چاپ مقاله پژوهشگر جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در دوماهنامه علمی-پژوهشی پژوهش نفت

۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۱۳:۲۱ کد : ۷۶۵۳۶ پژوهشی تاپ خبر
تعداد بازدید:۳۴
مقاله پژوهشگر مرکز شیمی و مهندسی شیمی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در دوماهنامه علمی-پژوهشی پژوهش نفت به چاپ رسید.
چاپ مقاله پژوهشگر جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در دوماهنامه علمی-پژوهشی پژوهش نفت

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، مقاله ای تحت عنوان " مدل‎سازی CFD جهت بررسی توزیع بودارکننده در خط لوله شبکه گاز و بهینه‌سازی شرایط عملیاتی "در سی و چهارمین دوره دو ماهنامه علمی-پژوهشی پژوهش نفت به چاپ رسید. این مقاله توسط نوید ناصری مدیر مرکز شیمی و مهندسی شیمی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان نگارش شده است.

ناصری درباره این مقاله اظهار کرد: گاز طبیعی تصفیه‌شده، به‌خودی‌خود فاقد بو است. لذا در صورت نشت از خطوط لوله یا دستگاه‌های مصرف‌کننده صنعتی و خانگی خطرات زیادی به دنبال خواهد داشت. بنابراین با تزریق ماده بودارکننده به جریان گاز طبیعی و یا گاز مایع، از آن به عنوان یک ماده هشداردهنده استفاده می‌شود.

وی افزود: ساختار دستگاه‌های تزریقی به این شکل است که ماده بودارکننده موجود در مخزن دستگاه، توسط یک پمپ تزریق با فشار بیشتر از فشار گاز به داخل آن تزریق می شود. حجم ماده تزریقی به سرعت پمپ بستگی دارد. لذا یک سیستم کنترل قادر است متناسب با حجم گاز عبوری از ایستگاه، سرعت پمپ را تغییر دهد. یکی از مشکلاتی که این نوع از سیستم‌ها با آن مواجه هستند معمولاً عدم توزیع یکنواخت و پیوسته ماده بودارکننده در خط لوله می‌باشد. از جمله عوامل مؤثر بر عدم توزیع یکنواخت بودارکننده می‌تواند به عملکرد نامناسب سیستم تزریق، میزان دما و فشار گاز، جذب سطحی بودارکننده روی دیواره لوله، اکسیداسیون بودارکننده، وجود رطوبت در گاز و نوع بودارکننده اشاره کرد.

مدیر مرکز شیمی و مهندسی شیمی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان عنوان کرد: تاکنون مطالعات زیادی در خصوص انواع بودارکننده‌ها، روش‌های بودار کردن گاز، تجهیزات بودار کننده، ساختار شیمیایی بودارکننده‌ها و بهینه‌سازی و اتوماسیون تجهیزات بودارکننده انجام شده است، اما درخصوص چگونگی توزیع و پخش ماده بودارکننده داخل خط لوله تحقیقات انگشت‌شماری انجام شده است. بدین منظور در این مقاله پس از ارائه روش سنجش بودارکننده، معادلات حاکم جهت آنالیز دینامیک سیالات محاسباتی ارائه شده و در ادامه نتایج حاصل از مدل سازی تفسیر شده‎اند. مدل‎سازی تحت شرایط مختلف تزریق و در ظرفیت‎های مختلف ایستگاه تحت شرایط مختلف دما و فشار انجام شده و در انتها راهکارهایی جهت بهینه سازی عملکرد سیستم ارائه شده است.


نظر شما :