به مناسبت چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی؛

نشست خبری شورای هماهنگی واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی استان اصفهان برگزار شد

۱۵ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۲ کد : ۶۰۶۷۹ عمومی تاپ خبر
تعداد بازدید:۱۷۸
در آستانه چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، نشست خبری شورای هماهنگی واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی استان اصفهان با حضور دکتر محمد حسین نصر اصفهانی رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان، دکتر مهدی ژیانپور رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان و مهندس ابوذر پورمدنی رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان برگزار شد.
نشست خبری شورای هماهنگی واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی استان اصفهان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، در این نشست خبری که عصر روز شنبه (14 تیرماه) برگزار شد رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان اظهار کرد: پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان نیز به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های پژوهشکده رویان در تهران توسط دکتر کاظمی آشتیانی پایه‌گذاری شد.

دکتر محمد حسین نصر اصفهانی به فعالیت‌های پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان در زمینه سلول‌های بنیادی، زیست فناوری و ناباروری به عنوان یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در چندسال اخیر بیشتر تمرکز این پژوهشکده بر سلامت باروری بوده و امیدواریم با تحقیقاتی که انجام می‌دهیم و اطلاع‌رسانی صحیح به جامعه بتوانیم در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دهیم.

وی شبیه سازی سلول‌های بنیادی را از جمله مواردی دانست که جسارت‌ یاددهی جهاددانشگاهی را ثابت می‌کند و گفت: اجرای این پروژه «ما می‌توانیم» را معنا کرد و یکی از دلایل پیشرفت علمی همین القا حس خودباوری و توانمندی در جوانان بود.

مهندس ابوذر پورمدنی رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به تأسیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در ۱۶ مرداد سال 59، همزمان با تشکیل جهاددانشگاهی در کشور، گفت: زمانی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان تنها جهاد دفتر پشتیبانی جنگ تحمیلی بود و در آن زمان طرح‌هایی توسط دانشجویان انجام و در مراکز جنگ و دفاع پیاده سازی می‌شد.

وی با یادآوری اینکه اولین پهباد را جهاد دانشگاهی های استان برای اولین بار در کشور ساختند، گفت: طرح‌های زیادی در زمینه دفاع انجام شد و جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان جزو اولین و فعال‌ترین جهادهای کشور در این عرصه بود.

پورمدنی اشاره به اینکه جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در حوزه آموزش جزو قوی‌ترین جهادها در کل کشور است، گفت: در استان ۸ مرکز آموزشی داریم که در دو مرکز شهرستان خمینی شهر و نجف آباد و شش مرکز در اصفهان فعال است. رویکرد این مراکز نیز ارائه آموزش‌های تخصصی است و امروز از آموزش‌های عمومی عبور کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان نیز در سه زمینه اصلی مشغول فعالیت است، تصریح کرد: پیوست نگاری فرهنگی برای طرح‌های عمرانی که برای کشور و شهر نیاز است، انجام مطالعات فرهنگی و اجرای کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات دانشجویی از جمله فعالیت‌های این معاونت است.

پورمدنی یکی از وظایف جهاددانشگاهی را تجاری سازی محصولات جهاد برشمرد و خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی واحد صنعتی در این زمینه ورود کرده و در چندسال اخیر پروژه‌های شاخصی انجام شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در بحث امنیت غذایی گروه پژوهشی تحت عنوان فرآوری ضایعات کشاورزی داریم، توضیح داد: بسیاری از سرمایه‌های ما در این حوزه در حال از دست رفتن است. هدف ما این است دورریز ایجاد نشود، اما اگر ایجاد شد نیز بتوانیم آن را فرآوری کنیم. به طور مثال هدف فریدن قطب تولید سیب زمینی است که درحال تبدیل ضایعات این محصول به محصول با ارزش افزوده هستیم، همچنین ایجاد پالایشگاه سیب در حال راه اندازی است تا از ضایعات و محصولات کارخانه‌ها پکتین تولید کنیم که یک محصول وارداتی است و از خروج ارز جلوگیری کرده و منجر به امنیت غذایی می‌شود. 

رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان به فعالیت‌های این واحد در حوزه آب اشاره و تصریح کرد: در بحث آب واحد ما چند فعالیت انجام می‌دهد که مهمترین قسمت با معاونت علمی برای اکتشاف آب‌های ژرف در استان است و یکی دو سال است درگیر این پروژه هستیم، البته کار ما اکتشاف است و استفاده از این منابع به تصمیم گیری استان برمی‌گردد. خوشبختانه در دو منطقه در استان این مطالعات کامل شد، البته با این موارد مشکل آب استان حل نمی‌شود. 

وی طرح مدیریت مصرف آب، استفاده از هوش مصنوعی برای مصرف آب و فرآوری ضایعات کشاورزی برای بازگشت آب، تصفیه و استفاده از آب‌های خاکستری را از جمله طرح‌های این واحد در حوزه آب برشمرد و افزود: در زمینه ضایعات الکترونیک نیز عمده‌ای که داریم دسترسی سخت به این ضایعات است، اگرچه از لحاظ پژوهشی به نتیجه رسیده‌ایم و دانش آن را داریم اما مواد اولیه که در اختیار ما نیست تا تبدیل به مواد ارزشمند شود.

دکتر مهدی ژیانپور رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان نیز در این نشست، یکی از تعابیر واقعی در مورد جهاددانشگاهی را جسارت یاددهی دانست و گفت: براساس ادبیات روز می‌توان از جهاددانشگاهی به عنوان یک سازمان‌ یاددهنده و یادگیرنده یاد کرد. جهاددانشگاهی از ابتدا این جسارت را داشته و جوانان را در مسیری انداخته که شاید تجربه و دانش کافی نداشته‌اند، اما اشتیاق یه یادگیری داشته‌اند و به همین دلیل می‌بینیم که بسیاری از مدیران و شخصیت‌های برجسته علمی اذعان دارند که بخشی از تجربه خود را مدیون جهاددانشگاهی هستند.

وی با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی شبیه هیچ سازمانی نیست و نباید بشود، گفت: جهاددانشگاهی تاریخی دارد که امروز بازخوانی آن  ضروری است. جهاددانشگاهی یک اصالت پویا و چند شاکله‌ مفهومی دارد که بر اساس آن بنا شده، اما مدام می‌تواند ارتقا پیدا کند. ما به عنوان یک سازمان بلوغ یافته بعد از ایجاد دانش باید به تجاری‌سازی و اقتصاد دانش بنیان توجه کنیم، ولی همه اینها بر اساس اقتضائات روز است.

کلید واژه ها: نشست خبری چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی اداره روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان


نظر شما :