تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل

۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۵ کد : ۵۷۵۰۸ مقالات
تعداد بازدید:۱۷۵
“چت‌جی‌پی‌تی” (ChatGPT) یک چت‌بات قدرتمند با هوش مصنوعی است که توسط شرکت OpenAI با حمایت مایکروسافت ساخته شده است. قابلیت‌های آن شگفت‌انگیز است و شامل پاسخ به سؤالات، نوشتن مقالات و حتی دفاع در دادگاه است.
تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل

“چت‌جی‌پی‌تی” (ChatGPT) یک چت‌بات قدرتمند با هوش مصنوعی است که توسط شرکت OpenAI با حمایت مایکروسافت ساخته شده است. قابلیت‌های آن شگفت‌انگیز است و شامل پاسخ به سؤالات، نوشتن مقالات و حتی دفاع در دادگاه است.

اما تأثیر هوش مصنوعی بر شغل‌ها و حرفه‌های افراد چگونه است؟ پاسخ به این سؤال ساده است: بله، هوش مصنوعی در آینده برخی از شغل‌ها را جایگزین خود خواهد کرد. به عنوان مثال، شغل‌هایی که تکراری هستند و بر اساس دستورالعمل‌های خاص و مشخص انجام می‌شوند، بیشترین در معرض خطر قرار دارند.

قابلیت‌های هوش مصنوعی اگر، چگونه و چه زمانی هوش مصنوعی ممکن است بر شغل و حرفه افراد تأثیر بگذارد و در حالی که نگرانی‌ها در مورد استفاده از فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی بر مشاغل مردم افزایش یافته است، کارشناسان می‌گویند که این موضوع به این سادگی نیست.


ایجاد شغل جدید یا جایگزینی شغل قدیمی؟

پاسخ کوتاه به این سوال که آیا هوش مصنوعی جایگزین برخی از شغل‌ها خواهد شد، یک “بله” بزرگ و قطعی است.

استیون میلر، استاد سیستم‌های اطلاعاتی در دانشگاه مدیریت سنگاپور می‌گوید که پیشرفت‌هایی که در حوزه هوش مصنوعی اتفاق می‌افتد به این معنا است که فناوری می‌تواند به دستاوردهای بیشتر و بیشتری برسد و این بدون شک بر شغل‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

او در گفتگو با CNBC Make It می‌گوید: “همانطور که دستگاه‌های فیزیکی، سیستم‌های نرم‌افزاری و ترکیبات سخت‌افزار و نرم‌افزار به دلیل امکان فعال‌سازی هوش مصنوعی، قابلیت بیشتری را دارند، امروزه این امکان بیشتر و بیشتر به صورت اقتصادی قابل تحقق شدن است که بخش عمده‌ای از کار انسانی را با دستگاه‌ها جایگزین کنیم.”

استیون میلر می‌افزاید که برخی از نقش‌ها در مقابل این تهدید آسیب‌پذیرتر هستند، به ویژه نقش‌هایی که بسیار تکراری هستند یا بر اساس دستورالعمل‌های خاص و قوانینی که شرح می‌دهند چه کاری باید انجام شود، انجام می‌شود.

از سوی دیگر، وظایفی که به طور متناوب تغییر می‌کنند و به همین دلیل نیاز به چیزهایی مانند قابلیت سازگاری و انعطاف‌پذیری دارند، سخت‌تر است که تکنولوژی جایگزین آن‌ها شود.

به گفته دیمیتریس پاپانیکلوآو، استاد رشته مالی دانشکده مدیریت کلگ ساکول در دانشگاه نورث‌وسترن، مشاغلی که دارای عنصر قوی انسانی هستند، مانند روان‌درمان، بعید است که توسط تکنولوژی جایگزین شوند. او می‌گوید: “شغل‌هایی که بر مهارت‌های بین فردی تأکید دارند، بسیار سخت‌تر است که توسط هوش مصنوعی جایگزین شوند.”

 

آیا شغل‌های جدیدی در آینده وجود دارند؟

استیو چیس، رهبر مشاوره در KPMG آمریکا می‌گوید: “نگرانی‌ها شگفت‌انگیز نیستند. همانطور که در بسیاری از پیشرفت‌های فناوری، ترس اولیه از از دست دادن شغل و جایگزینی کارگران طبیعی است.”

استیو چیس می‌افزاید، حفظ چند نکته بسیار حائز اهمیت است. اولین نکته این است که مشکلات مشابه در گذشته رخ داده است، به عنوان مثال، گسترش کامپیوترها یا دستگاه‌های پیشرفته و تخصصی در کارخانه‌ها.

این تغییرات باعث شده است که روش کار کردن مردم و نوع کاری که انجام می‌دهند تغییر کند و برخی از شغل‌ها را منسوخ کرده‌اند، اما امروزه، نمی‌توانیم زندگی را بدون آن‌ها تصور کنیم.

استیون میلر می‌گوید که این یک فرآیند قدیمی قرن‌هاست و تاریخ نشان می‌دهد اگر شغل‌ها به دلیل فناوری جدید از دست رفته باشند، شغل‌های جدید دیگری جایگزین آن‌ها شده‌اند.

میلر توضیح می‌دهد: «ایجاد مشاغل جدید ناشی از توانایی ایجاد و ارائه انواع جدید کالاها و خدمات، تعداد شغل‌هایی که از بین رفته‌اند را بسیار پیشگیری کرده است.”

 

همکاری با هوش مصنوعی، نه مخالف آن

پاپانیکولاو همچنین اشاره می‌کند که هوش مصنوعی و فناوری و محصولات بر مبتنی آن، هنوز به دلایل خاصی محدود هستند.

او می‌گوید: “در حال حاضر ما با هوش مصنوعی واقعی بسیار فاصله داریم، به این معنا که تمام مدل‌هایی که داریم در مورد پیش‌بینی پاسخ مناسب با مجموعه‌ای از داده‌ها هستند. بخش قابل توجهی از کار هوش مصنوعی، ترکیب دانش موجود با یک هدف خاص است” و این کار بسیار دور از ایجاد دانش جدید است.

به نظر او، کار کردن افراد در کنار هوش مصنوعی، به جای جایگزینی آن با افراد، برای حال حاضر یک سناریوی بیشتر احتمالی است. او می‌گوید: “فرصت‌های بسیار بیشتری برای استفاده از هوش مصنوعی به منظور افزایش کار کارمندان انسانی نسبت به خودکارسازی کامل کار انسان وجود دارد.”

چیس با این نظر موافق است و توضیح می‌دهد که بسیاری از کسب و کارها از هوش مصنوعی برای افزایش کارایی یا حمایت از کارمندان استفاده می‌کنند.

چیس می‌گوید: “رهبران از هوش مصنوعی برای دستیابی به کارایی‌های قابل توجه برای کسب و کار خود و کمک به کارمندان برای انجام وظایف خود به شکل بهتر استفاده می‌کنند. استفاده از هوش مصنوعی، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا نقش‌ها را به گونه‌ای بازترتیب دهند که زمان صرف شده برای کارهای تکراری را به حداقل برساند و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک را به حداکثر برساند.”

چیس می‌گوید برای موفقیت در این کار، کسب‌وکارها باید خود را وفق دهند. چیس می‌گوید که این شامل آموزش کارمندان، کمک به آن‌ها برای بهبود مهارت‌هایشان و ایجاد چارچوب‌هایی درباره استفاده مسئولانه از فناوری هوش مصنوعی است. وی گفت که برخی شرکت‌ها در حال انجام این کار هستند.

بنابراین، در حالی که الگوریتم‌های هوش مصنوعی و فناوری مبتنی بر آن‌ها ممکن است قصد جایگزینی شغل‌های افراد را نداشته باشند، احتمالاً به یک بخش بزرگتر از زندگی کاری روزمره تبدیل خواهند شد – احتمالاً زودتر از چیزی که فکر می‌کنید.

 

تدوین و ترجمه: لیلا قدیری - کارشناس هوش مصنوعی و آموزش الکترونیک

منبع: cnbc.com
 

کلید واژه ها: تأثیر هوش مصنوعی بر کسب و کار هوش مصنوعی OpenAI چت‌جی‌پی‌تی ChatGPT تأثیر هوش مصنوعی بر کسب و کار OpenAI چت‌جی‌پی‌تی


نظر شما :