در قالب طرح ملی ایران مرز پرگهر صورت پذیرفت:
تولید محتوا در برنامه بازدید از مجتمع فولاد مبارکه اصفهان
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، 18 دی ماه، بازدید از مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، در قالب طرح ملی ایران مرز پرگهر با رویکرد تولید محتوا و انتشار در سایت و چاپ کتاب، توسط سازمان دانشجویان معاونت فرهنگ جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، انجام شد.
گفتنی است؛ یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی و بزرگترین مجتمع تولید فولاد در ایران است.
این شرکت در زمینی به مساحت ۳۵ کیلومتر مربع در نزدیکی شهر مبارکه و در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان واقع شدهاست.
نخست هدف از ساخت مجتمع فولاد مبارکه، طرحتوسعه ذوبآهن اصفهان بوده که پس از انقلاب طرح ساخت آن بهشکل شرکتی مستقل از ذوبآهن به اجرا درآمد. بهعلاوه در طرح اولیه که پیش از انقلاب تدوین شده است، هدف این بود که ۹۰ درصد تجهیزات و ماشینآلات فولاد مبارکه، توسط ماشینسازی اراک ساخته شود.
عملیات اجرایی این مجتمع در سال ۱۳۶۰ آغاز و در دوران جنگ ایران و عراق و در حالی که منطقه زیر حملات هوایی جنگندههای عراقی بود، بدست صنعتگران ایرانی ادامه یافت.
فعالیتهای ساختمانی و فنی اجرا شده در دوران ساخت این مجتمع در خاورمیانه در نوع خود کمنظیر بوده و نزدیک به ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری و بالغ بر یک میلیون و ۸۴۵ هزار متر مکعب بتنریزی، یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع قالببندی و ۸۰ هزار تن آرماتور، حدود ۱۵۰ هزار تن اسکلت فلزی، یک میلیون متر مربع نصب پوشش و بالغ بر ۵۰۰ هزار تن تجهیزات و ماشینآلات در آن نصب شدهاست.
نخستین کوره قوس الکتریکی واحد فولادسازی این مجتمع در مهرماه سال۱۳۷۰ راهاندازی شد و در ۲۳ دیماه سال ۱۳۷۱ خطوط تولید این کارخانه بزرگ توسط رئیسجمهور وقت افتتاح شد.
با ورود محصولات فولادی این شرکت به بازار و افزایش تدریجی تولید تا سقف ظرفیت اسمی ۴٫۲ میلیون تن بخش عمدهای از نیاز کشور به این کالای استراتژیک بر طرف شد.
گروه شرکتهای فولاد مبارکه اصفهان اکنون مواد اولیه بیش از 3 هزار کارخانه و کارگاه تولیدی کشور در صنایع لوله و پروفیل، نفت و گاز و پتروشیمی، خودرو، موتورهای الکتریکی، لوازم خانگی، فلزی سبک و سنگین، ساختمانی، غذایی، کشتیسازی و سازههای دریایی را تأمین مینماید.
شرکت هر ساله بخشی از محصولات خود را در راستای ارتقای کیفیت، برآورده نمودن نیازهای ارزی و حضور مستمر در بازارهای جهانی و توسعه آن صادر میکند و با توجه به اعتبار کسب شده در بازار جهانی هماکنون پتانسیل و اعتبار لازم بمنظور صادرات به بیش از ۳۸ کشور دنیا را دارد.
نظر شما :