دبیر علمی همایش شعر عاشورایی " سوگ خوانی مهر " :

ارسال ۳۰۰ اثر ادبی از ۱۰۰ شاعر آئینی کشور

۰۲ آبان ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۴ کد : ۱۲۴۶۴ فرهنگی
تعداد بازدید:۶۶۴
دبیر علمی همایش شعر عاشورایی " سوگ خوانی مهر " در آئین پایانی شعر عاشورایی " سوگ خوانی مهر "،  گفت : بیش از ۳۰۰ اثر از ۱۰۰ شاعر آیینی از ۲۳ استان کشور  و لاس وگاس امریکا  و کشور افغانستان،  به دبیرخانه همایش شعر عاشورایی" سوگ خوانی مهر " ارسال شد و درنهایت ۱۸ اثر برگزیده شد.
ارسال ۳۰۰ اثر ادبی از ۱۰۰ شاعر آئینی کشور

  به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، دبیر علمی همایش شعر عاشورایی " سوگ خوانی مهر " گفت : درابتداتصمیم بر برگزاری همایش در سطح شهر اصفهان بود، ولی با اعلام فراخوان عمومی شعرعاشورایی آثار مختلفی از شاعران سراسر کشور به دبیرخانه  این همایش رسید و همایش در سطح کشوری برگزار شد.

دکتر سید مجتبی حسینی  تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ اثر از ۱۰۰ شاعرآیینی به دبیرخانه این همایش در فرصت مقرر ارسال شد به نحوی که حتی یک اثر از کشورافغانستان و یک اثر از ایالت لاس وگاس آمریکا توسط یک شهروند ایرانی به دبیرخانه ارسال شد و از نگاهی می توان گفت، همایش شکل بین المللی به خود گرفت.

وی با اشاره به اینکه  از ۲۳ استان کشور اثر ارسال شده خاطرنشان کرد: آثار در سه مرحله توسط هیئت داوران ارزیابی شد  

و محدوده سنی شاعرانی که آثار ارسال کرده اند از ۱۶ تا۷۰ سال است که نشان از طیف گسترده علاقه مندان به اباعبدالله الحسین(ع) است. 

وی با بیان این مطلب که 80 درصد قالب شعرهای ارسالی به شکل سنتی است،  افزود: از اهداف همایش، نخست عرض ادب وارادت به پیشگاه سیدالشهدا(ع)، ترویج صحیح عاشورایی ، شناخت استعدادهای جوانان و هم افزایی کارایی شعر و بنیان نهادن بر آئین " سوگ خوانی مهر " برای سال های بعد است.

این استاد شعر آیینی در قسمت دیگری از سخنان خود  ابراز کرد: من معتقدم مضامین عاشورا چند طیف شاعر را به سمت خود جذب می کند، نخست دسته افرادی که روایتگر تاریخی واقعه عاشورا هستند، مانند  مرحوم محتشم کاشانی

 گروه دوم شاعرانی که رنگ و بویی عرفانی و اجتماعی به وقایع کربلا می زنند، مانند عمان سامانی و نیر تبریزی. 

وی ادامه داد: گروه سوم شاعرانی که مضامین عاشورا را نه به قصد ستایش و سوگواره،  بلکه به قصد برداشت ادبی از وقایع کربلا هستند.

وی، گروه چهارم افرادی بر شمرد که از مضامین عاشورا، بازار مکاره ای ایجاد کرده به قصد نان وزر، شعر می سرایند.

 

 


نظر شما :