سرو والو چیست؟

۱۱ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۸ کد : ۵۰۰۵۰ مقالات
تعداد بازدید:۲۳۷
کنترل سرو والوهای توربین بخار یک نیروگاه نقش مهمی در ثبات ولتاژ و فرکانس برق تولید شده دارند. زمانی که نیروگاه برای تعمیرات دوره ای متوقف می شود، باید کلیه سرو والو ها تست شوند. اطمینان از صحت عملکرد سرو والو ها با استفاده از دستگاه تست سرو والو انجام می شود.
سرو والو چیست؟

امروزه در سیستم کنترل والوهای توربین بخار نیروگاه ها، از نسل جدید محرکها ( Actuator ) که در بخش فرمان مجهز به مکانیزم سرو والو می باشند، استفاده میشود. هرگونه خدشه ای در عملکرد هر یک از این سرو ولوها قادر است به تنهایی عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد لذا باید در زمانهای خروج نیروگاه از مدار تولید، مطابق با برنامه تعیین شده از سوی سازنده، این تجهیزات از لحاظ صحت عملکرد و فرمانپذیری مورد تست و سنجش قرار گیرد. در شکل، یک نمونه سرو والو دیده می شود.

برای اطمینان از صحت عملکرد سرو والو توربین بخار از دستکاه تست سرو والو استفاده می¬شود. وظیفه دستگاه تست سرو والو آن است که بدون جداسازی سرو ولوها، از صحت عملکرد آنها آگاه شده و در صورت بروز هرگونه عیبی، بتوان اقدامات لازم را بعمل آورد. جهت حل مسئله لازم است تا با استفاده سامانه تست، ابتدا سیگنال جریان مناسب به سیستم سرو والو اعمال شود و میزان جابجایی آن، اندازه گیری شود. در صورتی که مقادیر اندازه گیری شده با مقادیر استاندارد سرو والو تطابق داشته باشد، میتوان به سلامت تجهیز پی برد. در غیر این صورت باید نسبت به تعمیرات پیشگیرانه اقدام کرد. 

جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با اتکا به توانایی خود در طراحی سیستمهای الکترونیکی و نرم افزاری اقدام به طراحی و ساخت دستگاه تست سرو والو نموده است تا نیاز کلیه صنایعی که از سرو والو استفاده می کنند از جمله صنایع نیروگاهی را برآورده کند.
 

کلید واژه ها: سرو والو توربین بخار کنترل والو دستگاه تست سرو والو


نظر شما :