نکات طلایی در ایجاد برند شخصی

۰۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۳ کد : ۵۱۱۵۲ مقالات
تعداد بازدید:۶۶۷
در بخش قبل در مورد برند شخصی و ضرورت ایجاد آن در تعاملات حرفه ای مطالبی را مطرح کردیم . در این بخش از مقاله به بیان روش های عملی ایجاد یک هویت منحصر به فرد می پردازیم .
نکات طلایی در ایجاد برند شخصی

قبل از مطالعه این بخش، در صورت تمایل می تواند بخش اول را از طریق لینک http://jdiut.ac.ir/fa/news/50461 مطالعه کنید.

بخش دوم:


مزیت رقابتی خود را نسبت به دیگران مشخص کنید
استفاده از تفاوت ها برای برندسازی بسیار مهم است. اگر شما هم شبیه افراد دیگر هستید و مانند آنها معرفی می شوید، برند شخصی شما واقعا شخصی نخواهد بود.

مردم کسانی را به خاطر می سپارندکه برجسته باشند. پس باید ارزش پیشنهادی خاص خود را ارائه دهید . ارزش پیشنهادی مزیتی است که دیگران ندارند و شما را نسبت به آنها منحصر به فرد می کند. به خاطر همین تمایز افراد به شما علاقمند می شوند و شما را دنبال می کنند.


در بیان ارزش پیشنهادی منحصر به فرد، انجام دو مورد زیر به شما کمک خواهد کرد:
1. نقاط قوت خود را پیدا کنید. از خود بپرسید که در گذشته در چه موقعیت هایی برتر بوده اید؟ چه ویژگی هایی دارید که باعث می شود دیگران از شما تعریف کنند؟ مشخص نمودن اینکه چه کاری را بهتر از هر کس دیگری انجام می دهید و چه استعدادی دارید که شما را از دیگران متمایز می کند پایه و اساس ارزش پیشنهادی منحصر به فرد و مزیت رقابتی شما است. 
2. در مورد این نقاط قوت صحبت کنید و برند خود را حول محور آن بسازید. مهارت های خود را به اشتراک بگذارید و دستاوردهایتان را در معرض دید و توجه همگان قرار دهید.این کارها برای شما اعتبار به همراه می آورد و باعث می شود که مخاطبین به شما اطمینان کنند.


اگر به دنبال جذب مشتری هستید یا می خواهید استخدام شوید، در نظر داشته باشید که این برند شماست که به مخاطب این حس را القا می کند: "شما بهترین انتخابی هستید که می تواند انجام دهد"
اگر نقاط قوت خود را شناخته اید اما نمیدانید چطور در مورد آنها صحبت کنید، یک راه حل خوب می تواند این باشد که تصور کنید به یک مصاحبه دعوت شده اید که در آن حول موضوع خاصی از شما سوال می کنند. پس جواب های خود را هدفمند کنید. 


یک راه حل دیگر در بیان ارزش پیشنهادی می تواند این باشد: به کارهایی فکر کنید که در یک تعامل مناسب شما با اطرافیان نتیجه موفقیت آمیزی داشته است.سپس بررسی کنید که کدام یک از نقاط قوت  شما باعث این موفقیت شده سپس در مورد آن صحبت کنید.فکر کنید چه چیزی در درون شما باعث می شود این کارها را بهتر از کسانی که مهارت مشابهی دارند انجام دهید.و این منحصر به فرد بودن چطور در موارد مشابه به شما کمک می کند تا پیشرفت کنید. 


توجه داشته باشید: اگر نقاط قوت شخصیت خود را بشناسید ولی به اندازه کافی برون گرا، خوش طبع و خوش صحبت نباشید و نتوانید به خوبی آنها را بیان کنید شانس موفقیت شما کاهش پیدا می کند. پس موفقیت ها و توانایی های خود را به نحو شایسته ای بروز دهید . ویژگی های شخصیتی برون گرا در کنار مهارت های شما یک ترکیب ویژه از شخصیت شما می سازد که کمک می کند از دیگران متمایز شوید.


3. مخاطب خود را مشخص کنید:
یکی از اشتباهات بسیاری از مردم در برندسازی این است که فکر می کنند باید نظرهمه را جلب کنند.در حالیکه نکته مهم این است که بایستی در ابتدا جایگاه خود را مشخص کنید، سپس متناسب با آن جایگاه مخاطبین را شناسایی کنید و برای جذب مخاطبان هدف خود تلاش کنید.
اگر در حال راه اندازی یک کسب و کار هستید، جایگاه مناسب برای شما موقعیتی است که همراستا با کسب و کارتان باشد. یا حداقل قسمتی از حرفه مدنظر شما را شامل شود.


برای تعیین جایگاه خود می توانید به این صورت عمل کنید:
ابتدا یک حوزه کلی از علاقمندی خود در نظر بگیرید سپس آن را به تدریج محدود کنید. برای مثال حوزه بازاریابی را در نظر بگیرید، ما به شکل زیر آن را محدود می کنیم:
بازاریابی ===> بازاریابی محتوا ===> بازاریابی محتوائی سئو ===> بازاریابی محتوائی سئو برای کسب و کارهای کوچک ===> بازاریابی محتوایی سئو برای استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک با استفاده از وبلاگ ها و مقالات.
می توانید در هر مرحله از  محدودسازی متوقف شوید ولی پیشنهاد می شود حداقل 3 مرحله محدودسازی را انجام دهید.
برای اینکه به مزیت محدودسازی حوزه کاری پی ببرید در همین مثال تفاوت بین ساخت برند در" حوزه بازاریابی" (اولین جایگاه شغلی که محدود نشده) را با ایجاد برند در "حوزه بازاریابی محتوایی سئو برای استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک با استفاده از وبلاگ و مقالات" در نظر بگیرید.


"حوزه بازاریابی" بسیار گسترده است و موضوعات مختلفی را در بر می گیرد. بنابراین متمایز کردن خود با ساخت برند شخصی در این حوزه دشوار خواهد بود. اما "بازاریابی محتوایی سئو برای استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک" خدمات کاملا تعریف شده ای دارد که به کاربران مشخصی ارائه داده می شود. بنابراین ساده تر می توانید خود را شاخص کنید. متخصص بودن در یک زمینه خاص و محدود با مخاطبان مشخص بسیار ساده تر از یک حوزه گسترده و متنوع از خدمات با مخاطبان گوناگون است.


در انتها برای وضوح بیشتر مطلب از این مثال استفاده می کنیم و بعضی از مزایای "بازاریابی به شکل تخصصی" را به صورت زیر فهرست می کنیم . البته تاکید می کنم که این مزایا کلی است و عمومیت دارد:
1. رقابت کمتر: تعدادافرادی که در حرفه "بازاریابی" فعالیت می کنند بسیار بیشتر از تعداد کسانی است که  در حرفه" بازاریابی محتوایی سئو برای استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک" مشغول فعالیت هستند. پس شما شانس بیشتری برای برجسته شدن و موفقیت دارید.
2. تخصص هدفمند: تکمیل دانش شما در در یک فیلد وسیع کاری ممکن است سال ها طول بکشد اما ارتقا در یک حوزه تخصصی و محدود ساده تر است. توجه داشته باشید که دانش بیشتر در حوزه کاری به شما اعتبار بیشتر می دهد و کمک می کند تا برجسته شوید.
3. تعامل بهتر و سازنده تر با مشتریان: درست است که ارتباط با طیف وسیعی از مشتریان به نظر جذاب و خوشایند می رسد ولی تعاملاتی که چشم اندازهای محدودتری داشته باشند و هدفمندتر باشند موفقیت بیشتری خواهند داشت، مکالمه مابین طرفین جذاب تر خواهد بود و احتمال اینکه طرف مکالمه به یک مشتری بالقوه تبدیل  شود بیشتر است.
ادامه دارد ...

 

نویسنده  : Casey Botticello، کارآفرین و متخصص دیجیتال مارکتینگ – واشنگتن – آوریل 2021
تهیه کننده: منصوره یزدانی پور - کارشناس واحد تجاری سازی و بازرگانی  جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان

 

کلید واژه ها: تجاری سازی برندینگ پرسونال برندینگ برندسازی شخصی موفقیت شغلی ثروت آفرینی کارآفرینی مارکتینگ دیجیتال مارکتینگ


نظر شما :