پیام نوروزی رییس جهاددانشگاهی/ استفاده مسئولان از دستاورد‌های جهاددانشگاهی در سال ۱۴۰۱

۲۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰ کد : ۴۲۶۳۶ عمومی تاپ خبر
تعداد بازدید:۳۰۱
رییس جهاددانشگاهی به مناسبت آغاز سال۱۴۰۱ با صدور پیامی ضمن تبریک سال نو تأکید کرد: جهاددانشگاهی با توجه به دستاورد‌هایی که تا به حال داشته و توانمندی در دستیابی به دستاورد‌های بسیار ارزنده در سال پیش رو و سال‌های آینده می‌تواند نقش بسیار بسیار مهم درتحقق اقتصاد دانش بنیان در کشور داشته باشد و درخواست ما از مسئولین استفاده مطلوب از این دستاوردهاست.
پیام نوروزی رییس جهاددانشگاهی/ استفاده مسئولان از دستاورد‌های جهاددانشگاهی در سال ۱۴۰۱

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در پیام تبریکی به مناسبت فرارسیدن بهار طبعیت، شروع سال ۱۴۰۱ هجری شمسی را به خانواده بزرگ جهاددانشگاهی تبریک گفت و سلامت، شادکامی و موفقیت در این سال را برای همه آن‌ها خواستار شد.
وی در این پیام با اشاره به درگذشتگان جهادی و آرزوی رحمت و مغفرت الهی برای آن‌ها گفت: متأسفانه در حادثه تلخ واژگونی اتوبوس یکی از همکاران جوان خبرگزاری ایسنا به نام خانم کریمی فوت کردند، برای‌ایشان هم رحمت و مغفرت الهی و برای خانواده محترمشان صبر بر این مصیبت را از بارگاه خداوند خواستاریم.
دکتر طیبی در ابتدای پیام خود خسته نباشیدی نیز به همه همکاران بازنشسته گفت و برای آن‌ها نیز آرزوی سلامتی و موفقیت در کنار خانواده کرد.

انجام فعالیت‌های موفق در چهار زمینه فعالیتی جهاددانشگاهی
رییس جهاددانشگاهی در ادامه با بیان اینکه این نهاد به عنوان مولود مبارک انقلاب اسلامی ایران همچون سال‌های گذشته تمام تلاشش این بوده که در چهار زمینه فعالیتی جهاددانشگاهی؛ یعنی توسعه فعالیت‌های فرهنگی با هدف تربیت انسان توسعه یافته در تراز انقلاب اسلامی ایران، توسعه فعالیت‌های علمی و فناورانه با هدف تحقق اقتصاد دانش بنیان و توسعه فعالیت‌های آموزشی و فعالیت‌های اشتغال آفرینی، فعالیت‌های شاخصی داشته باشد افزود: در سال ۱۴۰۰ علی رغم مشکلاتی که در کشور وجود داشت مثل کرونا، تحریم و رکود اقتصادی، اما در چهار زمینه فعالیتی جهاددانشگاهی فعالیت‌های بسیاری موفقی را داشتیم.
وی با ذکر مثالی در رابطه با این موفقیت به طراحی و ساخت یک رام قطار هفت واگنه متروی ملی که در آن جهاددانشگاهی نقش اصلی را در طراحی و ساخت پیچیده‌ترین قسمت این قطار بر عهده داشت اشاره کرد و گفت: در دنیا عرف است و می‌گویند هر کس بتواند سیستم رانش را بسازد به آن قطار ساز می‌گویند. ما این پروژه را در سال ۱۴۰۰ با موفقیت انجام دادیم و هم اکنون در مراحل نهایی انجام تست‌های استانداردش است که این فعالیت‌ها سرآغازی بر یک فصلی نوین در توسعه‌ی فعالیت‌ها در صنعت حمل و نقل ریلی کشور است.
دکتر طیبی ادامه داد: همچنین تکمیل ساختمان برج فناوری کرمانشاه که بنابر گفته مسئولین وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور زیباترین ساختمان پارک‌های علم و فناوری در سراسر کشور است با موفقیت به اتمام رسید.

برگزاری نمایشگاه بزرگ توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی
وی نقطه‌ی شاخص فعالیت‌های جهاددانشگاهی در سال گذشته را برگزاری نمایشگاه بزرگ توانمندی‌ها و دستاورد‌های این نهاد در دی ماه گذشته ذکر کرد و گفت: در این نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاورد‌های جهاددانشگاهی به شکل بسیار مطلوبی به نمایش گذاشته شد و همه کسانی که از نمایشگاه بازدید کردند، شامل رییس مجلس شورای اسلامی، پنج نفر از وزرا، چهار نفر از معاونین ریاست جمهوری، ۴۱ نفر از نمایندگان مجلس و تعداد بسیاری از مدیران و کارشناسان، همه بر این نقطه متفق القول بودند که دستاورد‌های جهاد دانشگاهی در نقطه اوج خودش در همه حوزه‌ها قرار دارد و این نهاد یقیناً تأثیر بسیاربسیار ارزنده‌ای در توسعه و پیشرفت کشور داشته و در آینده خواهد داشت.
رییس جهاددانشگاهی عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه همچنین کمک بسیار خوبی به تثبیت جایگاه جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای در جمهوری اسلامی ایران کرد و یقیناً تأثیر بسیار زیادتری بر توسعه فعالیت‌های جهاددانشگاهی در آینده خواهد داشت.

ارتباط خوب جهاددانشگاهی با دولت و مجلس
وی با بیان اینکه در این سال سعی کردیم ارتباط خوبی با دولت محترم جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم و در دیداری با ریاست محترم جمهور توانمندی‌های جهاددانشگاهی رابه شکل مطلوبی خدمت‌ایشان ارایه دادم افزود: آقای دکتر رییسی درخواست کردند که جهاددانشگاهی باید نقش بسیار بسیار گسترده‌تر و مهمتری در حل مشکلات کشور و بویژه توسعه فناوری‌های موردنیاز کشور داشته باشد که در این زمینه قرار بر این شد در یک جلسه هیأت دولت حاضرشویم، دستاورد‌ها را ارائه کنیم و ریاست محترم جمهور دستورات لازم را برای استفاده از آن‌ها صادر فرمایند.
دکتر طیبی با بیان اینکه همچنین سعی بسیار خوبی کردیم که ارتباط با نمایندگان محترم مجلس داشته باشیم ادامه داد: از همکاران هم در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی و هم در همه واحد‌ها تشکر و قدردانی می‌کنم، حاصل این تلاش‌ها این بود که در مجلس بودجه خوبی به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در سال ۱۴۰۱ اختصاص داده شد، بویژه در زمینه توسعه فعالیت‌ها در درمان ناباروری که نقش مهمی در جوانسازی دارد و همچنین در درمان سرطان پستان که متأسفانه یکی از سرطان‌های شایع در بین خانم‌های کشور ماست. همچنین بودجه‌های خوبی به سایر فعالیت‌های فناورانه، فعالیت‌های فرهنگی و فعالیت‌های آموزشی جهاددانشگاهی اختصاص داده شد.

توسعه فعالیت‌های رفاهی جهاددانشگاهی در شهرهای مختلف
وی در ادامه به فعالیت‌های رفاهی این نهاد اشاره کرد و گفت: در چندسال گذشته اقداماتی برای اینکه چند مرکز رفاهی جدید را در سه نقطه کشور ایجاد کنیم انجام دادیم که خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ کار ساخت آن‌ها به اتمام رسید؛ در جزیره زیبای قشم، در استان گلستان و شهر گرگان و در شهر سرعین در استان اردبیل این مهمانسرا‌ها ساخته شد و از ابتدای سال جاری در اختیار همکاران عزیز جهت استفاده قرار گرفته است.
همچنین کار بسیار خوبی را برای ایجاد یک مهمانسرای بزرگ در شمال کشور و در شهر چابکسر شروع کردیم که انشاالله ظرف دو سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه برای سال ۱۴۰۱ هم مثل همه سال‌های گذشته تلاش می‌کنیم در حوزه پژوهش و فناوری، فناوری‌های خوبی که آن‌ها را با موفقیت به اتمام رساندیم به قرارداد‌های بزرگ منجر کنیم ادامه داد: تلاش داریم فعالیت‌های نیمه تمام را به اتمام برسانیم و چند فعالیت محدود بزرگ را هم در کشور شروع کنیم.

استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای جهاددانشگاهی در رابطه با جهادتبیین
وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی نیز بنای ما بر این است که تعداد فعالیت‌ها را محدود به چند فعالیت کنیم و همان‌ها را گسترده‌تر و عمیق‌تر برگزار کنیم تا تأثیرگذاری بسیار بیشتری داشته باشند ادامه داد: در حوزه آموزشی هم تلاش اصلی ارتقاء در جهت کیفیت فعالیت‌های آموزشی است و تمرکزی هم خواهیم داشت بر مشاغل آینده‌ای که به لحاظ توسعه سریع فناوری‌ها در کشور باید ایجاد شود و یا ایجاد می‌شود و ما باید مهارت‌آموزی‌های لازم را دراین ارتباط قبلاً در کشور انجام دهیم.
دکتر طیبی با بیان اینکه یکی از مباحثی که در سال ۱۴۰۱ باید به آن پرداخته شود کار روی تأکید مقام معظم رهبری در بحث جهاد تبیین است ادامه داد: بیان وضعیت کشور در قبل از انقلاب و اقدامات بسیار ارزنده‌ای که در خدمت توسعه و پیشرفت کشور در بعد از انقلاب انجام شده، تمرکز ما بر فعالیت‌های جهاددانشگاهی است که فعالیت‌های شاخص و الگو در همه زمینه‌ها بوده است.
رییس جهاددانشگاهی افزود: با توجه به امکانات بسیار خوبی که جهاددانشگاهی در حوزه رسانه‌ای در اختیار دارد باید از این ظرفیت به شکل بسیار مطلوب در بحث جهاد تبیین استفاده کنیم.

جهاددانشگاهی می‌تواند نقش بسیار مهم درتحقق اقتصاد دانش بنیان داشته باشد
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی با توجه به دستاورد‌هایی که تا به حال داشته و توانمندی در دستیابی به دستاورد‌های بسیار ارزنده در سال پیش رو و سال‌های آینده می‌تواند نقش بسیار بسیار مهم درتحقق اقتصاد دانش بنیان در کشور داشته باشد تأکید کرد: درخواست ما از مسئولین محترم این است که به شکل مطلوب از دستاورد‌های فناورانه فعلی استفاده کنند، این دستاورد‌ها با موفقیت در رقابت با بهترین تولید شرکت‌ها و کشور‌های خارجی وارد بازار ایران شدند و می‌توانند تولید انبوه آن‌ها هم مشکلات اقتصادی کشور را حل کند و هم زمینه را برای صادرات فراهم آورد.
دکتر طیبی با بیان اینکه دستاورد‌های جهاددانشگاهی در رقابت با بهترین‌های خارجی وارد بازار ایران شدند عنوان کرد: بنابراین شرایط برای حضور ما در بازار‌های کشور‌های خارجی فراهم است. در سال گذشته اقدامات بسیار خوبی انجام شد که در یکی از کشور‌های هدف جمهوری اسلامی ایران یعنی کشور سوریه، حضور فعالی داشته باشیم، در ماموریتی که به همراه تعدادی از همکارانم به کشور سوریه داشتم با پنج نفر از وزرای این کشور صحبت شد و در تمامی این جلسات علاقه بسیار گسترده‌ای به استفاده از دستاورد‌های جهاددانشگاهی از سوی طرف سوری اعلام شد.
همچنین شرایط برای فعالیت در سایر کشور‌ها به ویژه در آسیای میانه فراهم است که‌امیدواریم در سال ۱۴۰۱ و ان شاالله رفع تحریم‌ها شرایط برای ارائه این خدمات در کشور فراهم شود.
رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه همواره عنوان کردیم که ما خواستار رفع تحریم‌ها هستیم، اما رفع تحریم‌ها نباید به این معنا باشد که در‌های کشور بی‌برنامه به روی محصولات آماده خارجی باز شود افزود: بلکه اگر هم نیاز به واردات داریم این واردت باید در مقابل انتقال فناوری باشد و واردات هم در حوزه‌هایی که ما قبلاً فناوری‌هایی را با موفقیت انجام دادیم، فقط در زمینه تأمین قطعات و مواد اولیه باشد که ما بتوانیم تولیدات فناوری خودمان را تسریع کنیم و کیفیت آن‌ها را به طور مرتب ارتقا بخشیم.


تغییرات انجام شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی
وی در مورد تغییرات انجام شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: به هر حال تصمیم نظام بر این بود که تعداد اعضای شورا کاهش پیدا کنند که شامل ۱۲ وزارتخانه و سازمان، منجمله جهاد دانشگاهی بود. اما با اینکه چهار نفر از اعضای هیأت امنای جهاددانشگاهی هم شامل این تغییرات شدند و وزیر محترم بهداشت، رییس محترم نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، سازمان برنامه و بودجه و معاون محترم رییس جمهور و رییس جهاددانشگاهی، ولی خوشبختانه دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر علوم همچنان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و ما از این فرصت استفاده می‌کنیم و جهاد دانشگاهی از طریق عضویت در شورا‌های راهبردی که زمینه آن از هم اکنون فراهم شده سعی می‌کند در سیاست‌گذاری‌ها عالی توسعه علمی و فناورانه کشور و همچنین سیاستگذاری توسعه فرهنگی کشور، نقش فعال خود را ایفا کند.
دکتر طیبی در پایان سخنانش تقارن عید امسال با ماه مبارک شعبان و شروع ماه مبارک رمضان را به فال نیک گرفت و گفت: برای همه خانواده محترم جهاددانشگاهی آرزوی سلامتی و موفقیت در سال جدید خواستاریم و از خداوند متعال درخواست می‌کنیم که توفیق خدمتگزاری بیشتر رو به ما در خدمت به پیشرفت و توسعه جمهوری اسلامی ایران عطا بفرماید.

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی دکتر طیبی پیام نوروزی


نظر شما :