نکات طلایی در ایجاد برند شخصی

۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۸ کد : ۵۰۴۶۱ مقالات
تعداد بازدید:۶۷۳
در عصری که دامنه توجه افراد لحظه به لحظه کوتاهتر می شود، اگر می خواهید در دنیای حرفه ای موفق باشید،باید یک برند شخصی محکم، موفق و به یادماندنی داشته باشید. برند شخصی یک هویت منحصر به فرد از شما می سازد که ویژگی ها و مزیت های شما را در تعامل با دنیای اطراف به نمایش می گذارد و ماموریت شما در دنیای حرفه ای را در بر می گیرد.
نکات طلایی در ایجاد برند شخصی

قسمت اول:

هر کسی یک برند شخصی دارد، از جمله شما. برند شخصی چیزی است که وقتی دیگران نام شما را می شنوند به آن فکر می کنند. لذا ساخت یک برند شخصی استراتژیک بسیار مهم است و به پیشرفت شغلی شما کمک می کند. یک برند شخصی قوی باعث ایجاد فرصت های جدید و ارتباطات مؤثری می شود که  می تواند زندگی شما را تغییر دهد. با این حال ایجاد یک برند شخصی آسان نیست.
در این مقاله، ما در مورد اهمیت ساخت یک برند شخصی و برخی از مراحل عملی آن صحبت خواهیم کرد و مواردی را بیان می کنیم که شاید قبلا حتی به آن فکر هم نکرده باشید.


برند شخصی چیست؟

برند شخصی تصوری است که مردم از شما دارند یعنی چیزی است که وقتی مردم نام شما را می شنوند به آن فکر می کنند و در ذهنشان تداعی می شود. برند شخصی استعدادها و شخصیت شما را در بر می گیرد، اخلاق، رفتار و مأموریت شما در دنیای حرفه ای است  و به وسیله آن می توانید خود را از دیگران متمایز کنید.
برندهای معروفی مانند Apple یا Nike  را در نظر بگیرید. این برندها محصولات خاصی را می فروشند. یعنی در نگاه اول یک فروشنده هستند. ولی آنچه در ذهن مردم تداعی می کنند و حسی که مردم از شنیدن نام آنها می گیرند.چیزی بیش از فروش محصولات است. آنها حس خوب ارزش و اعتبار را به مشتری و مخاطب می دهند.
برند شخصی منحصر به فرد همان چیزی است که برای شما شهرت ایجاد می کند و می تواند از نظر شخصی و حرفه ای به شما کمک کند. همچنین  برای شما ارتباطات قدرتمندی ایجاد می کند و فرصت های جدیدی به وجود می آورد.
افراد مشهور را در نظر بگیرید. برخی از این افراد از نظر شخصیتی معروف هستند مانند: میشل اوباما و برخی هم به دلیل حرفه و شغلی که دارند. مثلا هرکسی که اطلاعات اندکی از تکنولوژی داشته باشد استیو جابز را می شناسد. هر کدام از این افراد هویت منحصر به فردی دارند و این هویت را برند شخصی برای آنها به وجود آورده است. 


چرا باید یک برند شخصی بسازید؟

طبق نظرسنجی CareerBuilder که در سال 2018 انجام شد، 70% از کارفرمایان کارمندان خود را با در نظر گرفتن فعالیت آنها در شبکه های اجتماعی انتخاب می کنند. و 43% کارمندان فعلی خود با ارزیابی آنها در شبکه های اجتماعی سنجش می کنند. نتیجه این نظر سنجی به این معناست که امروزه برخی از کارفرمایان و استخدام‌کنندگان از اینترنت و شبکه های اجتماعی  برای جستجوی سابقه شغلی، سنجش شخصیت و علاقه مندیهای کارجویان استفاده می‌کنند.  پس چه قبول کنید و چه نه، فعالیت شما در پلتفرم‌هایی مثل لینکدین، فیسبوک، توییتر یا اینستاگرام فضایی برای نمایش شما به کاربران ایجاد می‌کند که همان برند شخصی شما می شود. 
واقعیت این ست که علیرغم آنکه  شبکه های اجتماعی معمولا برای سرگرمی و فعالیت اجتماعی آنلاین به وجود آمده اند اما ناخودآگاه فضایی عالی برای فعالیت حرفه ای و برندسازی شخصی هم به وجود آورده اند.
پس اگر به دنبال شغل هستید، داشتن یک حضور آنلاین مثبت و استراتژیک از فعالیت‌های کم ولی حرفه‌ای در فضای اینترنت می تواند به شما کمک کند. که تصویری دقیق از هویتتان ایجاد کنیدو بیشتر از قبل به پیشرفت شغلی خودتان امیدوار باشید. کنترل همه چیز دست خودتان است. پس با در نظر گرفتن همه موارد ذکر شده، بیایید به چگونگی ایجاد یک برند شخصی قدرتمند بپردازیم.


7 گام اثبات شده برای ساختن برند شما:

تا اینجا با برندسازی شخصی و دلیل ایجاد آن آشنا شدیم. اما چگونه برندسازی کنیم؟ اولین چیزی که باید دقت کنید این است که برند شخصی باید به گونه‌ای ایجاد شود که بتوانیم  به راحتی آن را در محیط آنلاین نمایش دهیم؛ چون اصلا نمی‌توان محیط آنلاین را نادیده گرفت! همچنین برند شخصی باید این امکان را داشته باشد که به صورت شفاهی انتقال پیدا کند. یعنی افراد از طریق بازاریابی دهان به دهان خیلی راحت برای شما تبلیغ کنند و نکته مهم دیگر اینکه برند شخصی باید واقعی باشد و تصویری دقیق از شخصیت شما نشان دهد. 
برای اینکه یک برند شخصی بسازید باید یک سری مراحل را طی کنید. پس در ادامه مراحل برند سازی را با هم مرور می‌کنیم.

مشخص کنید چه کسی هستید و می خواهید چه کاری انجام دهید:
یکی از اصلی‌ترین مواردی که باید در برند شخصی منعکس شود علاقه‌مندی‌ها و شخصیت شما است. از قبل مشخص کنید که می‌خواهید چه کاری انجام دهید و برندتان بیانگر چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی در شما باشد. مثلا اگر قصد دارید یک سخنران حرفه‌ای باشید، باید مهارت‌های خود را به عنوان یک سخنران تقویت کنید و جاه‌طلبی خودتان را در این زمینه تخصصی نشان دهید.
همواره ابتدای کار را با برنامه‌ریزی آغاز کنید و برای هر مرحله از رشدتان برنامه داشته باشید. خودتان را به چالش بکشید و همواره دنبال پیشرفت باشید.
از آنجایی که برند شخصی شما باید بازتابی صادقانه از شخصیت شما، مهارت‌ها و آرزوهایتان باشد، باید یک سری اطلاعات مهم را از خودتان داشته باشید. پس عمیق در مورد خودتان  فکر کنید و سعی کنید به جوابی درست برسید.
می‌توانید با پرسیدن این سوالات از خودتان شروع کنید:
•    در چه زمینه‌هایی سرآمد هستم و چه توانایی‌هایی دارم؟
•    چه چیزی به من انرژی می‌دهد؟ چه کاری انرژی من را می‌گیرد؟
•    در چه کارهایی عملکرد بهتری دارم؟
•    چه صنایع و مشاغلی برای من جالب‌تر است؟
•    هدف من در چه نقطه و موقعیتی است؟ دوست دارم در پایان در چه جایگاهی قرار بگیرم؟
•    می‌خواهم چه تاثیری بر دیگران بگذارم؟
حتی اگر پاسخ این سوالات با گذشت زمان تغییر کند اشکالی ندارد. به هر حال برند شما با رشد خودتان تکامل پیدا می کند. اما بسیار مهم است که اکنون صادق باشید و بپذیرید که تصویر شما ممکن است در طول زمان تغییر کند. مثلا امسال یک جایگاه خاص برای خودتان تعیین کرده باشید و پس از مدتی متوجه شوید که به هدفتان رسیده‌اید و جایگاهی بالاتر می‌خواهید. یا اصلا اهدافی که تعیین کرده‌اید یا زمینه‌ای که مشخص کرده‌اید باید تغییر کند.
اگر مطمئن نیستید که چگونه به این سؤالات پاسخ دهید، از دوستان، همکاران و خانواده نظر آنها را بپرسید. حتی اگر در پاسخ های خود مطمئن هستید، ایده خوبی است که با دیگران مشورت کنید. آنها شما را به گونه ای می بینند که شما نمی توانید خودتان را ببینید و این می تواند به شما کمک کند تصویری جامع تر از خود بسازید. به غیر از این انجام این کار باعث جذب افکار مفید بقیه و همفکری با آن‌ها می‌شود. در نتیجه یک شبکه قوی‌تر ایجاد می‌کند.
هنگامی که از بخش های مختلف شخصیت خود آگاه شدید، می توانید شروع به ایجاد تصویری کنید که با شما و هدف شما هماهنگ باشد و به شما کمک کند به جایی که می خواهید بروید. ادامه دارد...

نویسنده : Casey Botticello، کارآفرین و متخصص دیجیتال مارکتینگ – واشنگتن – آوریل 2021

تهیه کننده: منصوره یزدانی پور - کارشناس واحد تجاری سازی و بازرگانی  جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان

کلید واژه ها: تجاری سازی برندینگ پرسونال برندینگ برند سازی شخصی ثروت آفرینی موفقیت شغلی کارآفرینی مارکتینگ


نظر شما :