تولید و تجاری‌سازی « رزین پلیمری مخصوص ترمیم سنگ های مرمریت »

۲۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰ کد : ۲۶۸۳۷ پژوهشی
تعداد بازدید:۸۷۳
 گروه توسعه و فراورش مواد پلیمری جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، موفق به تولید و تجاری‌سازی « رزین پلیمری مخصوص ترمیم سنگ‌های مرمریت » شد.
تولید و تجاری‌سازی « رزین پلیمری مخصوص ترمیم سنگ های مرمریت »

 به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، مهناز شاه زمانی عضو هیئت علمی گروه پژوهشی این واحد و مسئول طرح « رزین پلیمری »، با بیان این مطلب که این پروژه با هدف بهبود خواص رزین‌های داخلی مورد استفاده در صنعت سنگ بویژه سنگ های مرمریت و کاهش معایب آن اجرائی شد، افزود: بوی زیاد و آلودگی محیطی، استحکام پایین و تردی و شکنندگی آن پس از اعمال روی سنگ، قابلیت نفوذپذیری اندک و شدت زردشدگی پس از اعمال، از جمله دلایل کاهش میزان استفاده از رزین های داخلی و افزایش میزان واردات دانست.

وی افزود: فاز تحقیقاتی طرح « رزین پلیمری »،  از اوایل سال 98 در واحد صنعتی اصفهان آغاز و پس از رسیدن به نمونه اولیه آزمایشگاهی، فرایند توسعه طرح از طریق بررسی ویژگی‌ها و خواص مورد انتظار محصول در محیط عملیاتی واقعی و واحدهای مختلف سنگبری انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: پس از اطمینان از ویژگی‌های عملکردی رزین تولیدی با همکاری مرکز خدمات تخصصی شیمی و مهندسی شیمی واحد محصول در فرایند تولید و برنامه فروش قرار گرفت.

عضو هیئت علمی واحد صنعتی اصفهان، تصریح کرد: سنگ های ساختمانی از نظر فاکتورهای مکانیکی به دلیل وجود ترک و حفره دارای خاصیت تردی و شکنندگی هستند. بنابراین لازم است بمنظور ارتقاء مقاومت سنگ و کیفیت ظاهری آن، حفره‌ها و درزهای موجود در سطح سنگ به طور مطلوب و مناسب از رزین پر شود. این کار، بر روی بلوک یا سنگ قبل از ساب خوردن انجام می‌شود. در بازار بین المللی تقریباً هیچ سنگی که دارای حفره و درز باشد (مرمر و حتی گرانیت) بدون استفاده از رزین عرضه نمی شود.

شاه زمانی افزود: رزین های مورد استفاده باید ضریب انبساط طولی و حجمی نزدیک به سنگ داشته باشد، سطح آن پس از استفاده، به راحتی پرداخت شود، پس از مصرف نشست نکرده و از استحکام بالایی برخوردار باشد. همچنین طی مرور زمان از زردشدگی کمتری برخوردار شود. رزین‌های اپوکسی مورد استفاده در صنعت سنگ معمولاً وارداتی هستند، این رزینها در داخل نیز توسط تعدادی از واحدهای مربوط عرضه می‌شود. اما بر اساس صحبت تعدادی از کارفرمایان این حوزه رزین های داخلی عرضه شده در بازار از کیفیت بالایی برخوردار نیست.

وی خاطر نشان کرد: در این طرح معایب نمونه های موجود در بازار برطرف شده و محصول تولید شده در جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، ویژگی های مورد نظر برای استفاده را دارا می باشد و از نفوذ پذیری مناسبی نسبت به نمونه های موجود در بازار برخوردار است.


نظر شما :