به همت معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان انجام شد:

تولید و تجاری‌سازی محلول فسفاته روی- نیکل بمنظور کشش قطعات فولادی

۰۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۴ کد : ۲۷۲۹۱ پژوهشی
تعداد بازدید:۶۵۰
مدیر مرکز خدمات تخصصی شیمی و مهندسی شیمی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، از آغاز فرایند توسعه طرح تولید و تجاری‌سازی محلول فسفاته روی-نیکل از طریق بررسی ویژگی‌ها و خواص مورد انتظار محصول در محیط عملیاتی خبر داد.
تولید و تجاری‌سازی محلول فسفاته روی- نیکل بمنظور کشش قطعات فولادی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، مدیر مرکز خدمات تخصصی شیمی و مهندسی شیمی این واحد، پیرامون طرح اخیر این مرکز اظهار کرد: فاز تحقیقاتی طرح تولید و تجاری سازی محلول فسفانه روی- نیکل، از اواخر سال 97 در واحد صنعتی اصفهان آغاز و پس از رسیدن به نمونه اولیه در مقیاس آزمایشگاهی، فرایند توسعه طرح از طریق بررسی ویژگی‌ها و خواص مورد انتظار محصول در محیط عملیاتی انجام شد.

نوید ناصری ادامه داد: در حال حاضر این محصول به بازار مصرف، عرضه شده و با توجه به رضایت و سفارش مصرف‌کنندگان، تولید سالانه 200 تن در دستور کار قرار گرفته است. 

وی تصریح کرد: فسفاته‌های کششی روی-نیکل برای محفاظت سطوح آهنی، جهت کشش سیم و فرم دهی سرد قطعات به همراه روان کننده‌ها، به دو روش قوطه وری و اسپری استفاده می‌شود.

وی افزود: روش دیگر برای کشش قطعات فولادی حرارت دادن و سپس شکل‌دهی آنها می‌باشد که این روش به دلیل مصرف زیاد انرژی، هزینه فرآیند را افزایش می‌دهد.

ناصری با بیان اینکه از جمله معایب محصولات داخلی موجود در کشور، پوشش دهی با چسبندگی پایین و جذب روان‌کننده ضعیف است، اذعان کرد: این امر باعث می‌شود در کشش‌های دو تا سه برابری قطعات فولادی در حین فرآیند پرسکاری، پوشش از روی قطعه جدا شده و باعث افزایش اصطکاک بین قطعه و قالب دستگاه پرس شود و در نتیجه خراش و پارگی برروی سطح قطعات ایجاد کرده و همچنین قالب دستگاه پرس هم آسیب دیده و از طول عمر کارایی آن کم می‌کند.

مدیر مرکز خدمات تخصصی شیمی و مهندسی شیمی عنوان کرد: تشکیل پوشش کریستالی و یکنواخت در زمان کم، تشکیل رسوب و لجن کم و غیر چسبنده به شوفاژ و کف وان، محافظت در برابر خوردگی قطعات طی حمل و نقل و نگهداری و چسبندگی زیاد صابون به قطعه بمنظور جلوگیری از خراش و پارگی قطعه طی کشش، از مزیت‌های این محصول، است.


نظر شما :