به‌منظور بررسی صاحب‌نظران و اعضای جهادادنشگاهی؛

ویرایش چهارم «ماموریت جهاددانشگاهی در نظام نوآوری ایران» منتشر شد

۱۹ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۵ کد : ۵۹۲۳ تاپ خبر
تعداد بازدید:۸۴۵
ویرایش چهارم «ماموریت جهاددانشگاهی در نظام نوآوری ایران» به‌منظور بررسی صاحب‌نظران و اعضای جهادادنشگاهی در داخل و بیرون این نهاد تا ۲۰ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، به همت کانون تفکر راهبردی جهاددانشگاهی منتشر شد.
ویرایش چهارم «ماموریت جهاددانشگاهی در نظام نوآوری ایران» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مطالعه‌ی روند تحولات ماموریت جهاددانشگاهی و ارایه‌ی جهت‌گیری‌های مهم راهبردی برای آینده‌ی این نهاد با توجه به تطور سازمانی و تغییرات و تحولات شرایط درونی و محیطی، در دستور کار کانون تفکر راهبردی جهاددانشگاهی قرار گرفته است. متن زیر که ویرایش چهارم این تلاش توسط این کانون می‌باشد، در ادامه می‌آید:

 

پیشگفتار
مطالعه‌ی روند تحولات مأموریت جهاددانشگاهی و ارائه جهت‌گیری‌های مهم راهبردی برای آینده این نهاد با توجه به تطور سازمانی و تغییرات وتحولات شرایط درونی ومحیطی، در دستور کار کانون تفکر راهبردی جهاددانشگاهی قرار گرفت. بر این اساس، مقرر شد این مطالعه مبتنی بر مطالعه اسناد موجود، هم‌اندیشی و تبادل تجربیات با صاحب‌نظران، مدیران و کارشناسان درون و بیرون جهاددانشگاهی انجام گیرد. ملاحظات مورد تاًکید در این مطالعه عبارتند از:
- ضرورت نگاه کلان و فراگیر به همه حوزه‌های کاری جهاد شامل پژوهشی، فرهنگی و آموزشی و نگاه کلی و یکپارچه به نهاد جهاددانشگاهی
- توجه به نیازهای میان‌مدت و بلندمدت جهاددانشگاهی
- توجه به شرایط درون‌سازمانی و تحولات محیطی دور و نزدیک در سطوح ملی و بین المللی
لازم به ذکر است براساس روال پیش‌بینی‌شده و مرسوم در کانون، نتایج این مطالعه در اختیار ارکان تصمیم‌گیری جهاددانشگاهی قرار می‌گیرد و مدیران ارشد این نهاد، بنا بر صلاح‌دید خود، از تمام یا بخشی از این مطالعه استفاده خواهند کرد. طبیعتا تحقق ماموریت جهاد دانشگاهی در نظام نوآوری ایران، تغیرات و تحولات چندی را در وظایف، کارکردها و ساختارهای سازمانی در پی خواهد داشت که متناسبا در فرصت های آتی توسط مراجع ذی‌ربط در مورد آن اتخاذ تصمیم خواهد شد. امید است نگاشت حاضر که حاوی نظرات، دیدگاه‌ها، تجربیات و دغدغه‌های گروهی از جهادگران جهاددانشگاهی است بتواند راهگشای مسیر آینده این نهاد ارزشمند قرار گیرد.

طرح مسئله
1-    در پی فرمان رهبرکبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ـ قدس سره ـ در تاریخ 23/03/1359 مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، ستاد مزبور درجلسه مورخ 16/05/1359 به منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی، جهاددانشگاهی را به عنوان یک نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی تأسیس کرد. پس از تبدیل ستاد به شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه این نهاد در تاریخ 11/09/1365 مورد تجدیدنظر قرار گرفت و با حذف وظیفه مشارکت در مدیریت دانشگاه‌ها و تأکید بر انجام فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقاتی به منظور اسلامی شدن دانشگاه‌ها به تصویب رسید. بار دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنایت به شرایط جدید دانشگاه‌ها در تاریخ 22/08/1369مصوبه‌ای را به تصویب رساند که درآن جهاددانشگاهی به عنوانی پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی‌ـ‌خدماتی کشور معرفی و محل استقرار آن بیرون از دانشگاه تعیین گردید. مطابق این مصوبه، انجام تحقیقات علمی، فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی همچنان به عهده این نهاد می‌باشد.
2-    دستاوردهای ارزشمند این نهاد در حوزه‌های پژوهشی، فناوری، فرهنگی و آموزشی، انجام کارهای گزین و تقدیم مدیران کارآمد، مؤمن و متعهد به نظام اجرایی کشور است. همچنین، ارائه الگوهای ساختاری و محتوایی در عرصه‌های علمی و فرهنگی از جمله اقدامات اثرگذار و شتاب‌دهنده حرکت علمی و فرهنگی کشور محسوب می‌شود. بدون تردید، برقراری ارتباط گسترده و تعامل مؤثر با نیروهای دانشگاهی و بسیج اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه‌ها در برهه‌های مختلف به سمت گسترش تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای، در تقویت ارتباط دانشگاه با جامعه تأثیر قابل توجهی داشته است.
3-    اینک نزدیک به سه دهه از آخرین ویرایش مأموریت در اساسنامه جهاددانشگاهی می‌گذرد و در این مدت عواملی همچون شتاب تحولات علم و فناوری در جهان و ایران، چالش‌ها و نیازهای تخصصی جدید و مغفول‌مانده در کشور، تجربیات قابل توجه در جهاد، قابلیت‌ها و توانمندی‌های گسترده جهاد در این سه دهه و ماهیت انقلابی و توسعه‌ای این نهاد ضرورت بازنگری و بازتعریف مأموریت جهاددانشگاهی را نشان می‌دهد.

روش مطالعه
1-    مطالعه حاضر برای بازنگری و بازتعریف مأموریت جهاددانشگاهی طی مراحل زیر صورت گرفته است:
تحلیل شرایط موجود شامل تبیین نقاط قوت و ضعف، تحلیل عوامل کلیدی موفقیت و عدم موفقیت
تحلیل شرایط محیطی (فرصت‌ها و تهدیدها)
تبیین تحولات علم و فناوری جهانی
مرور تحولات دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی
مطالعه تجارب شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های فناور، مهندسی و مشاوره
تحلیل کارآمدی نظام اجرایی کشور
تحلیل روندها و گرایش‌ها در عرصه ملی و بین‌المللی
2-    منابع و فرایند این مطالعه عبارتند از:
بررسی اسناد بالادستی و راهبردی جهاددانشگاهی (اساسنامه، برنامه چشم‌انداز جهاد و برنامه‌های توسعه جهاددانشگاهی)
-    بررسی اسناد بالادستی کشور شامل
نقشه جامع علمی کشور
سیاست‌های کلان علم و فناوری
برنامه ششم توسعه
رهنمودهای حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری درخصوص نقش علم و فناوری در تحولات جامعه.
مطالعه تطبیقی سازمان‌های بزرگ پژوهش و فناوری در جهان. در این ارتباط چند مرکز پژوهش و فناوری جهان مورد مطالعه قرار گرفت (از جمله مؤسسه «فرانهافر» و «ماکس پلانک» در آلمان و مؤسسه «کیست» در کره و «ایتره» در تایوان).
بررسی مطالعات پیشین در خصوص مأموریت جهاددانشگاهی
مصاحبه و هم‌اندیشی با خبرگان جهاددانشگاهی
هم‌اندیشی با صاحب‌نظران خارج از جهاددانشگاهی

ملاحظات
جهت گیری های کلانی که در بیانیه ماموریت جهاد دانشگاهی ارائه شده است منتج ازبررسی ها ومطالعات اسناد بالا دستی حوزه علم و فناوری و همچنین تحلیل شرایط درونی و محیطی و روند تحولات اقتصادی، اجتماعی سیاسی و علم و فناوری در سطح ملی و بین المللی است. در این مطالعه اهم رویکردها و سیاست ها و تحلیل هایی که مبنای تدوین ماموریت جهاد دانشگاهی قرار گرفته است، تحت عنوان ملاحظات به شرح زیر بیان شده است:
1- مطالعات انجام‌شده پیرامون نظام ملی نوآوری نشان می‌دهند ساختار نهادی شکننده در کشور کارکردهای این نظام را با کاستی‌ها و مشکلاتی مواجه ساخته است. این مشکلات در همه حوزه‌ها نظیر سیاست‌گذاری، تسهیل و جهت‌دهی، تحقیق و توسعه، کارآفرینی و توسعه نیروی انسانی و انتشار فناوری با درجات مختلف گزارش شده است. لیکن بر اساس تحلیل سازمانی جهاددانشگاهی، در میان ضعف‌های کارکردی در نظام نوآوری ایران موضوعات سیاست‌گذاری، توسعه فناوری و تجاری‌سازی از اهمیت بالاتری برخوردارند.

2- جهاددانشگاهی تاکنون در همه حلقه‌های چرخه نوآوری حضور داشته است. این حضور گسترده که به اقتضای شرایط علمی و فناوری کشور میسر شده است، از سویی فرصت‌هایی را برای شناخت همه‌جانبه این نهاد از نظام نوآوری در ایران فراهم نموده و از سوی دیگر سبب پراکنده‌کاری در فعالیت‌ها و برنامه‌های جهاددانشگاهی شده است؛ بنابراین لازم است این نهاد در ادامه حیات خود با توجه به دو مقوله سیاست‌گذاری و توسعه فناوری که در شرایط کنونی از اهم مسائل و چالش‌های نوآوری کشور است، کارکردهای مورد نیاز کلیدی بر جای مانده که می‌تواند مسیر حرکت کشور را در توسعه نوآوری هموار سازد را در مأموریت کاری خود قرار دهد. ترکیب اثربخش کارکردهای جهاددانشگاهی از سویی در مرز فناوری، فرهنگ و سیاست گذاری قرار دارد و از سویی دیگر فصل مشترک توسعه فناوری و تجاری‌سازی محسوب می‌شود.
3- یکی از مسائل و چالش‌های اساسی کشور در فرآیند تجاری‌سازی، عدم تعادل و تناسب میان عرضه و تقاضای فناوری است، در کشور ما بنا به دلایل متعدد نهاد عرضه فناوری از توان بالاتری برخورداراست، زیرا بازیگران درگیر در حوزه عرضه فناوری از منابع، حمایت‌ها و فرصت‌های بیشتری برخوردار بوده‌اند. در مقابل بخش‌های تقاضای فناوری شامل بنگاه‌های بزرگ و شرکت‌های کوچک و متوسط، از سویی شدیداً درگیر نیازهای اولیه خود بوده و از سوی دیگر اصولاً در فضای رقابتی نیز قرار ندارند، لذا نیاز و فرصت مناسبی برای تقاضای فناوری به وجود نمی‌آید. در دوره‌های اخیر، برای عبور از این مشکل و تحریک تقاضا اقدامات مختلفی صورت گرفته و گاهی آثار مثبتی هم داشته است، اما در مجموع می‌توان گفت تقاضای فناوری که مهمترین محرک و پیشران توسعه فناوری و نوآوری محسوب می شود، در کشور ما محسوس، مشهود و برانگیزاننده نیست. با این توصیف لازم است رویکرد جهاددانشگاهی در زمینه تشویق و تحریک طرف تقاضا، به گونه ای باشد که موجب کاهش خطرپذیری بنگاه‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط برای توسعه فناوری و نوآوری گردد. از این رو، حوزه پژوهش و فناوری باید به سمتی حرکت کند که در نهایت، کمترین هزینه پژوهشی متوجه طرف تقاضا باشد. بنابریاین برای تضمین هزینه های پژوهش و توسعه فناوری مراکز صنعتی، لازم است به دنبال روش‌هایی باشیم که هزینه‌ها از محل نتایج پژوهش‌ها تأمین شود و برای این کار چاره‌ای نیست جز آن که از منابع مالی نوین نظیر Crowd Funding و ... بهره ببریم.
4- سرعت بالای پیشرفت علم و فناوری حاکی از آن است تحولات آینده درعرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به شدت تحت تأثیر علوم و فناوری‌های پیشرفته خواهد بود. اگر بپذیریم تکنولوژی‌های پیشرفته تأثیر بیشتری بر مقدرات و شئونات جوامع می‌گذارند، بالطبع آسیب‌پذیری اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه با ورود فناوری‌های پیشرفته سیر صعودی خواهد داشت. از آنجا که دسترسی به فناوری‌های نوین برای همه کشورها امکان‌پذیر است و هر کشوری می‌تواند از این فناوری‌ها در جهت رشد و پیشرفت خود استفاده نماید، ورود به‌هنگام و پیشگامی در شکل‌گیری و ایجاد فناوری‌های جدید، از سویی مانع از بروز شکاف‌های عمیق در آینده می‌شود و از سوی دیگر، با ایجاد زیرساخت‌های لازم علمی و فناوری برای توسعه اقتصادی کشور را فراهم می‌کند. با این توصیف یکی از رسالت‌های جهاددانشگاهی، پرداختن به علوم و فناورهای نوین آینده است؛ چرا که جهاددانشگاهی می‌تواند به ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز این حرکت و گسترش و ترویج آن در جامعه کمک نماید.
5- مطالعات نشان می‌دهد حوزه علوم و فناوری‌های سلامت در آستانه تحولات نوین و اساسی قرار دارد و این امر می‌تواند بسیاری از علوم و فنون این عرصه را دستخوش تغییر و تحول سازد. این شرایط می‌تواند شتاب‌دهنده توسعه علمی و فرصت طلایی کشور برای همراهی و هم‌ترازی در جهان باشد. جهاددانشگاهی با توجه به مزیت‌های چشمگیر خود در این حوزه، از قبیل برخورداری از نیروی انسانی کارآمد و با انگیزه، ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و اشتهار ملی و جهانی، می‌تواند در این حوزه در کشور الگو و پیشگام باشد. لذا رویکرد جهاددانشگاهی نسبت به فناوری‌های نوین سلامت می‌تواند رویکردی کانونی و با اولویت بالا باشد.
6- بررسی‌ تاریخی نشان می‌دهد که توسعه فناوری در ایران در گام نخست، با گسترش صنعت، تجهیزات و سخت‌افزار آغاز گردیده است و در گام بعد، توسعه نهادها نظیر آموزش عالی، پژوهش و ... مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر توسعه سیاستی در کانون توجه است. از جمله اقداماتی که در سال‌های اخیر در این حوزه، یعنی توسعه سیاستی انجام گرفته می‌توان به نقشه جامع علمی کشور، سیاست‌های کلان علم و فناوری و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت اشاره کرد. به بیان دیگر، چالش‌های اساسی جامعه و نیاز راهبردی کشور در شرایط کنونی، از سویی اندیشیدن و سامان دادن به مسائل و مشکلات حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و علم و فناوری و چاره‌جویی برای آنهاست و از سوی دیگر، تشخیص درست فرصت‌ها و توانمندی‌های ملی و جهانی و بهره‌برداری از آنها. به همین دلیل، با توجه به فرصت‌ها و تهدیدهای جدی در سطح ملی و جهانی، سرمایه‌گذاری درتوسعه علوم انسانی و اجتماعی در کشور بسیار کلیدی و اجتناب‌ناپذیر است. لذا در شرایط کنونی توسعه علوم انسانی و اجتماعی در جهاددانشگاهی ضروری، راهبردی و تأثیرگذار خواهد بود.
7- اکتساب فناوری از طریق انتقال فناوری یکی از روش‌های مهم توسعه فناوری محسوب می‌شود. تحولات جهانی نشان می‌دهد که سهم انتقال فناوری در اغلب کشورهای موفق در حال توسعه، غالب و تعیین‌کننده بوده است. این کشورها، عقب‌ماندگی و شکاف فناوری خود را از طریق انتقال فناوری برطرف کرده‌اند. موفقیت این کشورها نشان می‌دهد که انتقال فناوری به شکل صحیح و موثر که متضمن یادگیری، جذب، بومی‌سازی و ارتقاء فناوری است می‌تواند مسیری کارآمد برای توسعه فناوری باشد. مطالعات نشان می‌دهند طیف گسترده‌ای از صنایع ایجادشده در ایران نقش بسزایی در فرآیند صنعتی شدن کشور بوجود اورده است؛ لیکن عملکرد ما در بومی‌سازی و توسعه فناوری ضعیف بوده است. یقیناً یکی از علل مهم این ضعف و شکاف فناوری، عدم توجه بایسته به اکتساب فناوری در طرح‌های انتقال فناوری بوده است. در این ارتباط لازم است جهاددانشگاهی با هدف درونی‌سازی و توسعه فناوری، شرایط لازم برای مشارکت در اجرای طرح‌های انتقال فناوری را فراهم سازد.
8- با توجه به اهمیت همکاری‌های بین المللی در ارتقاء کیفی علم و فناوری، گسترش روابط و همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علم و فناوری و سازمان‌های بین‌المللی می‌تواند نقش بسزایی در شتاب بخشیدن به توسعه علم و فناوری ایفا کند. جهاددانشگاهی هرچند در سال‌های اخیر نسبت به ایجاد همکاری‌های بین‌المللی و برقراری روابط میان محققان داخلی و خارجی، توفیقاتی کسب کرده، اما این حرکت به صورت فراگیر در جهاددانشگاهی نهادینه نشده است. یقیناً شتاب بخشیدن به حرکت علمی، فرهنگی و فناورانه این نهاد و دستیابی زودهنگام به فناوری‌های نوین، نیازمند رویکردهای جدید و نگرش مثبت به ارتباط و همکاری بین‌المللی است. به همین منظور، جهاددانشگاهی در نخستین اقدام راهبردی، باید زیرساخت‌های لازم برای انواع همکاری و مشارکت‌های علمی، فرهنگی و فناورانه را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم سازد.

بیانیه ماموریت جهاددانشگاهی

    جهاددانشگاهی به عنوان یکی از رویش¬های اصیل انقلاب اسلامی، نهادی است دانش‌بنیان و انقلابی با هویت اسلامی. رسالت این نهاد واسط دانشگاه- جامعه – دولت، توسعه علم، فناوری و نوآوری و گسترش و تعمیق فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی در دانشگاه و جامعه است.
    جهاددانشگاهی با بهره‌مندی از نیروی انسانی کارآمد و متعهد و با تعامل سازنده با نهادهای علمی، فرهنگی و فناوری، خصوصا دانشگاه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی، با شناسایی و پاسخگویی خلاقانه به نیازها و چالش‌های اجتماعی و تقاضای بازار، به پیشرفت علم و فناوری و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران کمک می‌کند.
    فعالیت‌های جهاددانشگاهی تجربه‌ای ارزنده در بومی‌سازی علم و فناوری است و این نهاد با تعامل گسترده با اندیشمندان و فرهیختگان علم و فرهنگ، وارد عرصه سیاست‌گذاری کلان اجتماعی و فرهنگی کشور می‌‌شود.
    جهاددانشگاهی با تاکید بر مطالعات و تحقیقات کاربردی و فناورانه، برای رفع نیازهای تخصصی جامعه و توسعه فناوری‌های مطلوب نسل‌های آینده تلاش می‌کند.
    جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی، با اتکا بر درآمدهای حاصل از فعالیت‌های پژوهشی، خدماتی و فناورانه و همچنین کمک‌های دولتی، امور اجرایی و توسعه‌ای خود را سامان‌دهی می‌کند.
    جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای با پایبندی به ارزش‌های انقلاب اسلامی در راستای تحقق مأموریت خود، در انجام وظایف زیر اهتمام می‌کند:

 

1-    تکمیل چرخه نوآوری با تاًکید بر توسعه فناوری‌های نرم و سخت و ارائه خدمات پیشرفته علمی و تخصصی
2-    ایجاد و توسعه ساختارها و فعالیت‌های علمی و فرهنگی الگویی در درون و در کنار دانشگاه‌ها
3-    تربیت نیروی انسانی کارآمد و متعهد آماده ایفای نقش سازنده و مؤثر در جهاددانشگاهی، دستگاه‌های اجرایی و جامعه
4-    کمک به توسعه و بهبود قانون‌گذاری و سیاست‌پژوهی، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در کشور
5-    ارتقاء سطح کیفی و کمی کالاها و خدمات عمومی و کمک به حل مشکلات جامعه با تاًکید بر توسعه پایدار و سازگاری محیط زیستی
6-    کمک به تقویت توان رقابت اقتصادی مراکز تولیدی، خدماتی و فرهنگی کشور در سطح منطقه و جهان
7-    کمک به توسعه کارآفرینی در کشور با تأکید بر کارآفرینی فناورانه در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی

چارچوب مأموریت‌های پژوهشی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی

با توجه به مأموریت کلی جهاددانشگاهی مبنی بر پاسخگویی به نیازهای اجتماعی و تقاضای بازار، ضروری است واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی هم راستا با این مأموریت کلی، دارای مأموریت‌های جداگانه باشند. چارچوب مأموریت‌های پژوهشی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی عبارت است از:
 
1- توسعه فناوری‌های جدید و راهبردی به منظور افزایش توان رقابت‌پذیری ملی و تقویت توان اقتصاد داخلی
2 – کمک‌های علمی و فنی به منظور افزایش بهره‌وری و کارآیی دستگاه‌ها، مراکز اداری و اقتصادی
3- کمک به توسعه بخش‌های اقتصادی با تأکید بر بخش خصوصی و از طریق توسعه نوآوری‌های فنی و خلق فرصت‌های جدید در جامعه
4- گسترش فعالیت‌های تحقیقاتی و خدمات تخصصی در محیط بین‌المللی به منظور انتقال توسعه فناوری
5- موارد و موضوعات محوله از جانب نظام اجرایی کشور

 

رویکردهای حوزه پژوهش و فناوری

1- تمرکز بر تحقیقات کاربردی، مهندسی و فناورانه در فرایند از ایده تا محصول و عدم مداخله مستقیم در تولید و ورود به بازار
2 - گسترش خوشه‌های فناوری (قطب‌های پژوهش) جهت هم‌افزایی و یک‌پارچه‌سازی ظرفیت‌های علمی و فناوری جهاددانشگاهی
3- اولویت‌بخشی به فعالیت‌های گزین؛ یعنی فعالیت‌های الگویی، راهبردی، فراگیر، بدیع، جریان‌ساز، دارای ابعاد و پیامدهای گسترده
4- تأکید بر توسعه حوزه سلامت، علوم و فناوری‌های پزشکی به عنوان اولویت کانونی این نهاد
5- سرمایه‌گذاری بر نیازهای آینده و نسل‌های جدید فناوری و عرضه موضوعات و حوزه‌های جدید فناورانه در سطح جامعه برای حفظ و تقویت مزیت‌های رقابتی
6- گسترش توانمندی‌های نوآورانه علوم انسانی به منظور ارتقاء توان نظریه‌پردازی و مشارکت در حل مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی کشور
7- توجه به موضوعات و حوزه‌های استراتژیک و غیررقابتی و چالش‌های بزرگ کشور با توجه به مزیت‌ها، محدویت‌ها و چالش‌ها و نیازهای مهم فعلی و آتی
8- مشارکت نهادینه در طرح‌های انتقال فناوری به منظور جذب و توسعه فناوری
9- تأکید بر گسترش کارآفرینی فناورانه با کمک به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان
10-جهت‌گیری به سمت منابع مردمی (بخش خصوصی) با تمرکز بر فعالیت‌هایی که مردم مصرف‌کننده آن هستند
11- تغییر مدل کسب و کار  حوزه پژوهش و فناوری از انجام پروژه‌های خرد به سمت پروژه‌های کلان و فناورانه برای رفع کامل مشکلات و یا ایجاد فعالیت‌های جدید. چنین رویکردی رابطه مالی جهاددانشگاهی با کارفرما را به حداقل می‌رساند و مستلزم برخورداری از پشتیبانی منابع نوین مالی است.
12-ایجاد سازوکارها برای گسترش ارتباطات و همکاری با شرکت‌های فناور از طریق تشکیل گروه‌ها و کنسرسیوم‌های مشاوره، مهندسی، طراحی و ساخت برای مدیریت پروژه‌های فناورانه در حوزه‌های منتخب
13-ایجاد سازوکارهای لازم برای گسترش فعالیت‌ها و همکاری‌های بین‌المللی در داخل و خارج کشور؛ همکاری مشترک با مراکز تحقیق و توسعه، ایجاد دفاتر همکاری و دعوت از متخصصان خارجی برای همکاری
14- به‌کار‌گیری منابع و فناوری‌های نوین مالی برای حمایت مالی ، سازمانی، فرهنگی و اجتماعی
15- گسترش فعالیت‌های میان‌رشته‌ای و تقویت فناوری اطلاعات برای توسعه سایر حوزه‌ها نظیر پزشکی، کشاورزی و...

 

چارچوب ماموریت‌های فرهنگی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی

ایفای نقش فرهنگی جهاددانشگاهی با توجه به ضرورت شناسایی و پاسخگویی خلاقانه به نیازها و چالش‌های اجتماعی، نیازمند اتکا و ابتناء فعالیت‌های فرهنگی بر چهار محور آرمان‌های انقلاب اسلامی، پیشرفت و توسعه کشور، علوم انسانی و اجتماعی و اقتصاد فرهنگ است. بدین لحاظ چارچوب مأموریت‌های فرهنگی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی در راستای مأموریت کلی این نهاد عبارتند از:
1- گسترش و تعمیق فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی در دانشگاه و جامعه
2- کمک به گسترش زیرساخت‌های فرهنگی برای پیشرفت و توسعه کشور
3- کمک به توسعه فرهنگی جامعه با بهره‌مندی از علوم انسانی و اجتماعی
4- تقویت اقتصاد فرهنگ با گسترش فناوری‌های نرم و هویت‌ساز

 

رویکردهای حوزه فرهنگی
1- مسئله‌شناسی و موضوع‌یابی فرهنگی در راستای حل مسائل، چالش‌ها و نیازهای فرهنگی پیشرفت و توسعه کشور با تأکید بر نهاد دانشگاه
2 - گسترش ارتباط و همکاری با تشکل‌های دانشجویی
3- استعدادیابی و نخبه‌پروری؛ شناسایی و جذب نیروهای دانشجویی مستعد و توانمند
4- تأکید بر مدیریت فرهنگی و سوق دادن فعالیت‌های فرهنگی از طریق دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی
5- ارتباط مستمر با حوزه علوم انسانی و اجتماعی، برای تقویت مبنای علمی و نظری برنامه‌های فرهنگی
6- گسترش رویکردهای هنری در فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی
7- توجه به فعالیت‌های نرم و هویت‌ساز، گسترش کارآفرینی صنایع فرهنگی با تأکید بر ارتقاء خلاقیت و نوآوری و بهبود سبک زندگی
8- زمینه‌سازی برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی در بستر و چرخه اقتصاد

 

چارچوب ماًموریت‌های آموزشی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی

با توجه به ماًموریت کلی جهاد دانشگاهی، یعنی شناسایی و پاسخگویی به چالش‌ها و نیازهای اجتماعی و تقاضای بازار، چارچوب ماموریت‌های آموزشی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی به شرح ذیل است:
1- گسترش آموزش‌های تخصصی و مهارت‌های نوین پیشرفته
2- کمک به گسترش آموزش‌های پژوهش‌بنیان در سطح تحصیلات تکمیلی

 

رویکردهای حوزه آموزش
1.    تعامل موثر و مستمر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی عالی جهاد با پژوهشکده‌های جهاد برای گسترش دوره‌های آموزشی پژوهش بنیان
2.    تأکید بر گسترش کارآفرینی و اشتغال دانش‌آموختگان
3.    تأکید بر گسترش فضای مطلوب فرهنگی در فضای آموزشی جهاددانشگاهی
4.    کاهش فعالیت‌های اجرایی آموزشی و جهت‌دهی به سمت مدیریت آموزشی، اثربخشی و نوآوری آموزش، تعیین صلاحیت، آزمون و ارزیابی، تولید محتوا


نظر شما :