کسب دانش فنی تولید انواع محصولات با ارزش افزوده از بلوط

۳۰ دی ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۹ کد : ۶۷۷۲۷ پژوهشی تاپ خبر
تعداد بازدید:۱۵۰
کسب دانش فنی تولید انواع محصولات با ارزش افزوده از بلوط

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، دکتر حامد صابریان مدیر گروه پژوهشی فرآوری پسماند و ضایعات کشاورزی این واحد اظهار کرد: در سالیان گذشته درخت بلوط به عنوان «پادشاه درختان» شناخته می شد زیرا بلوط به عنوان یک محصول با ترکیبات مشابه غلات، نقش مهمی در احیای سلامت افراد گرسنه و مبتلا به سوء تغذیه بر عهده داشته است. میوه بلوط علاوه بر مواد مغذی ازقبیل نشاسته، پروتئین، چربی و فیبر، منبع خوبی از مواد معدنی و ترکیبات فعال زیستی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی (آلفا و گاما توکوفرول، تانن، گالیک و الاجیک اسید) است که باعث فراسودمندی آن می‌شود؛ یعنی علاوه بر تأمین مواد غذایی، موجب ارتقاء سلامتی مصرف‌کننده نیز می‌گردد. 

صابریان افزود: میوه درخت بلوط در صنایع داروئی به عنوان قابض و ضد اسهال کاربرد دارد. تحقیقات زیادی، تاثیر آنتی اکسیدانی ترکیبات بلوط (مخصوصا تانن) را گزارش کرده اند. بسیاری از گیاهان حاوی تانن هستند اما تنها برخی از آن ها دارای ارزش تجاری هستند. بلوط به عنوان یک محصول کم ارزش، به صورت تجاری برای استخراج تانن مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد تانن ها در صنایع داروئی به خاطر ویژگی قابضی و ضد باکتریایی و ضد قارچی آن ها می باشد. تانن استخراجی از بلوط دارای کاربردهای متعددی ازقبیل تخمیر، چرم و دباغی، صنایع آرایشی و داروئی (کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون، آنتی اکسیدان در غذا و دارو، نگهدارنده طبیعی) می باشد. علاوه بر این، تانن ها به عنوان عامل مستعد و مهمی برای جلوگیری از خوردگی فلزات و همچنین موثر در تصفیه آب شناخته شده اند.

وی گفت: ترکیبات تاننی عمدتاً در پوست و جفت بلوط وجود دارند. طی فرآوری اولیه، پوست و جفت بلوط جداسازی شده و برای استخراج ترکیبات تاننی و پلی فنولی استفاده می شوند. مغز بلوط نیز که سرشار از مواد مغذی (مخصوصا نشاسته، روغن، فیبر و مواد معدنی) است، فرآوری شده و در دو شکل آرد تلخی زدایی شده و پرمیکس آرد بلوط ارائه می شود. پرمیکس آرد بلوط، در واقع آرد بلوط محتوی بهبود دهنده است تا در زمان کاربرد در نان، کیک و سایر محصولات نانوایی و شیرینی، شکل و بافت محصول نهایی را تغییر ندهد و فرمولاسیون را به هم نریزد. 

مدیر گروه پژوهشی فرآوری پسماند و ضایعات کشاورزی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان ادامه داد: در ایران جنگل های بلوط به طور گسترده در نواحی غرب، جنوب غرب، شمال و شمال غرب رشد کرده و بیشترین تعداد این درختان در دامنه رشته کوه های زاگرس و در غرب دیده می شوند. 4.5 میلیون هکتار از 5.5 میلیون هکتار جنگل های زاگرس را درختان بلوط پوشانده است. هر درخت بلوط در سال های میوه دهی خود حداقل 15 کیلوگرم میوه تولید می کند و باتوجه به عدم باردهی برخی از درختان، میزان تولید سالیانه میوه بلوط در کشور حداقل حدود یک میلیون تن برآورد می شود که عدد قابل توجهی است.

وی ادامه داد: با توجه به ارزش تغذیه ای بلوط و میزان تولید قابل توجه آن در کشور از یک طرف و ضایع شدن عمده آن به علت عدم صنعتی شدن از طرف دیگر، فرآوری و تولید محصولات ارزشمند از این میوه تاریخی، اهمیت پیدا می کند. علاوه بر این، راه اندازی صنعت فرآوری بلوط و استفاده از ترکیبات آن در مواد غذایی و داروئی منجر به ایجاد ارزش افزوده برای میوه بلوط و حفظ جنگل‎های بلوط (با تغییر اشتغال از قطع درختان و تولید ذغال به جمع آوری و فروش میوه بلوط و نگهداری از درختان جهت ثمردهی بیشتر) نیز می شود. اگرچه نباید برداشت از جنگل ها بیش از حد باشد و اکوسیستم و زادآوری آن ها را به خطر بیاندازد.

صابریان عنوان کرد: با حمایت بنیاد ملی نخبگان، دانش فنی تولید انواع محصولات با ارزش افزوده از بلوط توسط گروه پژوهشی «فرآوری پسماند و ضایعات کشاورزی» جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان کسب شده است و در حال حاضر، سه محصول آرد و پرمیکس آرد (با هدف کاربرد در صنایع نانوایی و کیک و شیرینی) و عصاره تاننی بلوط (با هدف کاربرد در صنایع غذایی، داروئی و چرم و غیره) در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده است. همچنین مطالعات امکان سنجی آن انجام شده است و FSآن جهت ارائه به سرمایه گذار آماده می باشد. در صورت تمایل سرمایه گذار، قبل از مرحله تجاری سازی، امکان تولید محصولات مذکور در مقیاس نیمه صنعتی نیز وجود دارد.

وی در پایان گفت: علاقمندان به سرمایه گذاری یا مشارکت در تجاری سازی طرح مذکور می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس 03133912818 تماس حاصل نمایند.  


 
 

کلید واژه ها: بلوط گروه پژوهشی فرآوری پسماند و ضایعات کشاورزی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان


نظر شما :