با حضور استاندار اصفهان در کارگروه اقتصاد مقاومتی استان:

پروژه« دستگاه حذف نیترات از آب » جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان تشریح شد

۰۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۱ کد : ۲۰۵۲۱ پژوهشی تاپ خبر
تعداد بازدید:۶۲۹
پروژه تحقیقاتی « دستگاه حذف نیترات از آب » جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در کارگروه اقتصاد مقاومتی استان اصفهان به ریاست  استاندار، تشریح شد.
پروژه« دستگاه حذف نیترات از آب » جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان تشریح شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، در آستانه چهلمین سالگرد تاسیس این  واحد، یکی از ده ها پروژه تحقیقاتی  به ثمر نشسته پژوهشگران جوان واحد صنعتی اصفهان به دعوت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان در کارگروه اقتصاد مقاومتی استان توسط مهندس مرتضی تیموری رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان و مهندس نوید ناصری مدیر گروه شیمی این واحد تشریح شد.

از جمله شاخصه های این پروژه تحقیقاتی نیاز ضروری استان به تامین آب شرب سالم برای ساکنین غرب استان، بومی بودن کامل دانش و مراحل ساخت این دستگاه و هزینه  بسیار پایین دستگاه نسبت به روش ها و راهکارهای موجود حذف نیترات از آب در سطح جهان است.

درابتدا رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در حضور استاندار اصفهان ابراز کرد:  بیش از چهل سال است که از عمر با برکت جهاددانشگاهی در کشور می گذرد و بیش از سی سال است که واحد صنعتی اصفهان در زمینه آب به صورت تخصصی فعالیت و تحقیق  می کند، درهمین رابطه بالغ بر 200 پروژه تحقیقاتی، مطالعاتی و اکتشاف در حوزه آب تا کنون انجام داده است.

مهندس مرتضی تیموری افزود: تمرکز بر آبیاری مدرن در مراکز صنعتی بزرگ چون فولاد مبارکه و پالایشگاه ها، توجه به بحث آبیاری زیر سطحی و مطالعات بر امر آب های ژرف  و تصفیه و بازچرخانی آب از دیگر اقدامات این واحد است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان اذعان کرد: در حال حاضر با توجه به نیاز مبرم استان به حذف نیترات از آب بمنظور تامین آب شرب سالم، آمادگی کامل برای طراحی، ساخت و استقرار دستگاه حذف نیترات از آب را داریم .

، مدیر پروژه حذف نیترات از آب گفت: این دستگاه در سیستم های تصفیه آب بمنظور کاهش بار آلودگی نیترات از آب آشامیدنی، به روش نانو فیلتراسیون غشایی، کاربرد دارد.

نوید ناصری افزود: در این روش موفق شدیم 95 در صد از آلودگی نیترات آب را برطرف کنیم و این روش نسبت به روش های متداول مانند اسموز معکوس و رزین تبادل یونی در حذف نیترات، از راندمان بالاتری برخوردار است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی شیمی و مهندسی شیمی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، 24 تیر ماه در این جلسه، تصریح کرد: پروژه ی تصفیه‏ ی آب‏ های آلوده به نیترات و ایجاد فن‏آوری مناسب و کارآمد به منظور کاهش آلودگی نیترات آب‏ های آشامیدنی، با رویکرد صنعتی کردن نمونه آزمایشگاهی، در این مرکز ساخته و تولید شد.

ناصری توضیح داد: در جریان استفاده از سموم و کودهای نیتراته و شیمیایی در زمین‏ های کشاورزی، به مرور زمان این خاک‏ های آلوده شسته شده و آب‏ های زیرزمینی، به نیترات آلوده می شود، این موضوع از لحاظ زیست‏ محیطی بسیار حائز اهمیت بوده و این نیترات باید در آب شرب حد مجاز داشته باشد.

وی عنوان کرد: اهمیت موضوع بر این است که نیترات برای سلامتی کسانی که آب آلوده به نیترات را استفاده می‏ کنند مضر است و به مرور زمان دچار یک سری اختلالات می ‏شوند.

ایشان کاهش هزینه های ساخت دستگاه و بهره ‏برداری آسان را نسبت به سایر روش های تصفیه از مزایای این روش نسبت به روش‏ های موجود عنوان و خاطر نشان کرد: استان اصفهان با نظارتی که شرکت آبفا در چاه‏ های تأمین آب شرب دارد، چنانچه آب چاهی به نیترات آلوده باشد به روش نانوفیلتراسیون آلودگی آب به نیترات را تا رسیدن به حد مجاز، کاهش می‏ دهیم.

ناصری افزود: برای طراحی نهایی این دستگاه قریب به دو ماه زمان و برای ساخت تکمیلی و استقرار این دستگاه در محل های مورد نیاز حدود 4 تا 6 ماه زمان نیاز هست و براساس راندمان پیش بینی شده دستگاه و طبق آمار آب و فاضلاب استان، هردستگاه قابلیت تامین آب سالم برای 600 خانوار است.

گفتنی است؛ در این جلسه  رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مدیران دستگاه های اجرایی استان و دکتر محب استاد تمام مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان مشاوره علمی این پروژه حضور داشتند.

 

 

 

 


نظر شما :