کسب دانش فنی تولید انواع محصولات با ارزش افزوده بالا از بلوط

۰۱ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۲۳ کد : ۷۳۶۸۰ عمومی تاپ خبر
تعداد بازدید:۵۱
کسب دانش فنی تولید انواع محصولات با ارزش افزوده بالا از بلوط

میوه بلوط علاوه بر مواد مغذی ازقبیل نشاسته، پروتئین، چربی و فیبر، منبع خوبی از مواد معدنی و ترکیبات فعال زیستی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که باعث فراسودمندی آن می‌شود؛ یعنی علاوه بر تأمین مواد غذایی، موجب ارتقاء سلامتی مصرف‌کننده نیز می‌گردد. میوه درخت بلوط در صنایع داروئی به عنوان قابض و ضد اسهال کاربرد دارد. تحقیقات زیادی، تاثیر آنتی اکسیدانی ترکیبات بلوط (مخصوصا تانن) را گزارش کرده اند.

بلوط به عنوان یک محصول کم ارزش، به صورت تجاری برای استخراج تانن مورد استفاده قرار می گیرد. تانن استخراجی از بلوط دارای کاربردهای متعددی از قبیل تخمیر، چرم و دباغی، صنایع آرایشی و داروئی (کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون، آنتی اکسیدان در غذا و دارو، نگهدارنده طبیعی) می باشد. علاوه بر این، تانن ها به عنوان عامل مستعد و مهمی برای جلوگیری از خوردگی فلزات و همچنین موثر در تصفیه آب شناخته شده اند.

با توجه به ارزش تغذیه ای بلوط و میزان تولید قابل توجه آن در کشور از یک طرف و ضایع شدن عمده آن به علت عدم صنعتی شدن از طرف دیگر، فرآوری و تولید محصولات ارزشمند از این میوه تاریخی، اهمیت پیدا می کند.

با حمایت بنیاد ملی نخبگان، دانش فنی تولید انواع محصولات با ارزش افزوده از بلوط توسط گروه پژوهشی «فرآوری پسماند و ضایعات کشاورزی» جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان کسب شده است و در حال حاضر، سه محصول آرد و پرمیکس آرد (با هدف کاربرد در صنایع نانوایی و کیک و شیرینی) و عصاره تاننی بلوط (با هدف کاربرد در صنایع غذایی، داروئی و چرم و ...) در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده است.

کلید واژه ها: چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی


نظر شما :