معاون آموزشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان خبر داد:

حفظ ساختار مراکز آموزشی در ایام کرونا، مهمترین دغدغه معاونت آموزشی است/کسب ۷۵ میلیارد ریال درآمد در سال ۱۳۹۹

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۳۰۵۲۶ آموزش و کارآفرینی تاپ خبر
تعداد بازدید:۸۷۸
معاون آموزشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: این معاونت در سال ۱۳۹۸در بخش درآمد رتبه اول و از لحاظ تعداد فراگیر حائز رتبه سوم کشوری شد، همچنین در سال ۱۳۹۹ نیز ۷۵ میلیارد ریال در آمد کسب نموده و در شرایط همه گیری ویروس کرونا، حفظ ساختار مراکز آموزشی در ا یام کرونا، مهمترین دغدغه معاونت آموزشی است.
حفظ ساختار مراکز آموزشی در ایام کرونا، مهمترین دغدغه معاونت آموزشی است/کسب ۷۵ میلیارد ریال درآمد در سال ۱۳۹۹

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، معاون آموزشی این واحد در گفت وگوی اختصاصی با اداره روابط عمومی، پیرامون تشریح فعالیت ها و اقدامات معاونت آموزشی این واحد در سال 99  و 1400 گفت:  ورود من به معاونت آموزشی اواخر سال 97 بود  که در سال 98 براساس سیاست های تعیین شده در زمینه تعداد فراگیر و مراکز آموزشی، توسعه کمی خوبی را شاهد بودیم و در زمینه درآمد بین کلیه واحد های جهاددانشگاهی درهمین سال رتبه نخست کشوری و از لحاظ تعداد فراگیران آموزشی رتبه سوم را کسب نمودیم.

ذبیح الله قجاوند، گفت: سیاست معاونت آموزشی واحد در طول دو سال گذشته این بوده که با توجه به فعالیت هر 8 مرکز، تنوع دوره ها  و خدمات در مراکز آموزشی برقرار باشد، البته بطور قطع باید این سیاست را ادامه بدهیم و  نگاهی جدی  هم به تخصصی شدن دوره ها و افزایش دوره های قراردادی داشته‎ باشیم که در سال 98 و 99 از این منظر رشد خوبی را شاهد بودیم.

وی در توضیح توسعه کمی مراکز آموزشی این واحد عنوان کرد: در ابتدای سال 98 مرکز آموزش شماره 8 را افتتاح نمودیم و مرکز شماره 7 را هم از مؤسسه آوزش عالی جهاددانشگاهی جدا  و در ذیل معاونت آموزشی واحد قرار گرفت که به نوعی در شهرستان خمینی شهر راه اندازی کردیم.

*نیم نگاهی هم به راه اندازی دوره های بین المللی در مراکز آموزشی داریم

قجاوند در خصوص سیاست های توسعه و کمی و کیفی فعالیت ها ادامه داد: در حال حاضر سیاست ما این است که مراکزآموزشی که در سال های اخیر  راه اندازی شده اند را از لحاظ کمیت و کیفیت به پای مراکز با سابقه خود برسانیم  و دومین سیاست این بوده که مرکزی مشترک با مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی راه اندازی کنیم و سوم اینکه چنانچه شرایط  بحرانی جامعه ناشی از ویروس کرونا  از بین برود و به وضعیت قبل از ایام کرونا برگردیم، در برخی از شهرستان‎های استان همچون شهرضا و کاشان مراکز آموزشی خود را راه اندازی کنیم. ولی اگر همچنان در شرایط کرونایی باشیم در کاشان فقط به راه اندازی یک دفتر برای جذب فراگیر برای دوره های آموزشی غیر حضوری بسنده می کنیم.

وی در تشریح تعیین شاخصه ها برای راه اندازی مراکز آموزشی گفت: جمعیت منطقه، نیاز منطقه، دسترسی به مرکز آموزشی در آن منطقه از لحاظ راحتی و رعایت فاصله با دیگر مراکز آموزشی، همگی جزء شاخصه های ارزیابی است.

معاون آموزشی واحد بیان کرد: البته نیم نگاهی هم به راه اندازی دوره های بین المللی در مراکز آموزشی داریم که البته مهم ترین دغدغه ما در این زمینه بحث تبادلات مالی است .

وی در پاسخ به اینکه چه سیاست هایی در معاونت آموزشی واحد همزمان با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلاس های حضوری اتخاذ شده است، ابراز کرد: به طور کلی  مردم در حوزه آموزش های تخصصی و کوتاه مدت نوع آموزش حضوری را ترجیح خواهند داد، علت آن است که نوع یادگیری در آموزش‎های حضوری بالاتر است و این روش سال ها هست که در بین عامه مردم جا افتاده بود. همچنین در بحث آموزش حضوری  مسائل فرهنگی و فوق برنامه‎ای نیز به همراه داشت از این بابت آموزش حضوری عملکرد بهتری داشت و مدرسین و فراگیران با این روش هماهنگ بودند.

*حفظ ساختار مراکز آموزشی در ا یام کرونا، مهمترین دغدغه معاونت آموزشی

قجاوند با بیان اینکه در بحث آموزش های غیر حضوری در ایام کرونا پنج دغدغه اصلی داشتیم، افزود: اولین دغدغه، درست و یا غلط هنوز بیشترین درآمدهای واحد از حوزه‎های آموزشی کوتاه‎مدت، تأمین می‎شود، بر این اساس در سال 98  بیش از 30 میلیارد ریال سود بوده است لذا باید دراین شرایط به نحوی عمل می‎کردیم که درآمدهای واحد تحت تاثیر قرار نگیرد.

وی افزود: دومین دغدغه ما در این ایام، مدرسین بود، چنانچه تغییر کوچکی در سنوات قبل اتفاق می افتاد مدرسین واکنش نشان می دادند، برخی از مدرسین با سابقه‎ی ما، آموزش‎های غیرحضوری را خیلی موثر نمی دانستند.

معاون آموزشی واحد  در تشریح سومین دغدغه گفت: همچنین دغدغه استقبال فراگیران از آموزش های غیر حضوری را داشتیم که آیا از این شیوه استقبال خواهند کرد یا خیر؟ دغدغه بعدی معاونت این بود که آموزش‎های غیرحضوری علاوه بر اینکه باید باکیفیت باشد، کار با آن  راحت هم باشد و فراگیر با راحت ترین روش بتواند در سامانه غیرحضوری وارد شود.

وی آخرین دغدغه را  حفظ ساختار مراکز آموزشی دانست و بیان داشت:  راحت ترین کار در این ایام کرونا آن بود که برخی مراکز را تعطیل کنیم، ولی به سمت حفظ مراکز حرکت کردیم و این موضوع وقت بسیاری  گرفت، در این راستا بسیاری از همکاران به بیماری کووید 19 مبتلا شدند.

* کسب بیش از 100 میلیارد ریال درآمد  در سال 98

قجاوند در بیان میزان درآمد حاصله براساس تلاش کارکنان معاونت آموزشی خاطرنشان کرد: با راهنمایی و هدایت رییس واحد،  براساس آمار دریافتی ازسامانه‎ی دانش که تمام دریافتی‎ها را ثبت می‎کند، در سال 1398 بیش از 100 میلیارد ریال درآمد  از این بخش کسب کردیم که حائز رتبه نخست کشوری از این منظر شدیم.

وی یادآور شد: برنامه معاونت برای سال 1399 عبور از رقم سال 1398 پیش بینی شده بود که با بروز شرایط ناشی از شیوع ویروس کووید 19  که باور نمی‎کردیم تا سال 1400 یا بیشتر ادامه‎ یابد که متاسفانه این روند ادامه دار شده است، در نهایت  براساس تلاش صورت گرفته میزان درآمد حاصله واحد با وجود شرایط بحرانی کرونا، در سال 1399 بیش از 75 میلیارد ریال در آمد از بخش آموزش کسب شد.

معاون آموزشی واحد  تصریح کرد: در این شرایط برای سال 99برآورد این بود که اگر معاونت آموزشی 70 در صد درآمد سال قبل را تأمین کند یا بتواند با در آمدهای حاصله هزینه های خودش را اداره کند، مطلوب خواهد بود که طبق آمار ثبت شده، موفق شدیم  75  در صد درآمد سال 1398 را در سال 99کسب کنیم و از لحاظ تراز درآمد نیز مثبت شویم.

قجاوند در پاسخ به این سوال که چه مراکز آموزشی ناشی از شرایط بحرانی کرونا آسیب دیدند، عنوان کرد: سه مرکز نوپای معاونت  به شدت تحت تاثیر این فضا قرا گرفتند. مرکز 7، 8 و شاید هم مرکز 6 بعد از تغییر سیاستی که اتفاق افتاد، مراکزی بودند که هنوز به حداکثر ظرفیت‎شان(ظرفیت بلوغی مرکز)  نرسیده بودند و با بحران ویروس کووید 19 روبرو شدند و مشکلاتی پیش روداشتند ولی با این وجود به این تراز مالی مثبت رسیدیم.


نظر شما :