با حضور رییس جهاددانشگاهی:

طرح فناورانه" تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از مواد معدنی کشور"، در واحد صنعتی اصفهان، رونمایی شد

۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۰ کد : ۴۱۱۸۰ عمومی تاپ خبر
تعداد بازدید:۴۸۸
با حضور  رئیس جهاد دانشگاهی در واحد صنعتی اصفهان، طرح طرح فناورانه" تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از مواد معدنی کشور"، در واحد صنعتی اصفهان، رونمایی شد.
طرح فناورانه" تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از مواد معدنی کشور"، در واحد صنعتی اصفهان، رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، 13 بهمن ماه، حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در مراسم رونمایی طرح فناورانه " تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از مواد معدنی کشور" از پروژه های جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان که همزمان با ایام گرامی داشت دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: حل مشکلات ما در زمینه های مختلف کشور نیازمند نگاه علمی و فناورانه بر پایه تولیدات خودمان است، وقتی اینگونه باشد می تواند بطور دائم کارآمدی و روز آمدی خود را حفظ و با فناوری ها و نوآوری هایی که دائم و با سرعت زیاد، در حال تغییر و تحول هستند، رقابت کند.

هدف در جهاددانشگاهی از ابتدای تاسیس این بوده که توان کشور را در زمینه  رسیدن به پیشرفت در توسعه فرهنگی و علمی و فناورانه الگو سازی کنیم و خوشبختانه کارهای خوبی انجام پذیرفته و خودباوری خوبی اتفاق افتاده و در کشور کارهای بسیار ارزنده ای انجام شده است.

برای فراگیر شدن این شکوفایی که بطور کامل اقتصاد کشور را یک اقتصاد دانش بنیان کند و بتوان کشور را بصورت دانش بنیان و کارشناسی اداره کرد، نیاز به یک اراده قوی داریم.

با وجود کارهای خوبی که انجام شده ولی کشور دارای مشکلاتی هست که رهبر معظم انقلاب هم بارها گفته اند و خود ما هم احساس می کنیم که به هیچ وجه نمی شود همه مشکلات را از تحریم ها و خارجی دانست و بیشتر بخاطر این است که اراده و برنامه ریزی لازم برای اینکه آن شکوفایی اتفاق بیافتد در کشور بوجود نیامده و نیاز به برنامه ریزی بلند مدت داریم.

شرط برنامه ریزی بلند مدت این است که در کشور بر روی مصالح ملی به یک توافق برسیم و در گردش های سیاسی کشور برنامه ها به هیچ وجه تغییر نکند .

در دیدار مقام معظم رهبری با صنعتگران و تولید کنندگان، ایشان گله بسیار بجایی مطرح کردند که ما هنوز نقشه توسعه علمی و صنعتی کشور را ننوشته ایم.

وی افزود: با وجود اینکه مقام معظم رهبری تهیه نقشه جامع علمی کشور را به شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابلاغ کرده اند، تاکنون کار خوب و جدی انجام نپذیرفته و البته دلایل ساختاری در این خصوص وجود دارد.

وی در بیان این دلایل افزود: باید  کسانیکه سیاستگذاری بلند مدت را انجام می دهند خارج از بدنه اجرایی کشور باشند و یک جمع نخبگانی این امر را انجام بدهند و البته مقامات ارشد کشور هم که قرار است این سیاستگذاری ها را اجرایی کنند نیز حضور داشته باشند و یکی از دلایل اصلی تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط حضرت امام خمینی (ره) و بویژه حمایت توسط رهبر معظم انقلاب نیز ایفای همین نقش بود و آنطور که باید، این نقش را ایفاء نکردیم و امیدواریم این نقش را بویژه در دولت سیزدهم خوب انجام دهیم.

تلاش ما در جهاددانشگاهی آن است که به حوزه هایی وارد شویم  که دیگران و بخش خصوصی ورود نمی کنند و این حوزه هایی هستند که نیاز به منابع مالی زیادی دارند و ورود به آنها بخاطر اینکه کارفرمایان بطور عام دولتی و شبه دولتی هستند و ریسک خرید خارجی در آنها بالاست و بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان که منابع مالی ندارند خیلی به این حوزه ها وارد نمی شوند و از طرفی با توجه به نقش بسیار پر اهمیت انها در حوزه اقتصاد و صنعت، جهاددانشگاهی ضرورت دانسته در این حوزه ها وارد شود و کارهای بسیار مفقی نیز انجام شده است.

رییس جهاددانشگاهی در این نشست به ارائه گزارشی از کارهای مهم و موفق این نهاد انقلابی پرداخت.

در پایان مراسم از طرح فناورانه" تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از مواد معدنی کشور"رونمایی شد.

گفتنی است؛ رونمایی از چهارصدمین کتاب منتشر شده  و 30 عنوان کتاب در سال 1400مرکز انتشارات و تجلیل از پژوهشگران و جهادگران برتر واحد صنعتی اصفهان و بازنشستگان سال 1400 واحد صنعتی اصفهان، از دیگر قسمت های این برنامه بود.


نظر شما :