را مورد توجه قرار داد و گفت : نگاه انسان شناسانه به فرهنگ ، توصیفی است یعنی این نگاه صرفاً آنچه را وجود دارد تشریح می کند و هیچ تجویزی ندارد . ولی نگاه سیاسی ، تجویزی است.

دکتر شریفی دربخش دیگری از سخنان خود از کار و تولید ، توزیع و مصرف به عنوان سه سطحی که فرهنگ در رونق تولید در آنها نقش دارد نام برد و افزود : واضح است که در مورد رونق تولید ، رویکرد انسان شناسانه از فرهنگ نمی تواند خیلی مطرح باشد ولی مداخله دولت در تولید هم با دو چالش جدی روبرو است. اول تولید کالاهایی که از طرف مردم متقاضی ندارد و دوم عدم تولید کالاهای مورد نیاز مردم.

این مدرس دانشگاه به تشریح نقش مصرف کالا در تغییر فرهنگ و سبک زندگی پرداخت و ادامه داد : نگاه مردم شناسانه می گوید باید در مرزها باز شود و کالای خارجی وارد کشور شود ولی نگاه سیاسی می گوید مصرف کالا با خود تغییر در فرهنگ را دارد مثلا ورود ماکروویو و استفاده از آن ، ذائقه مردم و سبک پخت و مصرف غذا را عوض کرد ، بنابراین دولت باید به عنوان یک ابزار ، فرهنگ را برای تولید کالاهای داخلی در اختیار بگیرد.

این محقق مسائل فرهنگی اجتماعی ، " تنبلی اجتماعی " را یکی از آفت های نظام توزیع کالا در کشور دانست و بیان داشت : چون توزیع در ایران راحت و پر سود است ، دلالی راحت ترین و پردرآمدترین شغل است . که این مسأله هم باید حل شود.

در این نشست که رئیس، معاونان و تعدادی از اعضای هیأت علمی مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی استان اصفهان و معاون فرهنگی و مدیران فرهنگی واحد صنعتی اصفهان حضور داشتند، حاضران دیدگاه های خود را در مورد نقش فرهنگ در رونق تولید ارائه و به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ داده شد.


نظر شما :