نشست تخصصی "اهمیت نیازسنجی و مخاطب شناسی در برنامه ریزی فرهنگی" برگزار شد

۱۶ مهر ۱۴۰۳ | ۰۹:۵۴ کد : ۷۶۲۸۳ فرهنگی
تعداد بازدید:۳۵
با همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان و معاونت فرهنگی–اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان، نشست تخصصی "اهمیت نیازسنجی و مخاطب شناسی در برنامه ریزی فرهنگی"در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
نشست تخصصی "اهمیت نیازسنجی و مخاطب شناسی در برنامه ریزی فرهنگی" برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، با همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان و معاونت فرهنگی–اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان، نشست تخصصی "اهمیت نیازسنجی و مخاطب شناسی در برنامه ریزی فرهنگی" با حضور جمعی از مدیران فرهنگی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری و معاونان و مدیران فرهنگی دانشگاه های منطقه شش کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این نشست تخصصی دکتر غلامرضا قجاوند مدیر گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی واحد به عنوان سخنران به بیان چند جمله از فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در اهمیت فرهنگ و کار فرهنگی پرداخت و تأکید کرد مقام معظم رهبری در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس با ایشان که چهارم مهرماه امسال برگزار شد فرمودند پرچم نفوذ فرهنگی و سبک زندگی دشمن نباید در داخل کشور برافراشته شود.

قجاوند لازمه انجام یک کار خوب فرهنگی را داشتن نگاه علمی و تخصصی به مقوله فرهنگ ارزیابی نموده و افزود: باید فکر کنیم چرا با اینکه ساعت ها صرف برنامه ریزی و اجرای برنامه های فرهنگی می شود و بودجه برای آنها صرف می شود ولی بخشی از برنامه های فرهنگی اثر بخش نیستند و به نتایج مدنظر نمی رسند چون مخاطب شناسی و نیازسنجی به عنوان گام اول و مهم برنامه ریزی فرهنگی انجام نمی شود یا اگر هم انجام می شود به آن نگاه علمی و تخصصی نمی شود.

مدیر گروه نیازسنجی مطالعات فرهنگی واحد از نیازسنجی و مخاطب شناسی به عنوان زیرساخت یک برنامه ریزی فرهنگی خوب نام برد و به تشریح اهمیت آن پرداخت و در ادامه در خصوص مراحل دوازده گانه برنامه ریزی فرهنگی عنوان کرد: با اشاره به چند فرهنگی بودن دانشگاه ها خصوصاً دانشگاه های بزرگ و مادر، کار فرهنگی بدون نیازسنجی و مخاطب شناسی مانند پا گذاشتن در یک اتاق تاریک است همچنین کار فرهنگی بدون نیازسنجی و مخاطب شناسی، باعث هدر دادن بودجه و انرژی نیروی انسانی است.

وی از مخاطب، موضوع و قالب به عنوان عناصر اصلی فعالیت های فرهنگی نام برد و در ادامه به بیان و تشریح مدل های نیازسنجی فرهنگی پرداخت.

 


نظر شما :