پیشرفت طرح کسب دانش فنی تولید انواع محصولات با ارزش افزوده از بلوط

۲۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۷ کد : ۵۹۸۳۴ پژوهشی تاپ خبر
تعداد بازدید:۲۰۴
معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان پیشرفت چشمگیری در اجرای طرح کسب دانش فنی تولید انواع محصولات با ارزش افزوده از بلوط داشته است.
پیشرفت طرح کسب دانش فنی تولید انواع محصولات با ارزش افزوده از بلوط

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، دکتر حامد صابریان مدیر مرکز خدمات تخصصی مهندسی کشاورزی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان اظهار کرد: وسعت بسیار زیاد جنگل‌های ارزشمند بلوط ایران (حدود 4.5 میلیون هکتار) مخصوصاً در مناطق محروم، علاوه بر ایجاد یک محیط‌زیست منحصربه‌فرد، می‌تواند فرصت مناسبی را برای ساکنین آن مناطق فراهم آورد. زیرا میوه بلوط حاوی مقادیر قابل‌توجهی نشاسته، پروتئین، چربی، فیبر، تانن و ترکیبات فنولی است و مصرف طولانی‌مدت این میوه به‌عنوان یک منبع مهم تغذیه‌ای مردم پیرامونی طی سالیان متمادی، مبین ارزش تغذیه‌ای آن است.

صابریان افزود: با وجود کارخانه‌های بزرگ فرآوری بلوط و شاه‌ بلوط در دنیا و تولید فرآورده‌های متنوع از آن، هنوز در کشور اقدام جدی در این راستا صورت نگرفته است.

وی گفت: تولید آرد بلوط و فرآورده‌های غذایی متعدد از آن (از قبیل کمپلکس های آماده جهت کاربرد در کیک و نان) و همچنین تولید تانن به‌عنوان یکی از مواد اولیه مهم در صنایع غذایی، داروئی و چرم و دباغی، نه‌تنها موجب ایجاد ارزش‌ افزوده برای این میوه جنگلی می‌گردد بلکه موجب ایجاد اشتغال پایدار برای ساکنین و تغییر شغل برخی از آن‌ها از (تخریب درختان) تجارت چوب به سمت تجارت میوه بلوط می‌گردد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی مهندسی کشاورزی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان ادامه داد: قیمت جهانی آرد بلوط (به‌عنوان آرد بلوط و آرد بلوط بدون گلوتن) در محدوده 5-7 دلار به ازای کیلوگرم است و قیمت تانن با درجه غذایی و داروئی نیز در محدود 10-30 دلار به فروش می‌رسد. بنابراین، ارزش‌ افزوده این محصولات نسبت به حالت فعلی که بلوط عمدتاً هدر می‌رود یا به مصرف دام می‌رسد، بسیار بالاست.

وی با اشاره به اینکه این محصولات می‌توانند بازار مناسبی در داخل کشور داشته باشد و علاوه براین، بازار صادراتی مناسبی را نیز از آنِ خود کنند اضافه کرد: در حال حاضر، آرد تلخی زدایی شده در مقیاس آزمایشگاهی و با استفاده از روش های مختلف در جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان تولید شده است و بهینه سازی استخراج تانن از ضایعات پوست و جفت بلوط نیز در مرحله اجرا می باشد.

کلید واژه ها: بلوط جفت بلوط تانن


نظر شما :