معاون‌پژوهشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان تشریح کرد:

فعالیت های پژوهشی سه گروه پژوهشی و سه مرکز خدمات تخصصی معاونت پژوهشی

۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۲ کد : ۲۵۸۰۰ پژوهشی
تعداد بازدید:۵۰۷
معاون پژوهشی واحد صنعتی اصفهان، فعالیت های پژوهشی سه گروه پژوهشی و سه مرکز خدمات تخصصی معاونت پژوهشی این واحد،را تشریح کرد.
فعالیت های پژوهشی سه گروه پژوهشی و سه مرکز خدمات تخصصی معاونت پژوهشی

 

به گزارش اداره  روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، ابوذر پورمدنی در گفت و گو با اداره روابط عمومی این واحد  به مناسبت 25آذر، روز پژوهش اظهار کرد: جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان همزمان با تاسیس جهاددانشگاهی در کشور یعنی در تاریخ 16 مرداد سال 59 راه اندازی شد. وی تصریح کرد: از همان ابتدای تاسیس واحد تا کنون یکی از زمینه های اصلی قریب به چهاد دهه فعالیت جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی بوده است، دراین چهل سال فعالیت های متعدد و گسترده پژوهشی به ثمر نشسته است. معاون پژوهشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان افزود: ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در راستای رسالت تعریف شده خویش و برمبنای فعالیت های پژوهشی خود، در دوران هشت سال دفاع مقدس، به عنوان تنها واحد جهاددانشگاهی کشور دفتر پشتیبانی جنگ در شهراهواز مستقر کرد و پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی متنوعی را برای دفاع مقدس انجام داد. وی تاکید کرد: در حال حاضر فعالیت های پژوهشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در 6ساختار در قالب سه گروه پژوهشی و سه مرکز خدمات تخصصی در حال انجام است، اولین گروه زیر مجوعه معاونت پژوهشی واحد که از گروه های باسابقه و قدیمی است، گروه پژوهشی برق بوده، زمینه های فعالیت این گروه آزمون، اندازه گیری و کنترل اتوماسیون صنعتی است. پورمدنی عنوان کرد: اغلب پروژه هایی که توسط این گروه صورت پذیرفته است به کارفرمایی صنایع دفاعی کشور در حال انجام است که براین اساس از ذکر جزئیات پروژه ها به دلایل خاص معذور هستیم، ولی به طور کلی تجهیزات آزمایش و اندازه گیری صنایع دفاعی کشور توسط این گروه در حال طراحی و ساخت و عرضه است.

اکتشاف منابع آب ژرف گسلی از پروژه های شاخص گروه ژئو شیمی

معاون پژوهشی واحد افزود: گروه دوم زیر مجموعه معاونت پژوهشی، گروه پژوهشی ژئوشیمی می باشد که در دو زمینه در حال فعالیت بوده، نخست اکتشاف منابع آب و دوم اکتشاف و فرآوری موادمعدنی است، این گروه پژوهشی در زمینه اکتشاف آب سابقه دیرین دارد و گستره فعالیت آن سطح کشور است. معاون پژوهشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان ابراز کرد: با توجه به مشکل کم آبی و خشکسالی که برای کشور ایران در ده های اخیر به وجود آمده است، یکی از پروژه های شاخصی که توسط این گروه در حال پیگیری است اکتشاف منابع آب ژرف گسلی بوده که از گزینه های اصلی تامین آب شرب در دیدگاه مسئولان کشور برای ایران است. وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم اگر مطالعات اکتشاف منابع آب ژرف به سرانجام برسد، منبع پایدارخوبی برای جبران محدودیت آب است و کمک بسیار خوبی برای مسئولان کشور در راستای تصمیمات اتخاذی است، البته راه طولانی برای حصول نتیجه مطلوب داریم. پورمدنی درادامه با اشاره به اینکه کشور ایران منابع و مواد معدنی فراوانی دراختیار دارد که میتواند به عنوان گنجینه ای ارزشمند تلقی شود، گفت: ما باید بتوانیم به وسیله تامین مواد اولیه ای که برای اکتشاف مواد معدنی مورد نیاز است، به امر احصاء و فرآوری مواد معدنی کشور کمک کنیم. معاون پژوهشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان متذکر شد: اکتشاف موادمعدنی در دستور کار این گروه پژوهشی از سالیان گذشته است، ولی در زمینه فرآوری مواد معدنی نیز وظایفی را تحت عنوان ممانعت از خام فروشی کشور و ایجاد ارزش افزوده بالاتر را برای خود در جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان تعریف کرده ایم، بنابراین با تبیین پروژه های تحقیقاتی در این زمینه درصدد تحقق اهداف هستیم.

وی با تاکید براینکه استحصال نیکل و کبالت از مواد معدنی کشور از جمله پروژه های شاخص گروه پژوهشی ژئو شیمی است، گفت: همانطور که مطلع هستید، نیکل وکبالت از فلزات با ارزش والبته تحریم شده برای ایران است که ما برای تامین این فلز ارزشمند در ایران، دانش لازم برای استحصال این فلز از موادمعدنی موجود را کسب کرده ایم و در حال حاضر در مرحله اجرای آزمایشی این پروژه تحقیقاتی هستیم تا بتوانیم فلز نیکل و کبالت را از مواد معدنی موجود کشور استحصال کنیم.

 پورمدنی درادامه با اشاره به اینکه هر ساله در کشور، ضایعات زیاد الکترونیکی داریم خاطرنشان کرد: برهمین اساس پروژه پژوهشی شاخص دیگری تحت عنوان« استحصال فلزات با ارزش از ضایعات و باطلات الکترونیکی» است که در صورت تحقق این پروژه، کمک شایانی به جلوگیری از خروج ارز کشور کرده ایم.

تولید سوپر جاذب های پلمیری درگروه توسعه و فرآورش پلیمری

پورمدنی گفت: گروه پژوهش سوم ذیل معاونت پژوهش واحد، گروه پژوهشی توسعه و فرآورش مواد پلیمری است، زمینه اصلی فعالیت این گروه رنگ، رزین ولاستیک می باشد، البته نانو کامپوزیت و پلیمرهای زیست تخریب پذیر دو زمینه فرعی این گروه پژوهشی محسوب می شود.

 معاون پژوهشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان افزود: تولید سوپر جاذب های پلمیری از جمله پروژه های شاخص این گروه به حساب می آیند، که با توجه به کمبود آب در کشور، این سوپر جاذب در کنار ریشه درخت قرار می گیرند و آب را به تدریج جذب کرده و به مرور زمان برای گیاه آزاد می کند که باعث کاهش شدید آب می شود.

وی بیان داشت: تولید رزین اپوکسی سنگ که از مواد پرکاربرد در کشورهست که از دیگر پروژه های شاخص این گروه پژوهشی است، هدف اصلی ما تولید مواد با کیفیت بالا و قیمت پایین بوده، چون بسیاری از مواد به صورت واردات تامین می شود چنانچه بتوانیم به کیفیت مطلوب با قیمت مناسب دست یابیم، کمک قابل توجهی به ممانعت از خروج ارزکشور می کنیم.

پورمدنی عنوان کرد: ازدیگر پروژوه های این گروه پژوهشی، تولید جاذب های نانو ساختار که به منظور جمع آوری آلودگی های نفتی و مواد آلی از سطح آب بوده که قابل بازیافت هم باشد که در مراحل انتهایی هست.

سه مرکز خدمات تخصصی ذیل معاونت پژوهشی واحد در حال فعالیت است

پورمدنی اظهار کرد: همچنین سه مرکز خدمات تخصصی ذیل معاونت پژوهشی واحد در حال فعالیت بوده، نخست مرکز خدمات تخصصی شیمی و مهندسی شیمی است که در دوزمینه تصفیه آب و صنایع شیمیایی درحال فعالیت بوده، پروژه هایی که مربوط به تصفیه آب بوده دراین مرکز در حال انجام است، استفاده از آب خاکستری، بازیابی و تصفیه آن و استفاده مجدد برای مصارف کشاورزی سهم مهمی برای تامین منابع آب دارد، طراحی وساخت دستگاه حذف نتیرات آب از جمله پروژه های مربوط به این بخش است.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان افزود: در بخش صنایع شیمیایی، هدف ما تولید محصولات مورد نیاز کارخانجات و صنایع است، مواد فسفاته کاری، مواد زیر رنگ و موادی از این قبیل در حال تولید بوده که به مرحله تجاری سازی رسیده است.

وی ادامه داد: مرکز خدمات تخصصی بعدی مرکز خدمات تخصصی کشاورزی معاونت پژوهشی واحد در چندین زمینه در حال فعالیت بوده از جمله پروژه مبارزه با سرما زدگی محصولات کشاورزی است، اولین اطلس جامع مبارزه باسرما زدگی با همکاری سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی توسط همکاران ما دراین بخش تهیه شده است، دستگاه دمنده هوای گرم برای مقابله با سرمازدگی محصولات کشاورزی توسط این بخش تولیدشده است.

 پورمدنی ابراز داشت: هدف دیگر ما در این بخش، توسعه روش های نوین آبیاری است، در سالهای اخیرروش های جدیدی در بحث آبیاری از جمله آبیاری هوشمند و آبیاری زیر سطحی هم توسط این بخش صورت پذیرفته است ومحورجدید دیگری که مرکز خدمات تخصصی کشاورزی آغاز کرده است، فرآوری ضایعات کشاورزی است.

وی تاکید کرد: آزمون تجهیزات و ادوات کشاورزی از دیگر اقدامات و رسالت های مرکز خدمات تخصصی کشاورزی جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان است، ما به عنوان آزمایشگاه همکاری وزارت جهاد کشاورزی محسوب شده و خاصه ادوات آبیاری تحت فشار را طبق استاندارهای موجود آزمایش و درنهایت گواهی صادر میکنیم.

 معاون پژوهشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: آخرین مرکز خدمات تخصصی معاونت پزوهشی، مرکز خدمات تخصصی توسعه و بهره وری و سیستمها است، این مرکز در چندین محور در حال فعالیت بوده، نخستین محور آن استقرار نظام چرخه بهره وری است، ما در زمینه نظام های جانشین پروری درحال فعالیت بوده ایم، محوردیگر استقرار نظام مدیریت دانش بوده و همچنین برنامه ریزی استراتژیک به روش نوین در سازمان ها و  ادارات در حال پیگیری است.        



نظر شما :