پوشش فسفات منگنز

۰۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۷ کد : ۶۲۷۳۱ مقالات
تعداد بازدید:۱۲۳
فسفاته منگنز را می‌توان در تمام محصولاتی که برای ایجاد مقاومت در برابر خوردگی بالا در صنعت فرآوری فلز مورد نیاز است، استفاده کرد. می‌توان آن را برای بسیاری از قطعات و تجهیزات فلزی مانند مته‌ها و قطعات حفاری، مهره‌ها و پیچ‌ها استفاده کرد. پوشش فسفات منگنز همچنین بر روی بسیاری از قطعات در کمپرسورها، پمپ‌های روغن و سیستم‌های هیدرولیک اجرا می‌شود.
پوشش فسفات منگنز

پوشش فسفات منگنز به‌طور‌کلی برای قطعات فلزی که در محیط روغنی در صنایع خودروسازی، ماشین آلات و صنایع دفاعی کاربرد دارد. درصورت استفاده از روان‌کننده‌ها، علاوه‌بر خواص ضدخوردگی، اصطکاک فلز به فلز را به حداقل می‌رسد. پوشش فسفات منگنز به‌ویژه در سیستم‌های موتور، دنده و انتقال قدرت برای افزایش اثر لغزش استفاده می‌شود. فسفاته منگنز حفاظت قابل توجهی از چرخ دنده‌های گیربکس، چرخ دنده‌های دیفرانسیل، میل بادامک، سوپاپ‌ها، قطعات ترمز و کلاچ، فنرهای مختلف و بسیاری دیگر از قطعات خودرو را فراهم می‌کند.

روش اندازه‌گیری استاندارد برای پوشش‌های فسفات منگنز وزن پوشش است. پوشش فسفات منگنز به‌خودی‌خود حداقل محافظت در برابر خوردگی را ارائه می‌دهد. هرچه وزن پوشش سنگین‌تر باشد درجه محافظت بیشتر می‌شود. اما این محافظت به‌طور قابل توجهی با استفاده از روغن، لاک یا موم افزایش می‌یابد. فسفات منگنز همچنین ممکن است به‌عنوان پایه‌ای برای پوشش پودری یا رنگ‌های مقاوم به عوامل شیمیایی اعمال شود.

در مقایسه با پوشش‌های فسفات روی، پوشش‌های فسفاته منگنزی پس از شکستن اجزایی که در معرض ساییده‌شدن هستند، محافظت در برابر سایش را ادامه می‌دهند. این پوشش‌ها فقط با غوطه‌وری اعمال می‌شوند. بسته به استفاده از فعال‌کننده سطح، وزن پوشش بین 15 - 25 گرم بر متر مربع و ضخامت پوشش 5 - 25 میکرون است. استفاده از فعال‌کننده سطح قبل از فسفاته منگنز این مزیت را دارد که در دمای پایین پوشش‌دهی انجام شود.

 

میثم گودرزی راد -کارشناس شیمی مرکز خدمات تخصصی شیمی و مهندسی شیمی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان

کلید واژه ها: فسفات منگنز محافظت در برابر سایش پوشش ضد خوردگی چرخ دنده گیربکس


نظر شما :