گردهمایی مجازی نکوداشت روز ملی منابع انسانی در جهاددانشگاهی برگزار شد

۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۵ کد : ۲۹۷۱۱ عمومی
تعداد بازدید:۴۳۸
با فرارسیدن «روز ملی منابع انسانی»، اداره کل  منابع انسانی و امور اداری جهاددانشگاهی به‌منظور تکریم سرمایه انسانی و ترویج فرهنگ پاسداشت منابع انسانی پیشرو، شکوفا، نوآور، پویا و بانشاط در این نهاد، گردهمایی مجازی نکوداشت روز ملی منابع انسانی ۲۴ فروردین‌ماه برگزار شد.
گردهمایی مجازی نکوداشت روز ملی منابع انسانی در جهاددانشگاهی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، با فرارسیدن «روز ملی منابع انسانی»، اداره کل  منابع انسانی و امور اداری جهاددانشگاهی به‌منظور تکریم سرمایه انسانی و ترویج فرهنگ پاسداشت منابع انسانی پیشرو، شکوفا، نوآور، پویا و بانشاط در این نهاد، گردهمایی مجازی نکوداشت روز ملی منابع انسانی 24 فروردین‌ماه با سخنرانی دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی رییس جهادانشگاهی، دکتر سیدمحمدجواد شوشتری معاون پشتیبانی و مدیریت منابع و دکتر سید رضی آقاسیدی مدیر کل منابع انسانی و امور اداری برگزار شد.

توجه به ماهیت نهاد انقلابی در جذب نیروهای جهاددانشگاهی

دکتر حمیدرضا طیبی تاکید کرد: ان شا الله همه اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب توسط ویروس کرونا چه به صورت شخصی و چه به صورت به سازمانی به طور دقیق در همه واحدهای جهاد دانشگاهی در سراسر کشور انجام می شود.

وی با اشاره به این که کارآمدی سازمان متاثر از کارآمدی نیروی انسانی هست و کارآمدی نیروی انسانی هم متاثر از کارآمدی سازمان، گفت: سازمان باید توانمند در جذب نیروی انسانی کارآمد، قانونمند در توانمندسازی نیروی انسانی خود وهوشیار در حمایت از نیروی انسانی توانمند و کارآمد و بحث نگهداشت و ارتقای نیروها باشد.

رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: در مورد جذب در جهاددانشگاهی باید به این نکته جدی توجه کنیم که جهاددانشگاهی یک نهاد است و نهاد بر اساس آرمان‌های تشکیل دهندگان شکل می‌گیرد. نهاد را نمی‌توانیم مقایسه کنیم با یک ساختار سازمانی مشخص مثل بسیاری از وزارتخانه ها و یا سازمان هایی که در کشور وجود دارد. گاهی در ساختار سازمانی کشور یک نهاد درست جا می افتد و گاهی هم با مشکل مواجه می شود.

وی افزود: ما مجموعه ای هستیم که به معنای واقعی بسیار درست و به موقع با اهداف بسیار متعالی تشکیل شدیم. الگوسازی توان کشور در توسعه فرهنگی و در توسعه علمی و فناورانه عنوان دو عنصر اصلی پیشرفت در کشور است که در سال‌های بعد از انقلاب هم می‌بینید که همه مسوولان ما بر اهمیت این دو موضوع تاکید می‌کنند؛ اما از منظر خودمان آن جایگاهی که سازمان ما باید پیدا بکند در خدمت رسانی بیشتر به جامعه هنوز این  جایگاه حاصل نشده است، اگر چه تلاش و مجاهدت جهادگونه اعضای جهاددانشگاهی باعث انجام کارهای بسیار بسیار بزرگ در کشور توسط جهاددانشگاهی شده که در سال ۱۴۰۰ آثار آن را بسیار بسیار بیشتر و بهتر خواهیم دید.

دکتر طیبی با اشاره به این که موضوعی که در جذب نیروی انسانی تقاضا داریم حوزه پشتیبانی و نیروی انسانی به آن توجه کند بحث نهاد بودن و توجیه اعضا در شروع کار در سازمان است، بیان کرد: خود حوزه معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع انسانی بسیار موثر است که بتواند برنامه های خود در جذب و توانمندسازی نیرو را خوب اجرا کند. تمام تلاش ما در سال های گذشته این بوده است که هم در زمینه الگوسازی بتوانیم کارهای خوبی انجام بدیم و هم بتوانیم منابع خوبی جذب کنیم برای توسعه کارها و برای جذب و نگهداشت.

وی افزود: خوشبختانه به بسیاری از اهدافمان رسیدیم و سال ۱۴۰۰ به بعد باید سالی باشد که روی کارآمدی سازمان در اجرای کارهای بزرگ بسیار بسیار وقت بیشتری بگذاریم و پروژه هایمان تقریبا به نتیجه رسیدن و سایز کارها در جهاددانشگاهی سایز کارهای بسیار بزرگ می شود و اعداد و ارقام بسیار بزرگ است و سازمان باید خودش را برای انجام کارهای بزرگ آماده کند و باید حوزه ستاد ما تا آنجا که می‌تواند کارآمد باشد و با حداقل نیروها. حوزه صف ما هم باید تمرکزش توجه به داشتن نیروهای کیفی انسانی روی انجام کارهای بزرگ علمی و فناورانه و فرهنگی و آموزشی باشد و به محض این‌که کار، به ویژه کارهای پژوهشی و علمی و فناورانه ما دوران بلوغ خود را سپری می کنند با یک مدل بسیار خوب از بدنه سازمان جدا شوند و بعد هم ایجاد درآمد کنند برای جهاددانشگاهی، ضمن اینکه برنامه داریم که این شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شوند؛ اما هدف نهایی ما این است که به هر حال بتوانیم یک درآمد مستمری را برای جهاددانشگاهی ایجاد کنیم که بتوانیم فعالیت آن را بیشتر و بیشتر توسعه دهیم.

رییس جهاددانشگاهی با تشکر از همه زحماتی که مدیران محترم جهاد دانشگاهی و همکاران محترم در جهت ارتقاء این نهاد ارزشمند تا به حال کشیدن و می کشند، اظهار کرد: با لطف خداوند تلاش همکاران به نتایج بسیار خوبی رسیده و در انتهای سال گذشته و فکر می‌کنم هفته گذشته بود که نتایج یکی از کارهای بسیار بزرگ رو مشاهده کردید که طراحی و ساخت یک ران قطار ۷ واگنه ملی بود. اصل این کار توسط جهاددانشگاهی شروع شد، یعنی جهاددانشگاهی در ابتدای تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس بندی رو خودش پیشنهاد کرد(بند ۵۴) که با توجه به توسعه حمل و نقل ریلی شهری و بین‌شهری و حجم عظیمی که می تواند اقتصاد ساخت داخل واگن‌های مترو و لوکوموتیوها در داخل کشور داشته باشند چه از طریق انتقال فناوری و چه از طریق ساخت داخل، ما ۸۵ درصد ساخت داخل کشور داشته باشیم که این پیشنهاد خود جهاد دانشگاهی بود و مجلس تصویب کرد و همین هم باعث شد که معاونت محترم علمی به میدان بیاید و با پیشنهاد و همکاری خود ما بحث طراحی و یک ران ساخت قطار مترو در دستور کار قرار بگیرد و پیشرفته ترین قسمت این کار توسط جهاددانشگاهی انجام شود که کار بسیار بزرگی است و امسال هم شاهد انجام کارهای بسیار بزرگ خواهیم بود که خودمان را برای اجرای این کارها به بهترین شکل آماده کنیم.

توجه به کیفیت زندگی اعضای جهاددانشگاهی یکی از وظایف اصلی مدیریت جهاددانشگاهی/تاکید بر یکپارچه سازی سامانه منابع انسانی

دکتر محمدجواد شوشتری معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی، اظهار کرد: روز ملی منابع انسانی بهانه ای است برای این‌که بتوانیم در خصوص موتور محرکه همه سیستم ها که سرمایه انسانی آن مجموعه هستند یک بحث علمی داشته باشیم و برای همین هم از اساتیدی که دعوت ما را پذیرفتند مجدد تشکر می کنم.

وی افزود: ما همه تلاشمان در معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع این است که بتوانیم ارتقای فعالیت های جهاددانشگاهی را به همراه ارتقای کیفیت نیروی انسانی همزمان داشته باشیم. یعنی همزمان با کار و پروژه‌ای در جهاددانشگاهی (که پروژه‌ های بسیار مهم است و می تواند مشکلات بسیاری از کشورها مرتفع کند) در حال انجام است نیروی انسانی هم احساس کند که رشد خودش شاهد است و این رشد پروژه همراه با رشد نیروی انسانی باشد.

دکتر شوشتری ادامه داد: به طور طبیعی توجه به کیفیت زندگی اعضای جهاددانشگاهی یکی از وظایف اصلی مدیریت جهاددانشگاهی است که همیشه دغدغه ریاست محترم جهاددانشگاهی بوده است. توجه جدی به سلامت جسم و روان اعضا و تقویت و ارتقای فرهنگ سازمانی و جهادی و ایجاد بستر ارتقای هویت جهادی اعضا از مسایل دیگری بوده که در سرلوحه کارهای این معاونت قرار گرفت.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی با بیان این‌که قاعدتا برای این‌که بتوانیم برای نیروی انسانی خدمت درست و سرویس بهتر بدهیم نیازمند داشتن بانک‌های اطلاعاتی نیروی انسانی هستیم، افزود: یکی دیگر از کارهایی که انجام شده تجمیع این بانک‌های اطلاعاتی نیروی انسانی است برای برنامه‌ریزی مناسب و تلاش برای یکپارچه سازی سامانه منابع انسانی (که باز این هم از دغدغه‌های ریاست محترم جهاد دانشگاهی و مدیران ارشد جهاد بوده ). الحمدالله در حد شروع، کار جلو رفته است که امیدواریم بتوانیم از پایش این اطلاعات و گرفتن خروجی ها و اطلاعات دقیق تر، برنامه های منظم تری برای رشد نیروی انسانی داشته باشیم.

وی در ادامه با تاکید بر این که یکی از موضوعات مهم دیگری که مد نظر است بحث آموزش نیروی انسانی است، گفت برای پرورش استعدادهای نیروی انسانی تمام تلاش ما با کمک معاونت‌های مختلف مانندمعاونت آموزشی، معاونت پژوهشی و معاونت فرهنگی این بوده که بتوانیم برنامه‌های آموزشی حین خدمت داشته باشیم و با توجه به استفاده ایکه از کارشناسان محترم شده و همچنین انتخابی که مدیران مجموعه‌ها خودشان انجام می‌دهند با توجه به نیازی که همکاران محترم دارند این کلاس‌ها برگزار شده و امیدواریم انشاء‌الله بتوانیم با کمک معاونت آموزشی زودتر mba مدیران را هم برگزار کنیم.

دکتر شوشتری تصریح کرد: در تلاش هستیم برای بازنشستگان جهاددانشگاهی کارهای بهتری کنیم، تا  فاصله ای بین زمانی که مشغول به کار بودند و زمانی که بازنشسته می شوند نیفتد. امیدواریم در سال ۱۴۰۰ بتوانیم برنامه‌هایی که در سال گذشته شروع کردیم رو به خوبی پیش ببریم و با حمایت عزیزان آنچه که وظیفه ماست به خوبی به منصه ظهور برسانیم.

ثبت نام 11 هزار نفر در سامانه جمع آوری اطلاعات منابع انسانی اعضای جهاددانشگاهی

در ادامه دکتر سید رضی آقاسیدی مدیر کل منابع انسانی و امور اداری به ارایه گزارشی از فعالیت های شاخص سال 1399 معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی پرداخت و گفت: راه اندازی سامانه جمع آوری اطلاعات منابع انسانی اعضای جهاددانشگاهی یکی از مهمترین اقدامات بود که حدود 11 هزار نفر تا کنون اطلاعات خود را در این سامانه وارد کرده اند.

وی افزود: تهیه و تدوین آیین نامه و دستورالعمل تبدیل وضعیت اعضای غیر هیات علمی و اخذ مصوبه هیات امنا مبنی بر تبدیل وضعیت اعضا، توسعه مراکز رفاهی و اقامتی، برگزرای و پیگیری ستاد کرونا(23 جلسه) و اقدامات در جهت مدیریت سلامت و انعقاد قرارداد بیمه ای با تعهدات حداکثری برای بیمه تکمیلی اعضا بخش دیگری از این فعالیت ها است.

دکتر آقاسیدی ادامه داد: انجام پروژه استقرار نرم افزار جامع منابع انسانی، انجام پروژه استقرار نرم افزار یکپارچه اتوماسیون اداری، انجام پروژه صدور احکام ترمیم اسفندماه 1399 (صدرو بالغ بر 12 هزار حکم در یک هفته)، تصویب پرداخت پاداش معادل یک ماه حقوق(در دو نوبت 16 مرداد و 22 بهمن)، اصلاح ضرایب پایه حقوقی و ترمیم حقوق ها در دو نوبت (اسفندماه 1398 و اسفندماه 1399)، اصلاح بند الف ماده 25 آیین نامه استخدامی (کبر سن)، اصلاح ماده 78 و 83 آیین نامه استخدامی و پیش بینی مرخصی تشویقی، دورکاری و نوبت کاری در قوانین و مقررات، تصویب ماده واحده فوق العاده ایثارگری و انجام اقدامات لازم در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران از دیگر اقدامات انجام شده در این معاونت است.

در ادامه دکتر ناصر میرسپاسی با موضوع مدیریت راهبردهای منابع انسانی در شرایط بحرانی سخنرانی کرد و گفت: در نگرش سیستمی مدیریت راهبردی منابع انسانی، مدیریت منابع انسانی عبارت است از اعمال تصمیمات و اقدامات دور اندیش مدار، فراگیر، نوآور، تحول گرادر راستای تحول و تغییرات محیز برون سازمانی و درون سازمانی در تامین و تعدیل منابع انسانی، بهسازی و پرورش منابع انسانی، نگهداری منابع انسانی و کاربرد (انتصابات متناسب منابع انسانی سازمان).

در ادامه دکتر محمدرضا پورعابدی با موضوع توسعه منابع انسانی در جهاددانشگاهی، چالش ها و راهکارها به سخنرانی پرداخت و گفت: در سال‌های اخیر سرعت تغییرات در دنیا چنان شتاب گرفته است که حتی دانشمندان برای ارایه تئوری ها و نظریه های جدید در بسیاری از موارد از قافله تحقیقات جا مانده اند، جامعه، کسب و کار، اقتصاد و بسیاری دیگر از ابعاد زندگی انسانی، تغییرانی جدی داشته اند. در سازمان های ارزش آفرین فرن ۲۱، ارزش انعطاف پذیری بیشتر و بیشتر درک شده و آنها در جستجوی راه هایی هستند که بتوانند سریعا تغییر مسیر دهند.

وی افزود: علی رغم شفاف بودن چشم انداز، ماموریت و انتظارات، همواره این سوال مطرح بوده است که جهاددانشگاهی چگونه میتواند به اهداف مندرج در اساسنامه و سند چشم انداز خود نائل آید؛ و در صورت تحقق برخی از اهداف و موفقیت در برخی از زمینه‌ها، آیا در آینده نیز میتواند این موفقیت ها را حفظ نموده و در زمره سازمان های پیشگام و موفق در عرصه علم و فناوری محسوب گردد؟

دکتر پورعابدی ادامه داد: از آنجایی که تاکنون نظریه با تئوری جامعی در این زمینه ارائه نشده است، لزوم در اختیار داشتن تئوری مناسبی در این زمینه بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

در پایان دکتر مرجانی با موضوع مدل تعالی منابع انسانی با رویکرد 34000 و دکتر پورعزت با موضوع آمایش نیروی انسانی در سطح ملی و آماده سازی مردماز حیثآمادگی سناریوپردازی آنی و تاب آوری در بحران سخنرانی کردند و از 3 بازنشسته و 5 نفر از اعضای شاخص امور اداری واحدهای سازمانی تقدیر شد.

گفتنی است؛ در این گردهمایی مجازی که مرتضی تیموری رییس واحد صنعتی اصفهان و تعدادی از همکاران نیز حضور داشتند از منیژه حسنی مدیر امور اداری و عمومی این واحد، بعنوان مدیر برتر در حوزه امور اداری و منابع انسانی تجلیل شد.

 

 


نظر شما :