اطلاعات تکمیلی از اجرای طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی توسط جهاددانشگاهی

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۷ کد : ۶۹۰۰ تاپ خبر
تعداد بازدید:۱۲۱۸
بر اساس تفاهم نامه صورت گرفته که بین محمد شریعتمداری وزیر کار، دکترمعصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و دکترحمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی امضا شد، بیش از ۶ هزار زن سرپرست خانوار در ۲۳ استان کشور توسط جهاددانشگاهی توانمندسازی می شوند.
اطلاعات تکمیلی از اجرای طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی توسط جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، توافقنامه اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در 23 استان کشور ۱۴ اردیبهشت‌ماه در راستای اشتغال شش هزار زن سرپرست خانوار بین وزیر کار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و رئیس جهاددانشگاهی در پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری مبادله‌ شد.

خوداشتغالی زنان سرپرست خانوار و پیشگیری از ورود به چرخه‌ی حمایتی، بهبود معیشت و افزایش رفاه زنان سرپرست خانوار، استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار، اتصال صاحبان کسب‌وکار خانگی به بازارهای هدف و بنگاه‌های پیشرو، از اهداف کیفی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه‌ی مشاغل خانگی می‌باشد.

در اهداف کمی این موافقت‌نامه نیز ایجاد اشتغال پایدار برای 6000 زن سرپرست خانوار در 23 استان کشور در رشته‌های مزیت‌دار منطقه‌ای و مصوب مشاغل خانگی و افزایش سهم مشاغل خانگی در اقتصاد مناطق ذکر شده است.

در این مراسم سوسن باستانی معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در کشور گفت: در سال ۹۰ تعداد زنان سرپرست خانوار ۱۲,۱ درصد بود اما این آمار در سال ۹۵ به ۱۲.۶ درصد رسید.

وی افزود: با توجه به لزوم انجام اقدامات مربوط به بهبود وضعیت زنان سرپرست خانورا طرح تقسیم کار در خصوص اقدامات لازم برای زنان سرپرست خانوار و کنترل و کاهش آسیب برای این بانوان در دستور کار قرارگرفت. بر اساس آمار ۷۰ درصد زنان سرپرست خانوار همسر خود را از دست داده‌اند، ۱۰ درصد طلاق گرفته‌اند و هشت درصد نیز مجرد قطعی و الباقی بدسرپرست هستند(همسر آنها زندانی است و ...).

باستانی با اشاره به اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در ۲۳ استان کشور، گفت: دو استان سیل‌زده نیز که قبلاً قرار نبود جزو محدوده اجرایی این طرح باشند، به دلیل شرایط جدید حاکم به دایره اجرا افزوده شدند.

امامدادی دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی نیز ضمن تشریح ابعاد طرح، گفت: در طرح‌های اشتغال‌زایی گذشته بیشتر تأکیدات بر اعطای تسهیلات بود اما در این طرح وابستگی به دریافت تسهیلات مالی را کاهش داده و بر توانمندسازی بانوان تأکید شده است.

وی از لزوم آموزش حقوق قانونی و استفاده از معافیت‌های مالیاتی و سایر تسهیلات به زنان سرپرست خانواری که اشتغال خانگی دارند سخن گفت و اظهار کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در ۹ استان کشور به صورت آزمایشی و بر مبنای الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی اجرا شد و توانستیم در مدت دو سال برای دو هزار و ۲۰۰ محصول برندسازی کنیم، هزار نفر را به بازار و بنگاه‌های بالادستی متصل و مشارکت ۱۵۰ بنگاه تعاونی را جلب کردیم. موفقیت در این ۹ استان موجب شد، اجرای آن به ۲۳ استان کشور تعمیم داده شود.

محمدصادق بیجندی معاون آموزشی جهاددانشگاهی و رئیس سازمان تجاری‌‌سازی فناوری‌ و اشتغال دانش‌آموختگان نیز ضمن تشریح وظایف جهاد دانشگاهی در این طرح به عنوان مجری، مزیت‌های این طرح را تشریح و بر لزوم هم‌افزایی بین‌بخشی برای ایجاد اشتغال تأکید کرد.

در ادامه، عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که بر لزوم توجه به مشاغل خانگی و واگذاری این مسئله به نهادهای خوب توسعه‌ای مانند جهاد دانشگاهی تأکید کرد.

گفتنی است در پایان، تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی در خصوص کمک به اشتغال شش هزار زن سرپرست خانوار در ۲۳ استان کشور بین رؤسای این سه نهاد مبادله‌ شد.

 


نظر شما :