توسط معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان انجام شد:

انعقاد قرارداد پژوهشی با شرکت سهامی آب منطقه ای اصفهان

۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۲ کد : ۲۶۵۰۸ پژوهشی
تعداد بازدید:۶۵۶
مرکز شیمی و مهندسی شیمی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان قرارداد پژوهشی با عنوان امکان سنجی استفاده از مواد ته نشین کننده غیر مضر به منظور تسریع کاهش کدورت آب سد چم‌آسمان با شرکت سهامی آب منطقه ای اصفهان منعقد کرد.
انعقاد قرارداد پژوهشی با شرکت سهامی آب منطقه ای اصفهان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، معاون پژوهشی این واحد اظهار کرد: میزان کدورت در حوادث غیرمترقبه مانند باران­های سیلآسا و آب و هوای طوفانی به حداکثر مقدار خود می‌رسد و باعث ایجاد مشکلاتی در تأمین آب تصفیهخانه ها خواهد شد.

ابوذر پور مدنی ادامه داد: برخی بارش های فصلی موجب ایجاد جریانهای سیلابی همراه با گل و لای و ذرات کلوئیدی می‌شوند، این سیلاب‌ها از طریق آبریزها وارد حوضچه های تصفیه آب شده و سبب افزایش شدید مقدار کدورت آب می‌شود.

معاون پژوهشی واحد صنعتی اصفهان تصریح کرد: این مقدار در بعضی از نواحی کوهستانی حتی به مقدارهای بالاتر از NTU 100،000 نیز می‌رسد و حتی می‌تواند به مدت یک هفته در این مقدار بالا باقی بماند، بنابراین، کاهش سریع کدورت در این موارد برای تأمین آب شرب منطقه، با توجه به بحران آب موجود در کشور و به خصوص استان اصفهان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: به منظور کاهش مقدار کدورت آب، مطالعات و پژوهش های مختلفی در شرایط اقلیمی متفاوت انجام گرفته است، در این تحقیق تلاش بر این است تا مواد منعقد کننده به منظور کاهش کدورت آب منطقه در شرایط اضطراری تا رسیدن به حد قابل قبول (حداکثر  NTU500) در مقیاس آزمایشگاهی بررسی شده و در نهایت بهترین ماده از نظر کارآیی ، مسائل اقتصادی و محیط زیستی و مقدار تزریق در  شرایط مختلف بدست آید.

پورمدنی عنوان کرد: هدف از انجام این طرح، کاهش کدورت آب آشامیدنی در فرایند تصفیه آب از مقادیر بالا تا حد کدورتNTU  500-200 است، در صورت استفاده از مواد منعقدکننده معدنی با توجه به وجود فلزات سنگینی مانند آلومینیوم و آهن، به دلیل بالابودن میزان کدورت، مقدار مصرف این مواد افزایش خواهد یافت که سبب ایجاد مشکلاتی در سلامتی انسان خواهد شد

وی گفت: بنابراین بکارگیری روشهای کارآ و یا حتی استفاده از مواد غیرمضر برای ته نشینی سریع رسوبات از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون پژوهشی واحد صنعتی اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: براین اساس، مرکز شیمی و مهندسی شیمی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان قرارداد پژوهشی با عنوان امکان سنجی استفاده از مواد ته نشین کننده غیر مضر به منظور تسریع کاهش کدورت آب سد چم‌آسمان با شرکت سهامی آب منطقه ای اصفهان منعقد کرد.


نظر شما :