رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان خبر داد:

تولید صنعتی نیکل و کبالت برای اولین بار در کشور

/جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی/
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۳ کد : ۳۴۲۴۹ عمومی
تعداد بازدید:۵۵۱
رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان گفت: مطالعات طرح تولید نیکل و کبالت به مرحله نهایی رسیده که با اجرای آن برای اولین بار در کشور زمینه تولید این دو فلز فراهم شده و از واردات آن‌ها بی‌نیاز می‌شویم.
تولید صنعتی نیکل و کبالت برای اولین بار در کشور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان به نقل از خبرنگار ایمنا، مرتضی تیموری، دوشنبه _۱۱ مردادماه_ در نشست خبری به مناسبت چهل و یکمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی برگزار شد با اشاره به طرح تولید نیکل و کبالت که سال قبل در مجموعه جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان آغاز شد، اظهار کرد: قرارداد رسمی این طرح سال گذشته در مهرماه به طرفیت دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی و با بودجه اولیه دو میلیارد تومان منعقد شد. بر این اساس یک سال زمان داشتیم تا این پروژه را که در چهار فاز طراحی شده اجرا کنیم که تاکنون ۸۳ درصد پیشرفت داشته و در فاز نهایی قرار دارد.

وی افزود: این پروژه طراحی و ساخت واحد نیمه‌صنعتی کاملاً انجام شده است همچنین از سه هفته پیش فرایند تولید نیکل و کبالت شروع شده و ۲۰ تن مواد اولیه وارد مخزن اصلی شده است. امیدواریم در اوایل مهرماه فرایند تولید نیکل و کبالت به پایان برسد و بعد از رسیدن به تولید اولین محصول نیکل و کبالت به طور رسمی از این طرح رونمایی شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: تاکنون در کشور طرح تولید نیکل و کبالت از منابع معدنی اجرا نشده است به همین دلیل این طرح مورد حمایت دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی قرار گرفت. در حال حاضر سالانه حدود سه هزار تن از این محصولات وارد و در انواع صنایع دفاعی و غیر دفاعی به‌کار برده می‌شود البته این دو فلز در لیست تحریم قرار گرفت و هزینه واردات آن چند برابر شد، بنابراین تولید آنها توسط جهاد دانشگاهی اقدام بسیار مهمی برای خودکفایی در تولید این دو فلز است

تیموری افزود: در این طرح تولید اولیه در آزمایشگاه و سپس در یک واحد آزمایشگاهی سبک انجام شد که موفقیت‌آمیز بود. در مرحله سوم هم تولید در واحد پایلوت نیمه صنعتی در حال انجام است.

صرفه‌جویی ۶۰ میلیون دلاری با راه‌اندازی کارخانه تولید نیکل و کبالت

وی تصریح کرد: در حال حاضر دو معدن نیکل و کبالت با ذخیره مناسب در کشور در اختیار داریم که یکی از آنها در خراسان جنوبی و دیگری در مرز اصفهان و فارس قرار دارد البته ممکن است معادن دیگری هم وجود داشته باشد اما به دلیل اینکه تاکنون بهره‌برداری برای این فلزات وجود نداشت، کشف معدن انجام نشده است. کارخانه اصلی این طرح با حدود ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری راه‌اندازی خواهد شد و در نتیجه آن قیمت تولید داخل این محصول حداکثر تا ۵۰ درصد قیمت جهانی کاهش خواهد یافت که با این کار سالیانه ۶۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: وظیفه جهاد دانشگاهی تولید دانش و فناوری است که تاکنون انجام شده است. این پروژه سود اقتصادی بسیار خوبی دارد و امید است مسئولان کشوری نیز در روند صدور مجوزها تسریع کنند تا در مدت زمان کمی این کار عملیاتی و ایران از واردات دو محصول استراتژیک و مهم بی نیاز شود. دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در اجرای این پروژه به خوبی همکاری کرده است، تاکنون نمونه‌ای از تولید نیکل و کبالت در کشور نبوده و به همین دلیل سرمایه‌گذاری نیز در این زمینه انجام نشده است. تولید نیکل و کبالت مزیت رقابتی دارد و علاوه بر تأمین نیاز داخلی، می‌توان این محصولات را صادر کرد.

تمرکز بر تدوین دانش فنی برای تولید نیکل و کبالت در یک سال گذشته

تیموری افزود: در یک سال گذشته تمرکز جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان بر تدوین دانش فنی و ایجاد واحد نیمه صنعتی تولید نیکل و کبالت از منابع معدنی کشور بوده است، اما بررسی علل نبود توزیع یکنواخت ادورانت در شبکه گاز و شبیه‌سازی توزیع آن برای شرکت گاز هرمزگان نیز یکی دیگر از پروژه‌هایی بوده که در سال گذشته اجرا شد.

وی تصریح کردبودار شدن گاز با اضافه کردن ادورانت در کل شبکه به صورت یکنواخت انجام نمی‌شود، شرکت ملی گاز با توجه به اینکه این موضوع می‌تواند در انتهای خط گازرسانی منجر به حادثه شود آن را به جهاد دانشگاهی معرفی کرد و اکنون این پروژه در حال اجرا است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: هر گاه در اصفهان بارندگی اتفاق می‌افتد، آب سد چم‌آسمان گل‌آلود می‌شود، مطالعاتی نیز برای امکان‌سنجی استفاده از مواد ته‌نشین کننده غیر مضر برای تسریع کاهش کدورت آب این سد انجام و قرارداد آن با آب منطقه‌ای اصفهان بسته شد که امید است تا سه ماه آینده به نتیجه برسد.

تیموری افزود: جهاد دانشگاهی توانایی انجام مطالعات بر آب‌های ژرف گسلی را دارد. به نظر می‌رسد ایران منابع خوبی از این آب‌های تجدیدپذیر که در حال جریان و بسیار با کیفیت‌تر از سایر آب‌های ژرف است در اختیار دارد. سال گذشته اولین قرارداد مقدماتی با عنوان مطالعه و بررسی اولیه مکان استفاده از آب‌های ژرف در حوزه معدنی سنگان با ایمیدرو منعقد شد. به دلیل اعتمادی که به توان علمی داخلی داریم از پیگیری برای انجام این پروژه دست‌بردار نیستیم.

انجام طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی برای شهرداری اصفهان

وی با بیان اینکه ده‌ها مورد آزمون تجهیزات آبیاری، شش طرح مطالعاتی و پژوهشی برای شهرداری اصفهان از جمله مدیریت استراتژیک عملکرد برای سازمان پسماند، سنجش میزان رضایت شهروندان و ارباب رجوع از شهرداری اجرا شده است، تصریح کرد: در سال گذشته دو محصول تولید شده در جهاد دانشگاهی، تجاری‌سازی شد؛ رزین اپوکسی سنگ یکی از این محصولات است که در تمام صنایع سنگ کشور که بیش از ۵۰ درصد آن در اصفهان قرار دارد تولید شد و در اختیار برخی تولیدکنندگان قرار گرفت.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با بیان اینکه مواد مورد نیاز برای فسفات کاری، تجاری سازی و سال قبل ۴۰ تن از این مواد تولید شده و به بزرگترین سازنده مخازن آسیا که در ایران قرار دارد فروخته شد، گفت: هر صنعت فلزی که در آن فلز کش داده می‌شود در یک مرحله به مواد فسفات‌کاری نیاز دارد که تاکنون این مواد وارد می‌شده است. از بخش خصوصی دعوت می‌کنیم در این پروژه نیز مشارکت کنند و این دانش فنی را گسترش دهند.

تیموری افزود: متولیان متعددی در امور فرهنگی در کشور هستند و فعالیت‌های موازی فرهنگی نیز همواره انجام می‌شود به همین دلیل جهاد دانشگاهی باید به نیازهای جدید بپردازد. در این مرکز دانشگاهی برای اولین بار مرکز افکارسنجی راه‌اندازی و اولین نرم افزار قرآنی کل کشور را تولید شد.

راه‌اندازی دفتر مطالعات فرهنگی در جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان

وی تصریح کرد: مسابقات مناظرات دانشجویی و دفاع سه دقیقه‌ای نیز از اقداماتی بود که جهاد دانشگاهی برای اولین بار در کشور انجام داد، مطالعات فرهنگی به عنوان سنگ بنای فعالیت‌های فرهنگی باید مورد استفاده قرار گیرد، بدون مطالعات قبلی هیچ فعالیتی به نتیجه نمی‌رسد بنابراین دفتر مطالعات فرهنگی در جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شد و نیازهای فرهنگی دانشجویان شناسایی می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: طرح آسیب شناسی اجتماعی دانشجویان اجرا و دوره‌های مهارت آموزی فرهنگی اجتماعی ویژه دانشجویان متأهل برگزار شد همچنین فیلم‌های متعددی از ابنیه تاریخی استان تهیه و از طریق فضای مجازی برنامه‌های گردشگری دنبال می‌شود. در سال گذشته ۴۲ عنوان کتاب در مرکز نشر جهاد دانشگاهی منتشر شد که ۳۳ عنوان آن چاپ اول بود کتاب جوشکاری پیشرفته نامزد دریافت جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و کتاب انگلیسی "برای مهندسان مواد" به عنوان مرجع در دانشگاه پیام‌نور انتخاب شد. چهارصدمین عنوان کتاب جهاد دانشگاهی نیز به زودی رونمایی می‌شود.

تشریح اقدامات جهاد دانشگاهی در سال آینده

تیموری با بیان اینکه در قرض‌الحسنه دانشجویی نیز ۱۰۳ فقره وام به ارزش ۲۳۵ میلیون تومان به دانشجویان پرداخت شد، افزود: تجاری‌سازی چند محصول جدید در حوزه شیمی و پلیمر در دستور کار است. توسعه و افزایش ظرفیت استحصال محصولات با ارزش از ضایعات الکترونیکی، طرح تدوین دانش فنی استحصال دی اکسید تیتانیوم از کنسانتره ایلمنیت با بودجه حدود هفت میلیارد تومان، تولید صفحات پلیمری برای پاکسازی آب‌های آلوده به نفت، توسعه طرح‌های مطالعات فرهنگی در سطح کلان و تهیه پیوست فرهنگی طرح‌های عمرانی و خدماتی برای ادارات استان و انجام مطالعات خط مشی و نقشه راه فرهنگی از جمله اقداماتی است که در حال انجام است.

وی تصریح کرد: شناسایی مشاغل جدید و مشاغل آینده و برنامه‌ریزی برای آموزش آنها، توسعه کیفی و به‌کارگیری روش‌های جدید در حوزه آموزش‌های الکترونیکی نیز از جمله برنامه‌هایی است که در جهاد دانشگاهی در حال انجام است.

تاکنون هیچ بودجه‌ای از استان به جهاد دانشگاهی تعلق نگرفته است

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با بیان اینکه مجموعه آموزش الکترونیک جهاد دانشگاهی اصفهان ظرفیت آموزش آنلاین به هزار نفر به طور همزمان را داشته که چند روز پیش تکمیل شد و به دو هزار نفر ارتقا داده شد، گفت: در استان اصفهان به رغم آنکه جهاد دانشگاهی خود را ثابت کرده است، اما به اندازه سایر استان‌ها همکاری نمی‌شود تاکنون یک ریال از بودجه‌های استانی برای جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان استفاده نشده و جلسات متعددی با مسئولان برای جذب بودجه‌های استانی تا به حال هیچ نتیجه‌ای نداده است.

تیموری با بیان اینکه در مراجعه و پیگیری برای دریافت بودجه، مسئولان اعلام می‌کنند اعتبارات ما علمی است و از دفتر مرکزی باید توزیع شود، افزود: بودجه دفتر مرکزی حداکثر معادل ۱۵ درصد کل هزینه‌ها است، تفاهمنامه‌هایی با سازمان برنامه و بودجه در سایر استان‌ها منعقد شده است اما در اصفهان چنین اتفاقی نیفتاده و هیچ بهره‌ای از بودجه‌های استانی نصیب جهاد دانشگاهی نشده است، اینکه عمده فعالیت‌های آموزشی استانداری اصفهان توسط دانشگاهی انجام می‌شود نیز ربطی به بودجه ندارد و فقط هزینه خدمات دریافت می‌شود.

با طرح حذف نیترات از آب‌های آلوده غرب استان موافقت نشد

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی طرح پایلوت حذف نیترات از آب‌های آلوده غرب استان را اجرا می‌کند که سه سال قبل با حضور مسئولان از آن رونمایی شد پس از آن اعلام کردیم امکان اجرای این طرح در سطح صنعتی وجود دارد اما با انجام آن موافقت نشد. ارتباط خوبی با معاونت علمی ریاست جمهوری، ایمیدرو، صنایع دفاعی و شرکت‌هایی در کشور برقرار شده است، اما این اتفاق در استان اصفهان نیفتاده و از جهاد دانشگاهی حمایت نمی‌شود.

گفتنی است؛ در این نشست صمیمی بمناسبت " 17 مرداد، روز خبرنگار " از خبرنگاران حاضر در جلسه با اهدای لوح سپاس و هدیه تجلیل شد.


نظر شما :