توسط معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان:

قرارداد پژوهشی با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو) امضا شد

۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۹۱۸۲ پژوهشی تاپ خبر
تعداد بازدید:۷۲۰
گروه پژوهشی ژئوشیمی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان قراردادی پژوهشی با عنوان« مطالعه و بررسی مقدماتی امکان استفاده از آب های ژرف در حوزه معدنی سنگان» را با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران امضاءکرد.
قرارداد پژوهشی با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو) امضا شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان؛ مدیرگروه پژوهشی ژئوشیمی معاونت پژوهشی این واحد گفت: تأمین آب مورد نیاز عامل مهم در تسریع و راه اندازی افق های برنامه ریزی حوزه معدنی سنگان است .

علی قاسمی بیان کرد: منافع ملی، پایداری امنیت و اشتغال در نواحی شرق کشور ایجاب می کند که رویکرد تأمین و افزایش کاربری آب در صنعت مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: نیاز آبی حوزه معدنی سنگان با توجه به افق تولید کارخانه های منطقه و تامین آب مورد نیاز از مهم ترین چالش پیش رو این حوزه معدنی است.

عضو هئیت علمی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان افزود: بنابراین با توجه به مطرح شدن بحث تامین آب این حوزه معدنی از آب های ژرف و هزینه کلان عملیات اجرایی جهت دستیابی به این حوزه آبی و با توجه به تجربه داخلی و خارجی،  امکان سنجی و پژوهش اولیه در این خصوص و چالش های پیش رو از اهمیت فراوان برخوردارست تا قبل از صرف هزینه فراوان در این حوزه ، پژوهشی مقدماتی صورت گیرد.

قاسمی افزود: برای رفع بحران کم‌آبی، راهکارهای متعددی وجود دارد که یکی از آنها اکتشاف و استفاده از آب‌های غیر متعارف همچون آب های ژرف گسلی برای مصارف مختلف است.

وی توضیح داد: منظور از بهره برداری از منابع آب ژرف، آن دسته از منابع آب عمیق است که تجدید پذیر بوده و به هیچ عنوان مخاطرات زیست محیطی ایجاد نمی کنند، در چرخه هیدرولوژی شرکت داشته و از نظر شیمیایی کیفیت مناسبی دارند، همچنین از نظر عمق نیز بهره برداری از آنها اقتصادی است.

قاسمی عنوان کرد: آب های عمیق در مسیر پهنه های گسلش به ویژه گسل ‏های فعال، یکی از  منابع آب ژرف تجدید پذیر هستند،  در این طرح با استفاده از مطالعات زمین شناسی،چینه شناسی، سنجش از دور و ژئوفیزیک هوایی،  هیدرولوژی و هیدروژئولوژی گسل‌های دارای پتانسیل آب ژرفی در محدوده معدنی سنگان مطالعه شده و نواحی مناسب جهت اکتشاف آب‌های ژرف گسلی معرفی خواهند شد.


نظر شما :