از عصار خانه شاهی اصفهان بازدید شد

۰۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۷ کد : ۳۸۳۷۷ فرهنگی
تعداد بازدید:۳۸۰
توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، در ادامه  " طرح ایران مرزپرگهر "، با رویکرد تولید محتوا، " عصار خانه شاهی " معرفی شد.
از عصار خانه شاهی اصفهان بازدید شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، 30 آبان ماه طرح ایران مرزپرگهر، با رویکرد تولید محتوا به معرفی  " عصار خانه شاهی " پرداخته شد.

مدیر این مجموعه تاریخی گفت: در سال ۱۰۲۱ هجری قمری هم‌زمان با احداث بازار بزرگ قیصریه و مدرسه ملا عبدالله به دستور شاه عباس اول عصار خانه شاهی در شهر اصفهان ساخته شد و این اثر در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۵۴ با شماره ی ثبت ۱۰۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

خیام باشی افزود: در حال حاضر مساحت عصارخانه ۳۸۰ متر مربع است، ولی در گذشته مساحت اصلی آن ۱۸۰۰ مترمربع بوده که اکنون مکان‌هایی مانند شترخان، بارانداز و ورودی بازرگانان از بین رفته‌است و فقط یک تیرخانه و دو انبار تو در تو در بخش شرقی تیرخان، در دو طبقه باقی مانده است.

وی ادامه داد: دیوارها و سقف خشتی و به دلیل کاربری آن بدون کاربندی، قاب‌سازی، تزئینات و پنجره ساخته شده‌است، فضای اصلی دارای پنج قسمت پیشخوان، بارانداز، شترخوان، گرم‌خانه و تیرخانه بوده‌است. دانه‌های روغنی که در این عصارخانه به کار می‌رفته و مورد روغن کشی قرار می‌گرفته معمولاً کنجد، پنبه دانه، خشخاش، آفتاب گردان بوده‌است.

خیام باشی در ادامه توضیحات خود گفت: در سال ۱۳۷۹ سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، عصارخانه را از مالک آن خریداری و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ اقدام به مرمت و ساماندهی آن نموده‌است و به عنوان موزه مورد بازدید مردم و گردشگران قرار دارد.

وی افزود:کتاب عصارخانه شاهی از سوی موزه عصارخانه شاهی به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی از سوی سعیده سیاحیان خلاصه و گردآوری شده و در سال ۹۵ به چاپ رسیده‌است.

وی تصریح کرد: موزه عصارخانه شاهی در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، به عنوان برترین موزه کوچک کشور، نشان جهانی ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) را دریافت نمود.

گفتنی است؛  این مجموعه تاریخی در " میدان نقش جهان " اصفهان قرار دارد.


نظر شما :