رییس جهاددانشگاهی واحد خبر داد:

پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه فناورانه « تولید نیکل و کبالت از مواد معدنی » در واحد صنعتی اصفهان

۰۲ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۸ کد : ۲۶۱۳۲ عمومی تاپ خبر
تعداد بازدید:۵۵۱
رییس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: پروژه فناورانه « تولید نیکل و کبالت از مواد معدنی » ، پیشرفت ۶۰ درصدی داشته است.
پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه فناورانه « تولید نیکل و کبالت از مواد معدنی » در واحد صنعتی اصفهان

به گزارش اداره روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، مهندس مرتضی تیموری در گفت وگو با خبرنگار این اداره، اظهار کرد: اگر بخواهیم از هفته پژوهش سال قبل تاکنون پلی به وضعیت موجود بزنیم، فعالیت های خوبی را در واحد صنعتی اصفهان شاهد بوده ایم، که از جمله اخذ موافقت اصولی برای راه اندازی مرکز خدمات تخصصی توسعه بهره وری و سیستم ها می باشد.

وی خاطر نشان کرد: با اخذ موافقت دفتر مرکزی این مرکز بصورت رسمی در چارت تشکیلاتی حوزه پژوهشی این واحد قرار گرفت.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان به انعقاد قرارداد با بنیاد ملی نخبگان کشوردر یک سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: قراردادی که به تازگی این مرکز با بنیاد ملی نخبگان کشور داشت و اکنون درحال انجام است، پروژه تحلیل آماری داده های طرح شهاب بنیاد ملی نخبگان می باشد.

وی افزود: همچنین موافقت اصولی راه اندازی گروه پژوهشی فرآوری پلیمر را در یک سال گذشته کسب کرده ایم، البته این گروه در گذشته فعالیت های خود را تحت فعالیت های مرکز خدمات تخصصی شیمی و مهندسی شیمی انجام می داد، اما با توجه به نیاز کشور و وجود نیروهای متخصص این گروه پژوهشی راه اندازی شد.

تیموری ادامه داد: هم اکنون این گروه دو فعالیت عمده پژوهشی را در حال انجام دارد، نخست طی سال جاری، طرح تجاری سازی مواد فسفاته کاری و تحویل محصولات تجاری سازی شده به صنایع مورد نیاز است.

وی کار دیگری که در این گروه به عنوان فعالیت در دست اقدام دارد را، طرح دستیابی به دانش فنی تولید رزین اپوکسی سنگ و هم چنین تجاری سازی آن بیان کرد و افزود: جای خوشبختی دارد که اکنون چندین کارخانه سنگ شروع به بهره برداری و خرید این محصول تجاری سازی شده به عنوان نمونه و پایلوت کردند.

وی عنوان کرد: در طی سال گذشته با عنایت و نظر مساعد رهبر انقلاب، جهاد دانشگاهی پروژه هایی را تحت عنوان پروژه های فناورانه که برای اولین بار در کشور در حال اجرا است پیگری کرد، بنابراین یک پروژه  فناورانه از مجموع پروژه های فناورانه جهاد دانشگاهی کشوردر اختیار واحد صنعتی اصفهان قرار گرفت.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان عنوان کرد: این پروژه  تحت عنوان تولید دانش فنی و ساخت واحد پایلوت برای تولید نیکل و کبالت از مواد معدنی است که یک سال به طول می انجامد و حدود 60  درصد پیشرفت کار تا کنون صورت گرفته است، در حقیقت دراین طرح به جای خام فروشی و واردات نیکل و کبالت که در صدر فلزات تحریمی برای ایران محسوب می شوند و با هزینه چند برابری بایدخریداری کرد، این دو محصول گرانبها را تولید کنیم.

پروژه پژوهشی« تبدیل نشاسته به دکستروز» مواد اولیه سوربیتول توسط محققین واحد

وی  با اشاره به پروژه هایی که جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان برای سال های آتی درنظر دارد، اظهار کرد: یکی از پروژه های مهمی که برای سال های آتی مطالعات و هماهنگی های اولیه آن انجام شده تولید نشاسته اصلاح شده است. دراین پروژه دنبال این هستیم که آن را برای کاربرد های مختلف غذایی، دارویی و بهداشتی به کار ببریم.

وی افزود: در این پروژه با تبدیل نشاسته به دکستروز می توانیم، مواد اولیه سوربیتول که هدف نهایی بزرگ ترین کارخانه در حال تعمیر و فعال سازی مجدد شرکت صنایع غذایی و دارویی شهید مدرس است را تولید کنیم.

دانش فنی فرآوری تنها تنباکوی صادراتی کشور توسط محققین

وی اضافه کرد: با مطالعه ای که انجام شد تنها تنباکوی صادراتی به خارج از کشور؛ تنباکوی خمینی شهر اصفهان است که با فرآوری های مختصر در خارج از کشور سه تا چهار برابر قیمت خریداری شده، معامله می شود، لذا ما به دنبال فرآوری تنباکو در ایران هستیم.

تیموری هدف از فرآوری تنباکو در کشور را تولید آفت کش های طبیعی عنوان کرد و ادامه داد: هم چنین تولید اسنانس هایی که در بهترین برندهای ادکلن های دنیا استفاده می شوند و ادکلنی که مستقیم از تنباکو تولید و از ادکلن های بسیار گران قیمت، معروف و پرطرفدار در دنیا است، از دیگر مواد فرآوری تنباکو محسوب می شود، بر همین اساس مطالعاتی را شروع و آمادگی  داریم  که با تامین اعتبار، این محصول خام را فرآوری کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان عنوان کرد: از طرح های دیگری که جهاد دانشگاهی به دنبال نهایی نمودن آن بوده و پیشرفت خوبی نیز داشته است و امیدواریم که حداقل این طرح را به عنوان یک طرح فن آور به زودی شروع کنیم، تدوین دانش فنی، طراحی و ساخت و راه اندازی واحد نیمه صنعتی تولید دی اکسید تیتانیوم از کنستانتره معدنی است .


نظر شما :