در روز اول گردهمایی معاونان آموزشی جهاددانشگاهی مطرح شد؛

ظرفیت بالای جهاددانشگاهی در حوزه‌ی آموزش‌های مهارتی پزشکی/ توجه به آموزش‌های الکترونیکی

۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۰۸:۴۴ کد : ۱۲۰۵۳ آموزش و کارآفرینی
تعداد بازدید:۸۸۲
روز اول چهل‌وششمین گردهمایی معاونان آموزشی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور در شهر انزلی استان گیلان به میزبانی جهاددانشگاهی استان برگزار شد.
ظرفیت بالای جهاددانشگاهی در حوزه‌ی آموزش‌های مهارتی پزشکی/ توجه به آموزش‌های الکترونیکی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، روز اول (16 مهرماه) این گردهمایی با ارایه‌ی دکتر مهدی سروش معاون فنی مرکز ملی مهارتی و حرفه‌ای آموزش‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با عنوان «گزارش از مرکز ملی مهارت و آموزش‌های حوزه‌ی پزشکی» درباره‌ی روند صدور مجوز و استاندارهای دوره‌های آموزشی مهارتی پزشکی برای حاضران آغاز شد.

                                           توجه به ظرفیت جهاددانشگاهی در حوزه‌ی آموزش مهارت های پزشکی
دکتر سروش اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌هایی که جهاددانشگاهی در راستای استانداردهایی که حوزه آموزش پزشکی دارد و در راستای ضوابط وزارت بهداشت است، استفاده‌ی حداکثری داشته باشیم.
وی با بیان این‌که مرکز ملی آموزش مهارتی از اواخر سال ۹۶ فعال شد، افزود: پس از راه‌اندازی مرکز با تعامل و همکاری جهادگران جهاددانشگاهی، هم‌افزایی خوبی را در راستای منافع کشور داشتیم.
معاون فنی مرکز ملی مهارتی و حرفه‌ای آموزش‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه این مرکز ۴ ماموریت دارد، تصریح کرد: تاسیس و نظارت بر مراکز آموزش‌های مهارتی، صدور مجوز و موافقت بهره‌برداری، تدوین و تصویب استاندارد دوره‌های آموزشی و روابط مرتبط، نظارت بر درخواست‌های اجرای دوره‌ها و مراکز مجری همچنین ارزشیابی گواهینامه‌های خارج از کشور در حوزه‌های مهارتی ماموریت مرکز ملی آموزش مهارتی هستند.
وی با بیان این‌که آموزش‌های حوزه علوم پزشکی چهار نوع است، افزود: آموزش‌های منجر به اخذ مدرک تحصیلی، آموزش مداوم، آموزش ضمن خدمت و آموزش حوزه‌ی مهارتی که مرکز ملی مهارت راهبری حوزه چهارم را بر عهده دارد.
دکتر سروش گفت: تاکنون ۱۵ واحد جهاددانشگاهی برای راه‌اندازی مرکز دوره‌های آموزشی مهارتی اقدام شده که در صورت تکمیل هر چه سریعتر مدارک، ما هم کمک لازم برای اخذ مجوز را خواهیم کرد.
وی افزود: این ۱۵ واحد جهاددانشگاهی شامل گیلان، خوزستان، مرکزی، لرستان، همدان، پژوهشکده معتمد، فارس، قزوین، قم، ارومیه، علوم پزشکی تهران، سمنان، آذربایجان ‌شرقی، پژوهشگاه ابن‌سینا، خراسان‌جنوبی، پژوهشکده گیاهان دارویی و البرز هستند.
معاون فنی مرکز ملی مهارتی و حرفه‌ای آموزش‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت هدف از برگزاری دوره‌های حرفه‌ای را آموزش مهارت‌های جدید و تقویت مهارت‌های قبلی که در انجام مراقبت‌های مختلف علوم پزشکی کاربرد دارند، عنوان کرد.
دکتر سروش محتوای این دوره‌‌ها را فنون و مهارت‌های جدید عنوان کرد که اخیرا به علم پزشکی افزوده شده است و بسیاری از دانش‌آموختگان در زمینه‌های درمانی، کلینیکی و بالینی می‌توانند از این فنون جدید بهره‌مند شوند و گواهی‌نامه دریافت کنند.
وی ادامه داد: گواهی‌های ارایه‌شده به فراگیران این دوره‌ها حاوی امتیاز آموزش مداوم است، ولی اهمیت این آموزش‌ها بیشتر به کاربردی بودن آن‌هاست و فراگیری که این مهارت را می‌گذراند و موفق به دریافت مدرک حرفه‌ای می‌شود، مجاز است که آن فعالیت را به انجام برساند.
این پنل با پرسش‌وپاسخ بین معاونان آموزشی جهاددانشگاهی با دکتر سروش پایان یافت.

                                                                                              اهمیت یادگیری الکترونیکی
پنل دوم این گردهمایی با ارایه‌ی مهندس عزیز آشنا معاون آموزشی جهاددانشگاهی تهران ادامه یافت.
در این پنل که با عنوان «کارگاه آموزش‌های الکترونیکی» بر تغییر پارادایم‌ دنیا سخن به میان آمد، بر آموزش و اهمیت یادگیری الکترونیکی تاکید شد.
پیشنهاد طرح ایجاد یک مرکز منسجم با هم‌افزایی حداکثری بین واحدها در این زمینه با پرسش‎وپاسخ بین معاونان آموزشی بررسی شد.

در ادامه، «نرم‌افزار رویش» با ارایه‌ی مهندس عبدالحی مدیرکل توسعه‌ی فناوری اطلاعات جهاددانشگاهی نیز عنوان پنل سومی بود که با بررسی مشکلات و رفع اصلاحات پیرامون آن، مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

 کمیسیون آموزش عالی ویژه‌ی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جهاددانشگاهی نیز در حاشیه‌ی روز اول این گردهمایی با ارایه‌ی دکتر غفوریان مدیرکل امور آموزشی این نهاد برگزار شد.


گفتنی است،  مهندس ذبیح الله قجاوند معاون آموزشی واحد صنعتی اصفهان نیز در چهل‌وششمین گردهمایی معاونان آموزشی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی حضور دارد.

این گردهمایی تا پنج‌شنبه (18 مهرماه) ادامه دارد.

 


نظر شما :