مدیر فرهنگی واحد صنعتی اصفهان:
تحریم های اخیر می تواند به عنوان فرصتی برای توجه به ظرفیت های بسیار اقتصاد فرهنگ باشد
مدیر فرهنگی واحد صنعتی اصفهان در نشست تخصصی اقتصاد فرهنگ و اقتصاد مقاومتی گفت: تحریم علی رغم همه ی مشکلاتی که ایجاد کرده است، فرصت مناسبی برای دیدن ظرفیت های اقتصاد فرهنگ در درون کشور است .
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، تعدادی از اساتید، متخصصان و دانشجویان 29 آذر ماه، در نشست تخصصی" اقتصاد فرهنگ و اقتصاد مقاومتی" که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برگزار شد، به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
مدیر گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی معاونت فرهنگی واحد و دانشجوی دکترای مدیریت و برنامه ریزی به بیان سابقه ی چند کشور موفق در حوزه ی اقتصاد فرهنگ مانند آمریکا، چین و هندوستان پرداخت و افزود: باید به صورت عملی و با روش های دقیق در قالب تحقیقات پژوهشی و تزهای دکتری در رشته های مرتبط این موضوع آسیب شناسی شود که چگونه کشوری با سابقه ی تمدن حدود 500 ساله می تواند در حوزه ی اقتصاد فرهنگ موفق باشد و اقتصاد فرهنگ جزء 4 حوزه ی برتر اقتصادی آن کشور باشد ولی ما در کشوری که سابقه ی تمدنی و مذهبی چند هزار ساله در مورد اقتصاد فرهنگ چندان نتوانسته ایم حرفی برای گفتن داشته باشیم.
غلامرضا قجاوند، ضمن تبیین اهمیت جایگاه اقتصاد فرهنگ در اقتصاد مقاومتی افزود: در فضای تحریمی فعلی، اقتصاد فرهنگ به شرطی که درون زا و برون گرا باشد یکی از بهترین راهکارهاست زیرا اقتصاد فرهنگ از دل مردم و کشور خودمان جوشیده می شود و اصلا تحریم پذیر نیست.
وی گفت: متاسفانه ما نه تنها سیاست های یکپارچه در این زمینه نداریم بلکه بعضی از رویکردها و سیاست ها در تقابل با اقتصاد مقاومتی می باشند، مثلا اقتصاد مقاومتی با ترویج مصرف گرایی در تیزرهای تبلیغاتی رسانه ها همخوانی ندارد.
قجاوند، تحریم را علی رغم همه ی مشکلاتی که ایجاد کرده است فرصت مناسبی برای دیدن ظرفیت های اقتصاد فرهنگ در درون کشور دانست و افزود : برای تحقق این موضوع، نیازمند یک نوع انقلاب فکری در سطح مسئولان کشور هستیم تا اولا پتانسیل های عظیم موجود در اقتصاد فرهنگ را باور کنند و ثانیا با اتخاد سیاست ها و راهبردهای کلان نگر و به دوراز نگاه های جزیره ای این پتانسیل ها اجرایی شوند.
در این نشست، دکتر زهرا مسعودی نیا، دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در این نشست گفت: ما چون صاحب و سازنده تکنولوژی نیستیم توان رقابت با کشورهای صاحب تکنولوژی را نداریم و بهتر است به بحث اقتصاد فرهنگ متمرکز شویم.
ایشان ضمن تاکید بر ضرورت تعامل سایر حوزه ها با حوزه ی فرهنگ افزود: فرهنگ بستری است که سایر حوزه ها می توانند در آن رشد کنند و هر چه این بستر آماده تر باشد، سایر حوزه ها هم می توانند بهتر رشد کنند.
دکتر علی رشیدپور دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی و عضو هیات علمی دانشگاه ضمن انتقاد از برابر دانستن اقتصاد ریاضتی با اقتصاد مقاومتی، به تشریح نقش اقتصاد فرهنگ و صنعت فرهنگ در عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی پرداخت.
دکتر علیرضا مرادی، دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی هم طی سخنانی به تشریح نقش دولت در اقتصاد فرهنگ پرداخت و گفت: کشورهایی که در اقتصاد فرهنگ موفق بوده اند، سیاست گذاری کلان و تخصصی با دولت ها بوده است و اجرای سیاست ها با بخش خصوصی است. در این کشورها دولت مستقیم هیچ یارانه ای به صنعت فرهنگ نمی دهد بلکه حمایت های حقوقی و معنوی مانند قوانین کپی رایت، تسهیلات در حوزه های گمرکی و مالیاتی انجام می دهد و راز موفقیت ما هم همین است. یعنی دولت باید به صورت علمی و تخصصی سیاست گذاری کلان کند و اجرای سیاست ها را به دولت ها واگذار کند.
گفتنی است اقتصاد فرهنگ، فرهنگ اقتصادی، اقتصاد فرهنگی، نقش اقتصاد فرهنگی در اقتصاد مقاومتی، جایگاه شهرهای خلاق در اقتصاد فرهنگ از مباحث مطرح شده در این نشست تخصصی بود.
نظر شما :