نشست اساتید نخبه جوان دانشگاه های اصفهان با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری

۱۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۸ کد : ۷۳۰۹۸ پژوهشی
تعداد بازدید:۱۴۷
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در نشستی در جمع استادان نخبه جوان دانشگاه های استان، دبیران کارگروه های اندیشه ورز و اساتید طرح رفعت و طرح احمدی روشن حاضر شده و ضمن شنیدن نقطه نظرات حاضرین با ایشان به گفتگو نشست.
نشست اساتید نخبه جوان دانشگاه های اصفهان با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، دکتر روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در جمع استادان نخبه جوان دانشگاه های استان، دبیران کارگروه های اندیشه ورز و اساتید طرح رفعت و طرح احمدی روشن حاضر شده و ضمن شنیدن نقطه نظرات حاضرین با ایشان به گفت و گو نشست. 

در این نشست آقای دکتر حامد صابریان، عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان و به عنوان استاد راهبر طرح احمدی روشن نیز به ارائه نقطه نظرات خود پرداخت.

وی یکی از دغدغه های مهم اساتید دانشگاه ها و مراکز پژوهشی را ایفای نقش ملی و کلان در راستای اسناد بالادستی و احساس اهمیت در پیشبرد امور کشور ذکر کرد و به سند امنیت غذایی دانش بنیان (1401-1411) پرداخت.

این عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی یکی از مقوله های مهمی که در این سند آمده است را کاهش ضایعات کشاورزی از 30 درصد به 15 درصد در انتهای سند ذکر کرد و افزود: 30 درصد ضایعات یعنی هدر رفت 30 درصد نهاده های گران قیمت؛ یعنی هدر رفت 30 درصد آب کشاورزی که اگر کل آب مصرفی بخش کشاورزی را 70 میلیارد متر مکعب لحاظ کنیم، بیش از 20 میلیارد متر مکعب آن از طریق ضایعات هدر می رود؛ آن هم در وضعیتی که ما بحران آب داریم.

وی ادامه داد: با این حال و با جلساتی که با جهاد کشاورزی داشته ایم به نظر می رسد که حتی این آمار 30 درصد هم مبنای مشخصی ندارد و صحت آن زیر سوال است! از طرفی از 10-15 سال گذشته که اینجانب در کسوت دانشجویی بودم به خاطر دارم که آمار ضایعات کشاورزی همین حدود اعلام می شد.

صابریان افزود: این موضوع برای ما دغدغه است و بر همین اساس، در جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، گروه پژوهشی مدیریت ضایعات کشاورزی را تأسیس کردیم و قصد داریم با همکاری هسته هوش مصنوعی واحد، ابتدا نقشه های پهنه بندی ضایعات محصولات مهم کشاورزی کشور را به تفکیک استان ها جمع آوری سپس مؤلفه های مهم و مؤثر بر ضایعات را شناسایی نموده و میزان تحقق سند را بر اساس واقعیات پیش بینی کنیم تا براساس آن، دستگاه های مسؤول، اقدامات اصلاحی را انجام دهند.

وی خطاب به دکتر دهقانی فیروز آبادی عنوان کرد: جنابعالی در زمانی در زمانی که مسؤولیت ریاست جهاد دانشگاهی را بر عهده داشتید، شعار "جهاد دانشگاهی زیست بوم نوآوری نخبگان ایران" را ارائه کردید و ما نیز معتقدیم که با توجه به ظرفیت شبکه ای بودن جهاد دانشگاهی در سراسر کشور و ارتباط مناسبی که با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان دارد، توانایی انجام این کار را با استفاده از ظرفیت نخبگان کشور دارد و نیاز به حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری وجود دارد. مهمتر آنکه، با شفاف شدن آمار ضایعات در مناطق مختلف کشور، زمینه ورود شرکت های دانش بنیان جهت کاهش ضایعات یا فرآوری آن ها و تولید ترکیبات ارزشمند غذایی، که عمدتاً وارداتی نیز هستند، فراهم می شود. 

دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی در این دیدار و پس از شنیدن نقطه نظرات 10 تن از حاضرین، ضمن تأکید بر حکمرانی عالمانه در اداره کشور تصریح کرد: عدالت تقسیم عادلانه فرصت ها است و هر کس توانمندی بیشتری برای استفاده از فرصت ها را دارد موفق تر است. ما در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان کوشیدیم تا دو نگرش، یکی توجه به افراد ویژه و دیگری اصلاح کلان ساختارهای غیر متمرکز و پراکنده را دنبال کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود، پیگیری موضوع مطرح شده در رابطه با ضایعات کشاورزی را در معاونت علمی مطرح نمود و در ادامه موضوع هوش مصنوعی را به معنای فناوری فکر کردن و اندیشیدن و تصمیم‌گیری دانست و گفت: هوش مصنوعی به زودی جای مغز انسان را خواهد گرفت و بزرگترین شکاف اجتماعی و اقتصادی را به وجود خواهد آورد و کشورهای دنیا را به  دو بلوک اربابان و رعیت ها تقسیم خواهد کرد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به تصویب سند ملی هوش مصنوعی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم در زمینه هوش مصنوعی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا باشیم باید با تعریفی درست از آن، این موضوع را نه آنقدر کوچک کنیم و نه آنقدر بزرگ که قابل دسترسی نباشد لذا برای ورود و رشد در عرصه باید سازمان ملی هوش مصنوعی کوچک اما چابک داشته باشیم.


نظر شما :