از نگاه رسانه ها۱/خبرگزاری ایرنا/رییس جهاد دانشگاهی کشور:

فراگیر شدن اقتصاد دانش بنیان در کشور به اراده قوی نیاز دارد

۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۱ کد : ۴۱۲۱۳ عمومی تاپ خبر
تعداد بازدید:۳۳۶
فراگیر شدن اقتصاد دانش بنیان در کشور به اراده قوی نیاز دارد

اصفهان - ایرنا - رییس جهاد دانشگاهی کشور گفت: برای شکوفایی و فراگیر شدن اقتصاد دانش بنیان در کشورمان به اراده قوی نیاز داریم و نباید همه مشکلات موجود را به گردن تحریم‌ها و خارجی‌ انداخت.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا طیبی روز چهارشنبه در مراسم بهره برداری از طرح فناورانه تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از مواد معدنی کشور در اصفهان افزود: با وجودی که برای فراگیر شدن اقتصاد دانش بنیان در کشور در سال های گذشته کارهای خوبی انجام شده است اما هنوز مشکلات زیادی نیز در این زمینه وجود دارد و نمی شود همه آنها را به گردن تحریم ها و خارجی گذاشت.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد مشکلات به تحریم ها مربوط است که روند کارها را کُند می کند، اظهار داشت: دلیل اصلی این مشکلات این است که هنوز اراده و برنامه ریزی لازم برای شکل گیری شکوفایی در اقتصاد دانش بنیان بوجود نیامده است.

طیبی اضافه کرد: پیشرفت، حاصل برنامه ریزی جامع و دراز مدت و هماهنگ عمل کردن نهادهای مرتبط بوده و شرطش این است که درباره مصالح ملی کشور به توافق برسیم تا برنامه ریزی دراز مدت داشته باشیم و در گردش های سیاسی، برنامه های کشور تغییر نکند.

رییس جهاد دانشگاهی کشور به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با جمعی از فعالان اقتصادی اشاره و تصریح کرد: در این دیدار ایشان بر ایجاد سند نقشه راهبردی صنعتی تاکید کردند و لازم است که هرچه زودتر تدوین شود.

وی با تاکید بر اینکه حل مشکلات در گروه نگاه علمی و کارشناسانه در اداره کشور و نگاه فناورانه و نوآورانه در بخش های مختلف مانند صنعت، کشاورزی و پزشکی است، تصریح کرد: هدف جهاد دانشگاهی از ابتدا الگوسازی برای رسیدن به پیشرفت بوده و در زمان حاضر خودباوری خوبی در این زمینه ایجاد شده است.

طیبی با اشاره به اینکه لازم است جهاد دانشگاهی به بخش هایی که شرکت های دانش بنیان و نوپا توان انجام دادن آن را دارند، ورود پیدا نکند، افزود: ورود جهاد دانشگاهی باید بیشتر به سمت حوزه های کلان و ضروری کشور باشد.

وی همچنین با بیان اینکه مدیریت استان اصفهان نگاه خوبی به توسعه این خطه دارد و همه ظرفیت های جهاد دانشگاهی نیز برای رسیدن به این هدف در خدمت است، خاطرنشان کرد: یکی از ماموریت های بزرگ جهاد دانشگاهی در اصفهان راه اندازی شرکت شیمیایی و دارویی شهید مدرس است که امیدواریم به نحو احسن انجام شود و تا پایان امسال واحد نخست آن (تولید سوربیتُل) به بهره برداری برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در این مراسم گفت: تبدیل شدن ایران به کشوری پویا و مبنی بر دانش یک الزام است و در برنامه های توسعه باید در اولویت قرار گیرد.

امیررضا نقش با اشاره به اینکه هنوز راه زیادی برای قطع وابستگی اقتصادی در پیش داریم، افزود: ما باید در این مسیر اصول پنجگانه اقتصاد مقاومتی را پیاده سازی کنیم که جهاد دانشگاهی یکی از بازوان قوی برای دولت در این مسیر است.

وی اظهار امیدواری کرد که در استان اصفهان نیز بتوان از ظرفیت های موجود در زمینه فناوری و اقتصاد دانش بنیان مانند شهرک علمی و تحقیقاتی برای حل مشکلات این خطه هرچه بهتر و بیشتر استفاده شود.

طرح فناورانه تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از مواد معدنی کشور روز چهارشنبه توسط جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان بهره‌برداری شد.

این طرح یکی از ۴۱ طرح شاخص و فناورانه جهاد دانشگاهی کشور است.

نیکل و کبالت از مواد راهبردی (استراتژیک) است که در صنایع مختلف از جمله فولاد، پالایشگاه، آلیاژی، آبکاری، شیمیایی، هسته ای، نظامی، الکتریکی و الکترونیکی کاربرد دارد


نظر شما :