وقتی دیرباورها هم باور کردند:

موفقیت مرحوم کاظمی و جوانان همکار او در سلول‌های بنیادی در سخنرانی رهبر انقلاب

۲۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۵ کد : ۲۶۷۷۰ عمومی تاپ خبر
تعداد بازدید:۵۴۹
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از افرادی که هر کار بزرگ در کشور را انکار می‌کنند، به سوابقی از این انکارها در مقابل پیشرفت‌های علمی اشاره و خاطرنشان کردند: سال‌ها قبل وقتی جوانان کشور دستگاه‌های سانتریفیوژ را درست کرده بودند، عده‌ای نامه نوشتند که مبادا فریب این ادعاها را بخورید، همچنین پس از موفقیت مرحوم کاظمی و جوانان همکار او در سلول‌های بنیادی پیغام‌های مشابهی داده شد اما آن پیشرفت‌ها واقعاً قابل‌باور بود و پس‌ازآن نیز پیشرفت‌ها ۱۰ برابر شد.
موفقیت مرحوم کاظمی و جوانان همکار او در سلول‌های بنیادی در سخنرانی رهبر انقلاب

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ( 19 دی‌ماه) در بخشی از بیانات خود به مناسبت چهل و سومین سالگرد قیام ۱۹ دی مردم قم علیه رژیم ستم‌شاهی در سال ۱۳۵۶، در یک سخنرانی زنده و تلویزیونی با مردم با تشکر از وزارت بهداشت و دست‌اندرکاران تولید واکسن آزمایش‌شده برای مقابله با کرونا، این واکسن را مایه افتخار و عزت کشور خواندند و با انتقاد از افرادی که هر کار بزرگ در کشور را انکار می‌کنند، به سوابقی از این انکارها در مقابل پیشرفت‌های علمی اشاره و خاطرنشان کردند: سال‌ها قبل وقتی جوانان کشور دستگاه‌های سانتریفیوژ را درست کرده بودند، عده‌ای نامه نوشتند که مبادا فریب این ادعاها را بخورید، همچنین پس از موفقیت مرحوم کاظمی و جوانان همکار او در سلول‌های بنیادی پیغام‌های مشابهی داده شد اما آن پیشرفت‌ها واقعاً قابل‌باور بود و پس‌ازآن نیز پیشرفت‌ها ۱۰ برابر شد.

البته این اولین بار نیست که رهبر معظم انقلاب به توان محققان داخلی تأکید می‌فرمایند:
«من به یاد دارم وقتی‌که این سانتریفیوژهای ما مشغول کارشده بود و جوانان و دانشمندان ما توانسته بودند این‌ها را راه بیندازند و مسئولان وقت؛ رئیس‌جمهور و دیگران خبرش را گفتند، تعدادی از فیزیکدان‌های دانشگاهی که مردمان خوب و بسیار سالم و صادقی هم هستند، بعضی‌شان هم من را می‌شناسند، به من نامه نوشتند، که آقا! مبادا اینها را باور کنید! چنین چیزی اتفاق نیفتاده و ممکن نیست! حاضر نبودند باور کنند؛ قبول کنند. این، همان تلقین است. تا غربی‌ها؛ آژانس و دیگران، خودشان آمدند نگاه کردند، تصدیق کردند، اعتراف کردند که چنین چیزی را باور نمی‌کردند در ایران به وجود بیاید، آن وقت دیگران؛ دیرباورها، در داخل کشور باور کردند.
عین همین قضیه در مورد سلول‌های بنیادی به وجود آمد. بنده چندبار پیشرفت‌های سلول‌های بنیادی را در چند سخنرانی بر زبان آورده بودم. از دانشمندان کشور و از بعضی از دانشگاه‌ها به من نامه نوشتند: آقا! این قضیه را شما این‌قدر نگوئید، این واقعیت ندارد؛ این جور نیست! اینی که میگوئید در سلول‌های بنیادی پیشرفت کرده‌اند و در شبیه‌سازی (کلونینگ) دارند تمرین و کار می‌کنند، باور نکنید؛ چنین چیزی اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد! بعد که گوسفند شبیه‌سازی شده را جلو چشم همه قرار دادند، بعد که در سمیناری که تشکیل دادند، دانشمندان معروف دنیا، زیست‌شناس‌های درجه‌ی یک دنیا آمدند مصاحبه کردند و تصدیق کردند که پیشرفت‌ها، پیشرفت‌های محیرالعقولی است، آن وقت یک عده از دیرباورها باور کردند! »
بیانات رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد 1386/2/25

همچنین رهبری چند روز بعد از دریافت گزارش مربوط به تولید، تکثیر و انجماد سلول‌های بنیادی، توسط مجموعه‌ی رویان جهاددانشگاهی  و مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی ضمن معرفی این کار به‌عنوان کارِ عظیم علمی به این نکته اشاره می‌کنند:
«چند روز قبل گزارشی راجع به تولید و تکثیر و انجماد سلول‌های بنیادی به من دادند. این یک کارِ بسیار عظیم و پیچیده علمی است که در معدودی از کشورهای دنیا انجام‌گرفته است. در کشور ما این کار بی‌سروصدا اتفاق افتاده و هنوز اعلان هم نشده است. به نظر من اهمیت این کار کمتر از کار هسته‌ای که ما کردیم، نخواهد بود. این کار در آینده پزشکی دنیا ارزش زیادی دارد و دنیا از آن به عنوان یک انقلاب پزشکی نام می‌برد. یک گروه جوان مؤمنِ انقلابی و واقعاً جهادی که از همین بچه‌های جهاددانشگاهی هستند، راجع به این مسأله چند سال کارکرده‌اند و به نتایج خوبی رسیده‌اند.»
بیانات  رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت 1382/6/5

گفتنی است مرحوم سعید کاظمی آشتیانی یکی از چهره‌های درخشان علمی ایران به شمار می‌رود که با بنیان‌گذاری پژوهشکده‌ رویان جهاددانشگاهی و توسعه دانش سلول‌های بنیادی، سهم بزرگی در پیشرفت علمی کشور ایفا کرد. به همین دلیل در ۱۳۸۳ از او به عنوان چهره‌ ماندگار کشوری تقدیر شد.


نظر شما :