توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان:
پنجمین دوره سلسله نشست های «موانع توسعه گرشگری الکترونیکـ » برگزار شد
به گزارش معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان 13 دیماه پنجمین دوره سلسله نشستهای صنعت گردشگری با موضوع« موانع توسعه گردشگری الکترونیک «، بصورت بر خط، توسط سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی این واحد برگزار شد.
معاون آموزش و پژوهش مرکز علمیکاربردی سیتیسنتر، با بیان مفهوم گردشگری الکترونیک به معنای سفر و گردشگری در بستر تجارت الکترونیک گفت: گردشگری الکترونیک، ابزارهای گردشگری را برای ما مهیا میکند و گردشگری مجازی تنها بخشی از این ابزارهاست، همچنین عوامل متعددی به ما اجازه نمیدهد تا در طول عمر همه جهان را مشاهده کنیم و گردشگری مجازی به ما این امکان را میدهد در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه بتوانیم مکانهای بیشتری را به صورت مجازی مشاهده کنیم.
فریبا یوسفی، ایام شیوع بیماری کرونا را فرصتی برای تقویت زیرساختهای گردشگری الکترونیک دانست و عنوان کرد: از آنجایی که در طول شیوع این بیماری وضعیت مالی مردم دستخوش مشکلات اقتصادی قرار گرفته، یکی از شاخصههای مهم در گردشگری، هزینه سفرها بعد از پایان همه گیری کرونا است. پیشبینی میشود مردم در آن زمان سفرهای گران قیمتی را انتخاب نخواهند کرد و گردشگری الکترونیک می تواند با برنامهریزی صحیح، سهم ویژهای از این بازار را به خود اختصاص دهد.
همچنین محسن قاسمی مشاور بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری ضمن توصیه به فعالین گردشگری در خصوص تولید محتوا اظهار داشت: برای جلوگیری از تکراری شدن یک مکان برای گردشگران باید قدمهای جدی برداریم تا سفرهای متناوب شکل بگیرد، این اقدام میبایست با تولید محتوا به خصوص تولید ویدیو انجام پذیرد.
وی افزود: یکی از مشکلات حوزه گردشگری عدم آگاهی از رفتار مخاطب است که این امر در فضای مجازی به راحتی قابل تحلیل و بررسی است و برای رسیدن به اهداف میبایست محتواها متناسب با مخاطب و فضای بارگزاری آن، تولید شود.
در این نشست مدیر گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی واحد صنعتی اصفهان، با دسته بندی عوامل مهم عدم تحقق گردشگری الکترونیک به ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی-اجتماعی و زیر ساختی اظهار کرد: عوامل فرهنگی-اجتماعی در بحث گردشگری میبایست به صورت جدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. مقاومت فردی و سازمانی در مقابل تغییر زندگی به سمت دیجیتالی شدن یکی از عوامل فرهنگی-اجتماعی گردشگری الکترونیک است که باید فرهنگ سازی شود.
غلامرضا قجاوند، موانع فرهنگی-اجتماعی عدم تحقق گردشگری الکترونیک را به دو بخش عوامل خاص و عوامل عام تقسیم کرد و عنوان کرد: در بخش عوامل عام همه مشکلات فرهنگی موجود در تحقق دولت الکترونیک و نیز تجارت الکترونیک، به گردشگری الکترونیک تعمیم داده میشود و در بخش خاص مشکلات فرهنگی در گردشگری سنتی مانند توجه بیشتر به شکل گردشگری نسبت به محتوای آن، به گردشگری الکترونیک هم تعمیم یافته است.
وی ضعف در بازاریابی، وقوع تأخر فرهنگی، ضعف در مدیریت فرهنگی، فرهنگ فردی و سازمانی آغشته به محافظه کاری و مقاومت با تغییر و تحول، کثرت نگری فکری در سیاست گذاری گردشگری، از دیگر عوامل فرهنگی-اجتماعی عدم تحقق گردشگری الکترونیک دانست و افزود: تغییر ذائقه فرهنگی مردم به صورت بخشنامهای و ناگهانی امکان پذیر نیست بلکه باید از سیاستهای تشویقی به صورت تدریجی، هدفمند، مستمر و منظم استفاده کرد.
نظر شما :